Duurzaamheid in e-commerce

Mensen zijn zich steeds meer bewust van hun ecologische footprint en hun gezondheid. Ruim 40% van de consumenten maakt zich zorgen over hoe online aankopen invloed hebben op het milieu. Duurzaamheid is niet langer een trend, het is de norm.

De corona crisis heeft digitalisering drastisch versneld, met als gevolg dat mensen thuiswerken en dat er meer online wordt gekocht. De ontwikkelingen zijn als het ware met 10 jaar versneld. We zijn anders gaan denken en handelen, wat ook positieve effecten heeft. Namelijk een focus op duurzaamheid in e-commerce.

Lees verder

Duurzamer opereren: hoe pas je dit toe binnen e-commerce?

Duurzaamheid is het evenwicht tussen mens, economie en milieu. Dit is belangrijk zodat we de aarde niet uitputten. We moeten de balans vinden tussen hetgeen wat we gebruiken en hetgeen wat we teruggeven.

Het is lange tijd hip geweest om je als consument of bedrijf bezig te houden met groene keuzes maken. Maar zoals we al benoemden is verduurzaming van het dagelijks leven en alles wat daarbij komt kijken normaal geworden. Het is een standaard waarvan mensen verwachten dat eraan wordt gedacht binnen bedrijven van welke branche dan ook.

Het gaat deels om bewustwording, deels om het duurzame proces versnellen. Stel jezelf dus de vraag: hoe kan ik (met mijn bedrijf) de ontwikkelingen van het afgelopen jaar gebruiken om mijn verduurzaming te versnellen?

Inspelen op de behoeften van jouw e-commerce klanten

Door te verduurzamen en aan het imago van jouw bedrijf te werken spreek je eigenlijk al de juiste klanten aan. Klanten die verschil willen maken. Wanneer je opties biedt die de consument direct laten bijdragen aan het milieu stuur je het consumenten gedrag.

Maar buiten die groep wil je natuurlijk ook inspelen op de behoeften van potentiële klanten. Dit doe je door meer dan puur verkopen op internet. Door diverse kanalen in te zetten, waaronder marketplaces en social media spreek je een doelgroep aan waar je misschien nog geen contact mee had.

Wanneer jij bijvoorbeeld fitnessproducten en -voeding aanbiedt, wil je mensen aanspreken die zich bewust bezighouden met gezond leven en eten. Wanneer je een organisatie bent die duurzame natuurvakanties verkoopt is het handig om content en advertising te bieden gericht op mensen die het liefst niet vliegen, maar in eigen land op de fiets stappen om boswandelingen te maken.

Onderzoek doen naar jouw (potentiële) doelgroep zorgt ervoor dat je effectief in kunt spelen op de behoeften van jouw e-commerce klanten. Hiervoor is een sterk staaltje Digital Marketing nodig.

Hoe verwezenlijk je duurzaam ondernemen op korte termijn?

Wij zijn voorstanders van duurzaam ondernemen en delen daarom graag inzicht in hoe jij met jouw E-commerce site duurzamer kunt opereren.

Verduurzamen op verschillende plekken binnen het bestelproces kan door middel van een aantal praktische tips. Onze e-commerce expert Gijs Bitter legt deze tips nog uitgebreider uit in zijn webinar over duurzaamheid in e-commerce.

Check out: Consumenten willen informatie – direct op jouw webshop – over hoe duurzaam jouw onderneming opereert. Laat zien wat je doet, waarom je het doet en wat het oplevert. Dit zorgt voor weloverwogen beslissingen tijdens het doen van een aankoop én transparantie over duurzaamheid geeft vertrouwen aan de consument.

Daarnaast is het goed om opties als ‘wanneer wil je jouw product laten bezorgen’ al voor de consument in te vullen (met de meest duurzame optie) of keuzes als een bijdrage doen tegen CO2-uitstoot toe te voegen aan jouw check out. Dit speelt in op de bereidheid van jouw consument bij te dragen aan een beter milieu.

Warehouse: Hoe duurzaam is jouw opslag? Hoe bespaar je op onkosten als elektriciteit en de beluchting?
Plaats bijvoorbeeld zonnepanelen op jouw warehouse. In sommige gevallen levert dit meer energie op dan er op die locatie wordt verbruikt, wat de mogelijkheid biedt de opgedane energie ook op andere plekken in te zetten (zoals een fysieke winkel of elektrische bezorgfietsen).

Verpakkingen: Hierin wordt de plank nog wel eens misgeslagen. Het is belangrijk kritisch te kijken naar welk materiaal je gebruikt om jouw producten te verpakken. Kies voor biologisch afbreekbare materialen. Of voor gerecycled materiaal. OF vraag jezelf af: moet hier überhaupt wel een doos omheen? Misschien is een herbruikbare én afbreekbare zak wel genoeg, die past vaak ook nog eens door de brievenbus.

Soms krijgen consumenten gigantische verpakkingen thuisgestuurd met daarin een veel kleiner product. De hoeveelheid lucht in verpakkingen kan schrikbarend zijn.

Minder lucht in verpakkingen
=
Minder grote verpakkingen
=
Meer pakketjes in één bus
=
Minder ritjes naar (het liefst) een afhaalpunt

Verzending: CO2-uitstoot reduceren kan door middel van bezorgopties verminderen. In plaats van de consument een tijdstip en dag te laten kiezen om een pakket te laten bezorgen is het gebruik van afhaalpunten veel duurzamer. 

Er bestaan al meer dan 10.000 afhaalpunten in Nederland en dit aantal zal in de toekomst nog verder toenemen. Hoe meer pakketten een bezorger levert bij afhaalpunten, hoe minder vaak de bezorger hoeft te stoppen. Maar slechts 13% van de bestellingen wordt nu bij een afhaalpunt bezorgd, dit kan beter.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat je soms bij één webshop van één bestelling de producten op verschillende tijdstippen of dagen thuis krijgt geleverd. Zo zien wij Albert Heijn vaak met 3 of 4 busjes in de straat staan en ja, soms zelfs tegelijkertijd.

Daarnaast is bezorgen met de (bak)fiets ook een optie waar sommige bedrijven al gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan de vele maaltijdbezorgers op elektrische fietsen, of aan de vrachtfietsen van Babboe (geschikt voor allerlei type ondernemers).

Retouren: Deze zijn eigenlijk funest voor de CO2-uitstoot. Niet alleen wordt een product bezorgd, maar mensen willen het kunnen terugsturen. Dat zijn al 2 ritjes, waarna vaak een ander product wordt gekocht. Bijvoorbeeld in de mode industrie komt dit vaak voor, zo’n 40% tot 50% van bestellingen worden geretourneerd. Dat is belachelijk veel.

Hoe reduceer je het percentage retouren?

  1. Het gebruik van goede teksten, fotografie en sluitende informatie bij de producten op jouw webshop is ten zeerste aan te raden. Dan weet de consument 100% zeker wat hij/zij kan verwachten.
  2. Maattabellen met uitgebreide afmetingen (voornamelijk toepasbaar op mode artikelen, maar ook op bijvoorbeeld meubelen – hoe groot is een bijzettafel? – en op producten als planten en keukenapparatuur) zorgen voor minder bestellingen die niet naar wens zijn.Een ander afmetingen gerelateerd voorbeeld wat goed werkt is de toevoeging van Augmented Reality. Klanten kunnen bijvoorbeeld meubelstukken in hun woonkamer plaatsen en zien hoe het product staat.
  3. Je kunt ook tweedehands of ‘tweede kans’ artikelen aanbieden tegen een gereduceerd tarief. Dit zijn items die zijn teruggestuurd, waar niets mis mee is, maar met een fikse korting opnieuw kunnen worden verkocht.

Handige tip!

Doe de bewust bezorgd CO2 meting. Hier wordt de planeet blij van!

En je kunt de uitkomsten online presenteren zodat jouw consumenten bewust worden van de voordelen waar zij aan bijdragen wanneer ze voor jouw onderneming kiezen. Mensen vinden het fijn om te weten wat er achter een aankoop schuilgaat, doorzichtigheid zorgt namelijk weer voor klantenbinding en dat is natuurlijk positief voor jouw omzet.

De Bewust Bezorgd-tool berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van verschillende variabelen waaronder het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakket aflegt, het vervoermiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Hierdoor kun je als webwinkel gemakkelijk inzien aan welke knoppen je moet draaien om de uitstoot nog verder omlaag te brengen.”   – Thuiswinkel.org

Consumententip!

Wanneer een e-commerce site niet alle duurzaamheidsinformatie biedt die jij graag wilt hebben, kun je dit bij Enough Insects zelf meten met de environmental impact meter.

Wat levert duurzaamheid binnen e-commerce op?

Duurzaam ondernemen heeft veel voordelen, waaronder dat het bijdraagt aan het imago van jouw onderneming. Ook heeft het impact op jouw omzet en winstmarge.

Imago:

Mensen zijn zich bewuster van hun ecologische footprint en willen dit graag terugzien in de bedrijven waar zij een aankoop doen. Wanneer jij duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan wordt dit doorvertaald naar de consument, zo krijgen jouw klanten weer het gevoel dat ze hun steentje bijdragen.

Omzet:

Een beter imago zorgt voor een hoger consumentenvertrouwen, wat leidt tot meer omzet, want jouw klanten kopen het liefst (vaker) bij jou.

Winstmarge:

Kostenbesparing door veranderingen door te voeren op het gebied van verpakkingen en warehousing kan soms oplopen tot wel 60%. Wanneer je minder kosten maakt heeft dit een positieve uitwerking op jouw winstmarge.

Meer weten over duurzaamheid in e-commerce?

Gijs helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Gijs

E-commerce consultant
010 281 96 33
bitter@redkiwi.nl
Gijs Bitter