Eerst denken, dan doen: aan de slag met de discovery phase

De discovery phase is een goede voorbereiding die dient als sleutel voor succes. Hoe meer je van tevoren bedenkt en uitwerkt, hoe groter de kans dat het bouwen van jouw digitale platform en het functioneren hiervan geslaagd zal zijn.

Denk van tevoren aan wat je gaat maken en met name waarom. Het liefst vanuit meerdere – zo niet alle – invalshoeken, omdat je vanuit alle disciplines te werk gaat. Bijvoorbeeld het functionele zowel als het visuele gedeelte van een website. Stem alles op elkaar af: doelstellingen, techniek, vormgeving en digital marketing.

Lees verder

Het belang van een discovery voordat je een digitaal platform gaat bouwen

De discovery biedt een verdiepingsslag voor jouw business, waardoor je begrijpt wie je bedient, wie je bereikt en waarom je dat doet. Wat zijn de wensen van jouw klant? Wat zoekt de eindgebruiker in jouw digitale platform? Door te onderzoeken en te leren minimaliseer je aannames en leg je de nadruk op punten die belangrijk zijn voor jouw doelgroep.

Wat je ook doet, weet dat jouw digitalisering pas waarde krijgt wanneer je eerst denkt en toetst. Het uitvoeren van de bouw van een digitaal platform wordt, door heldere informatie in kaart te brengen, veel concreter én efficiënter. En het allerbelangrijkste is dat je jouw succes vergroot door jouw eigen verwachtingen te managen en daarbij ook de waarde van jouw digitale platform richting de eindgebruiker definieert.

Wanneer je een bureau inschakelt om jouw business te helpen met de discovery, let er dan op dat alles in samenspraak gaat. Door nauw samen te werken is er ruimte om aan te geven wat jij belangrijk vindt tijdens de ontwikkeling en digitalisering. Dit biedt ook ruimte voor de eventuele fasering van projecten, waardoor je met kleinere oplossingen sneller de markt op kan.

Waarom de discovery phase vaak wordt onderschat

Zo’n fase dwingt je om na te denken over zaken die je misschien niet (goed genoeg) weet. Dat is confronterend. Het schijnt namelijk licht op jouw bedrijfsvoering, de keuzes die je maakt en hoe capabel jouw team is. Maar dat is geen reden om de discovery achterwege te laten. Juist door onder de loep te nemen hoe alles in elkaar steekt kun je positieve veranderingen doorvoeren – waar nodig – om sterker uit deze fase te komen. Sta dus stevig in je schoenen en maak broodnodige beslissingen.

Voelt een discovery phase als verloren tijd? We snappen dat je product- of oplossingsgericht bent. Daar is niets mis mee. Maar onthoud dat precies weten wat je doet, voor wie je het doet en waarom je het doet, ervoor zorgt dat jouw product of oplossing nog beter uit de verf komt. Ieder (extra) uur besteed aan de discovery scheelt twee uur tijdens de bouwfase.

Wat een discovery jouw digitalisering oplevert

Door een discovery phase te doorlopen krijg je een projectplan dat naadloos aansluit op jouw behoeften én die van jouw doelgroep. Na deze fase kan er gestart worden met het bouwen van een digitaal platform waar je u tegen zegt! De uitwerking is namelijk gevalideerd op zowel functioneel als visueel vlak.

Wanneer je voor een samenwerking met een bureau kiest, ziet ‘dat valideren’ er kort door de bocht als volgt uit:

  • Het maken van een conceptontwerp;
  • het ontwerp valideren bij de eindgebruikers,
  • vervolgens worden de strategische doelen vastgesteld;
  • ook deze doelen worden gevalideerd, dit keer bij jouw stakeholders,
  • dan worden jouw KPI’s gedefinieerd zodat alles meetbaar kan worden gemaakt.

Het draait allemaal om verwachtingsmanagement. De discovery phase is belangrijk omdat deze ervoor zorgt dat alles wordt gecoverd. Op basis van data schets je een duidelijk beeld van wat er gebouwd moet worden én naderhand hoe het gebouwde product presteert.

Aan de slag met een discovery!

Stel kritische (en soms irritante) vragen. Of laat dat door een bureau doen. Waarom? Omdat het écht nodig is om tot een beter product te komen. Wees geen ja-knikker en werk niet samen met ja-knikkers. Iedereen heeft weleens een slecht idee, dat is niets om je voor te schamen. Zorg wel dat je nee zegt tegen zo’n idee. Dat klinkt misschien onaangenaam, maar als je alleen kiest voor de korte klap (het project van ‘nu’) dan is groeien bijna onmogelijk. Jouw doelgroep zit niet te wachten op kleinschalige en kortstondige producten. Het is zonde om je daarop te focussen.

Maak dus serieus werk van jouw digitalisering en digitale strategie! Dat sluit aan op de lange termijn, dus écht investeren. Kies voor een heldere waardepropositie, zowel voor jezelf als voor de eindgebruikers van jouw product of dienst.

Samen op ontdekkingsreis?

Benno helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.