Hoe creëer je goede e-commerce content voor je webshop?

Wat is e-commerce content? Kort door de bocht draait het om de live interactie die consumenten in een winkel ervaren vertalen naar een digitaal platform. Bedenk je eens hoe het voelt om ergens binnen te stappen waar je een product kunt ervaren voordat je het koopt. Je hebt de mogelijkheid om het te bekijken, inspecteren zelfs. Om het aan te raken, eraan te ruiken, eventueel uit te proberen, te passen, enzovoorts. Wanneer je online shopt gaat dit er anders aan toe. Alles valt of staat bij hoe een productpagina is ontworpen. Productteksten, duidelijke omschrijvingen en specificaties, video’s en uitnodigende productfoto’s bootsen de ervaring die je in een winkel hebt na. Althans, als je het goed doet.

Lees verder

Waarom is goede content op je webshop belangrijk?

In de wereld van B2B e-commerce is het vaak handig om productomschrijvingen over te nemen zoals deze zijn bedacht door de leverancier. Een code, serienummer of specifieke omschrijving zorgt er namelijk voor dat bedrijven snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken om een product (opnieuw) te bestellen.

Maar wanneer we naar B2C e-commerce kijken werkt klakkeloos overnemen wat de leverancier heeft bedacht averechts, vooral wanneer je producten verkoopt die niet uniek gebonden zijn aan jouw webshop. Telefoon ‘x’ met serienummer ‘x’ levert in zoekmachines extreem veel resultaten op. Om niet ten onder te gaan in de eindeloze stroom aan links is het dus belangrijk om content te creëren waardoor je er tussenuit springt.

Merkbinding en loyale klanten

Door duidelijke en doeltreffende productteksten te schrijven en aantrekkelijk beeldmateriaal te delen zorg je ervoor dat een consument niet alleen let op welke webshop de meest voordelige prijs aanbiedt, maar ook naar de klik die een klant heeft met jouw organisatie. Kruip in de huid van de consument en wees naast informatief ook creatief. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Voor wie is mijn product geschikt?
  • Waarom koopt een consument mijn product?
  • Wat zijn de voordelen en pluspunten van mijn product?
  • Wat zijn de belangrijkste specificaties?
  • Is er extra informatie om te delen en zo ja: wat kan ik hier ‘creatief gezien’ mee?
  • Geven de foto’s en video’s het product duidelijk weer?

Houd ook rekening met de algehele branding van jouw webshop, niet alleen met hoe een specifieke productpagina overkomt. Hanteer de tone of voice van jouw organisatie overal in gelijke mate, zodat jouw merk en branding blijven hangen bij online shoppers. Dit helpt om klanten aan jouw organisatie te binden en herhaalaankopen te stimuleren.

E-commerce content types

Wat is er allemaal mogelijk? Een foto met een stukje tekst kan, maar is doorgaans niet genoeg. E-commerce content is zoveel meer dan dat, je hebt de mogelijkheid om de volgende types content te creëren:

  • Productteksten
  • Productspecificaties
  • Technische productinformatie
  • Productfoto’s
  • Video’s en 360 graden beelden
  • Categorie teksten
  • Service (gerelateerde) pagina’s
  • Microcopy
  • SEO-teksten
  • Social media feed integraties
  • Nieuwsbrieven
  • Advertenties (zowel on- als offline, denk: omnichannel en multichannel)

Waar let je op tijdens het schrijven van content voor je webshop?

Schrijven vanuit de consument is key, dat onderstrepen we graag. Je wilt namelijk vertellen wat zij graag willen weten. Vragen beantwoorden voordat ze vragen kunnen stellen. Een aantal dingen om op te letten zijn:

  • Schrijf geen ellenlange teksten, maak de content scanbaar en overzichtelijk; gebruik witregels en houd zinnen kort en krachtig, informatief en als het bij jouw organisatie past: grappig, gebruik ook tussenkoppen en actieve woorden
  • Verwerk een duidelijke CTA en speel in op beïnvloedingstechnieken als; schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg 10% korting op je eerste aankoop
  • Gebruik niet te veel vakjargon, mix technische en creatieve informatie; bedenk voor welke leeftijdscategorie en welk denkniveau je schrijft
  • Communiceer de voordelen op een verleidelijke manier, ga niet product pushen

Waarom is het belangrijk om geen generieke, standaard productteksten te schrijven? En waarom is het slim om mooie, aantrekkelijke foto’s en video’s te delen? Nou…

  • Je verkoopt niet alleen een product, maar ook een lifestyle
  • Je straalt autoriteit uit en inspireert consumenten
  • Je biedt een waardevolle customer experience
  • Je bouwt door middel van vertrouwen een band op met consumenten
  • Je verbetert jouw ranking in zoekmachines
  • Je haalt meer conversies binnen
  • Je haalt meer omzet binnen
  • Je vergroot de kans op herhaalaankopen

Hoe creëer je relevante e-commerce content?

Werk vanuit een contentstrategie. Waarom? Onderzoek doen naar jouw doelgroep is onderdeel van een strategische aanpak. Het in kaart brengen van behoeftes, wensen en pijnpunten zorgt voor een duidelijk beeld van de content waar jouw doelgroep naar op zoek is. Dat maakt jouw werk overzichtelijk, want je weet voor wie en waarom je schrijft.

Een simpele manier om informatie te verzamelen bij bestaande klanten is gebruikersfeedback vragen en reviews onder de loep nemen.

Ook raden we aan om aandacht te besteden aan SEO, dit is een essentieel onderdeel van content creëren. Wanneer je aan de slag gaat met alle pagina’s van jouw webshop, vergeet dan niet de volgende werkzaamheden te doen:

  • Keyword research
  • Concurrentie analyse
  • SERP analyse
  • Longtail research
  • Headings en subheadings schrijven
  • Voorkom duplicate content
  • Linkbuilding (zowel intern als extern)
  • Metadata schrijven
  • Titel en alt tekst toevoegen aan afbeeldingen

Welke e-commerce content plaats je wel en welke niet?

We benoemden het al: afhankelijk van jouw branche (B2B of B2C) is het gebruiken van codes, serienummers en specifieke (technische) omschrijvingen wel of niet van belang. Let er dus op dat je binnen de B2B wél informatie deelt waardoor producten snel en gemakkelijk te vinden zijn, maar dat je binnen de B2C naast een serienummer ook een scherp geschreven productomschrijving en een bijpassende mooie foto deelt.

Aanvullende praktische zaken om op te letten:

  • Schrik consumenten niet af;
    gebruik zo min mogelijk uitroeptekens;
    vermijd rode tekst
  • Vertel de waarheid;
    factcheck de informatie die je deelt, vraag eventueel om een second opinion
  • Kwaliteit = kwantiteit;
    door spelfouten te voorkomen straal je kennis en autoriteit uit, wat eerder leidt tot een aankoop en dus meer klanten;
    grammaticaal incorrecte teksten en slechte, onduidelijke foto’s doen het tegenovergestelde: consumenten haken af

Verder is het belangrijk dat je de focus legt op het oplossen van het probleem of het tegemoetkomen van de wensen van consumenten. Hang geen verhaal op over waarom jij denkt dat jouw product geweldig is, maar vertel waarom jouw product het leven van de klant beter maakt op basis van informatie die je hebt verzameld over jouw doelgroep.

Het verschil tussen ‘normale’ content en e-commerce content

Content zoals we dat kennen in de breedste zin van het woord betekent simpelweg ‘inhoud’. Content kan dus van alles zijn, bijvoorbeeld een blog, landingspagina, whitepaper, PDF, podcast, webinar, ga zo maar door. ‘Normale’ content kan over van alles gaan.

E-commerce content is veel specifieker, het is namelijk toegespitst op een product of dienst welke via een webshop, app of andere e-commerce omgeving wordt verkocht. De focus ligt op hetgeen wat jij aanbiedt zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk communiceren zodat jouw doelgroep overgaat tot een aankoop.

Stappenplan: de allerbeste e-commerce content schrijven!

Stap 1: Bepaal voor wie je schrijft. Verzamel eventueel gebruikersfeedback om de concerns van jouw doelgroep te achterhalen.

Stap 2: Ga aan de slag met SEO (onderzoek). Hierdoor vind je content gaps en ben je relevanter voor je doelgroep wanneer zij op zoek gaan naar producten.

Stap 3: Bedenk en schrijf informatieve, creatieve en relevante teksten

Stap 4: Bedenk en maak (of verzamel) duidelijke en aantrekkelijke beelden

Stap 5: Richt jouw productpagina in met de gecreëerde content

Stap 6: Zorg ervoor dat niet alleen de inhoud, maar ook jouw productpagina en algehele webshop aantrekkelijk is

Stap 7: Publiceer, analyseer en indien nodig: optimaliseer!

Hulp nodig met je e-commerce content?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bel Martijn

Head of Strategy
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart