SEO tips voor betere landingspagina’s.

Je kent het wel. Je maakt een mooie campagnepagina vol met valentijnsacties, kerstproducten of een specifieke landingspagina voor Black Friday. Dit doe je omdat vanuit je digitale strategie blijkt dat de relevantie voor je doelgroep daar het hoogst is. 

Na de campagneperiode heb je deze pagina eigenlijk niet meer nodig. Dus wat gebeurt er, de pagina’s worden offline gehaald. Aan de ene kant logisch, aangezien je bezoekers een groot deel van het jaar niet op deze pagina zullen komen. We snappen die gedachtegang maar ons advies is om dit niet te doen! Het nadeel is namelijk dat al de opgebouwde rankings en je traffic dan met verloop van tijd volledig zullen verdwijnen. Dit zal tevens ook gebeuren als je ze (tijdelijk) redirect naar een nieuwe pagina. Als je dan volgend jaar weer wilt gaan floreren met je campagnepagina’s moet je alles weer opnieuw gaan opbouwen. 

Vandaar onze vier tips hoe je om kan gaan met landingspagina’s die je gemaakt hebt, zo is al je werk niet voor niks geweest en brengen deze pagina’s je nog steeds omzet.

Lees verder

#1 - Verwijder NOOIT je seizoensgebonden (landings)pagina's

Verwijder dus nooit je seizoensgebonden landingspagina’s. De vraag is dan natuurlijk wat moet ik er wel mee doen en hoe kan je de SEO waarde van die pagina’s  behouden?

Je kan de content op de landingspagina aanpassen. Dat kan bijvoorbeeld door de volgende onderdelen te veranderen / toe te voegen:

  • Verwijs naar een andere actiepagina. Denk aan de sales pagina of de pagina met de lente-collectie. Dit laatste kan wel een uitdaging zijn aangezien je dan elk seizoen aanpassingen moet doen op alle seizoens gebonden pagina’s.
  • Een productfeed tonen met artikelen die in de sale zijn. 
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief. 

Ook zijn er nog meer opties te bedenken om de mensen toch een kans te geven op de site te blijven en over te halen om producten aan te schaffen. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met Danielle of Martijn

Dus maak en behoud je campagne pagina’s, zoals voor Black Friday, waar je het hele jaar door intern naar kan linken en die tijdens de actieperiode een prominente plaats inneemt. Zorg ervoor dat die pagina elk jaar meer (interne of externe) links krijgt, in plaats van deze te verwijderen en jaar na jaar opnieuw op te bouwen.

#2 - Ververs je evergreen content op tijd.

Dit heeft veel te maken met bovenstaande, al zijn er ook verschillen. Zorg ervoor dat je content het hele jaar door voor je blijft werken. Evergreen content kan het hele jaar als hulpmiddel fungeren voor potentiële klanten. Wanneer je hier op de juiste tijden in het jaar aandacht aan geeft, kan die pagina je bedrijf jaar na jaar van dienst blijven en geld opleveren.

#3 - Wie is je doelgroep?

Bedenk bij het maken van campagne pagina’s ‘wie maakt de aankoopbeslissing?’. Dit kan namelijk een andere doelgroep zijn dan waar je platform nu op gericht is, bijvoorbeeld bij een e-commerce oplossing die games verkoopt. Een groot deel van het jaar zal de primaire doelgroep de gamers zijn. Richting de feestdagen zal dit veranderen naar mensen die spelletjes als cadeaus geven. Hierdoor zullen ook de zoekwoorden veranderen. In plaats van ‘top games’ of ‘beste videospellen’ zal je na moeten gaan welke zoektermen de cadeaugever gebruikt. 

Ook de content op de pagina zal net iets anders zijn dan je normale overzichtspagina’s. Dit komt omdat de aankopers andere vragen hebben dan je primaire doelgroep. In bovenstaand voorbeeld kun je denken aan ‘wat zijn de reviews?’, ‘wat vinden andere ouders van dit product?’, ‘hoe populair is deze game bij kinderen?’. Deze pagina lijkt dus meer op een soort blog, zodat je de vragen die potentiële klanten hebben, gemakkelijk kunt beantwoorden en je kunt verwijzen naar de specifieke categorie of productpagina’s. 

Zijn de feestdagen over? Herschrijf je content naar een landingspagina voor verjaardagscadeaus of juist weer gericht op de diehard gamer. Dezelfde vragen gelden ook als je als moeder een spel cadeau wilt doen aan je zoon of dochter.

#4 - Speciale categorie en productpagina's voor feestdagen shoppers

Tijdens de feestdagen zijn kopers op zoek naar specifieke deals. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat zij die van jou zo gemakkelijk mogelijk kunnen vinden. Dit kun je bereiken door naast je campagne pagina ook de product- en categoriepagina’s te optimaliseren voor deze zoekwoorden.

Ga aan de slag met het maken van categoriepagina’s die passen bij het zoekgedrag van kopers. Je kunt dit doen door de categorie title-tags, meta beschrijvingen en de pagina-inhoud bij te werken. Bedenk of er specifieke producten zijn die passen bij de campagne en feestdagen en optimaliseer hier de pagina’s voor. Maak bijvoorbeeld specifieke categoriepagina’s aan met producten carousels om zo inspiratie te geven voor verschillende opties. Dit doe je door verschillende categorieën op 1 pagina weer te geven. Zorg voor interne linkbuilding en daarmee dus voor de mogelijkheid om door te klikken naar die specifieke categorie voor meer relevante producten.

Meer SEO tips voor Ecommerce

Heb je na het lezen van dit blog de smaak te pakken en wil je meer tips voor SEO voor je e-commerce omgeving? Ga dan aan de slag met ons blog ‘7 SEO do’s en don’ts voor e-commerce productpagina’s’. Zo zorg je ervoor dat jouw productpagina’s straks meer conversies gaan genereren. Veel succes!

Samen landingspagina’s optimaliseren?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bel Martijn

Head of Strategy
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart