Een Call To Action voor een hogere conversie in de e-commerce.

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Sticky CTA

Tijdens het online winkelen worden we allemaal, bewust of onbewust, verleid om een aankoop zo snel mogelijk te voltooien. Wat trekt ons over de streep? Welke ‘social proof’ voelen we tijdens een bestelling? Waardoor verandert online rondneuzen in een impulsaankoop? Er zijn vele verschillende toepassingen om bezoekers sneller te laten converteren en een onvermijdelijk onderdeel is de Call To Action (CTA).

In deze Byte lichten wij toe waarom je bezoeker een Call To Action niet uit het oog mag verliezen. 

Call To Action voor conversieverhoging.

Je wilt je klanten zo goed mogelijk bedienen met een CTA button die bijdraagt aan een hogere conversie. Je wilt de bezoekers helpen en leiden naar een aankoop. Zonder daarbij opdringerig te zijn, moeten de buttons opvallen. 

Op productpagina’s waar je veel informatie wilt geven over het product kan de bezoeker de CTA uit het oog verliezen. Onderaan de pagina zie je een button niet meer en heb je onbewust niet de trigger om iets direct aan te schaffen. Soms denken mensen (op desktop) dat wanneer ze te ver naar beneden zijn gescrold, ze op een andere pagina zitten. Ze klikken dan op de “back” button in de browser. Zo raak je ze kwijt. Op mobiel is scrollen veel gebruikelijker dan op desktop, de kans op uitval is groot wanneer je geen CTA ziet. Het is dus belangrijk om de CTA altijd in beeld te houden. 

Onze interesse gaat voor 80% uit naar de content above the fold. Door de CTA sticky in beeld te brengen, zie je de button nog wanneer je verder scrolt. Wanneer er op elk moment kan worden gekozen voor ‘add to cart’ of ‘afrekenen’ creëer je minder uitval, bedien je de bezoeker en houd je de Click-Through-Rate optimaal. 

Zij doen het ook. 

Het valt je misschien niet altijd op, maar alle grote e-commerce platforms passen het ook toe. Waar jij je ook bevindt op de webpagina, je ziet de CTA altijd in je scherm. Wanneer je meer foto’s van het product bekijkt of wanneer je verder scrolt naar de productdetails, zie je continu buttons in beeld zoals ‘in winkelwagentje’ (Bol/com), ‘bestel nu’ (Zalando), ‘toevoegen’ (H&M) of gewoonweg een ‘+’ (HEMA & AH).  

Ook bij de Feyenoord fanshop zie je de ‘in mijn winkelmandje’ button altijd in beeld. De opvallend rode CTA kleeft bovenaan de pagina wanneer je voorbij ‘the fold’ meer informatie verkrijgt. Je scrolt hier langs informatie over het product, je ontvangt aantrekkelijke social proof, zoals jouw idool met het artikel in een sfeervolle kuip en navigeert langs positieve klantreviews. Dat product wil je, echt! Je kunt het altijd direct toevoegen aan je winkelwagen.

Een sticky CTA verhoogt de conversie, een best practice om direct uit te laten voeren!

Meer weten over CTA in de e-commerce?

Neem contact op met Gijs

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Gijs

E-commerce consultant
010 281 96 33
bitter@redkiwi.nl
Gijs Bitter