Experimenteer en leer

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Aannames? Niet doen!

In ons blog over het See, Think, Do en Care model van Google vertellen wij hoe dit model je helpt je de fases van de customer journey te analyseren en in te richten. Zo bereik je je klanten op het juiste moment met de juiste content passend bij het juiste gedrag. 

Belangrijk hierbij is om te experimenteren met je marketingactiviteiten en content. Marketing is als een soort van DJ set. Je pakt 2 nummers (content), laad deze in op je draaitafels (branding & marketing) en via het mengpaneel blend je de 2 nummers in 1 grote symfonie, via je boxen (het kanaal) laat je jouw muziek horen.

Dansen mensen (klantfeedback/data) dan zit je goed/ben je relevant, dansen ze niet, dan ga je terug naar je draaitafels om nieuwe nummers te selecteren en je branding & marketing bij te sturen. Zo experimenteer je met je boodschap om mensen te laten dansen en creëer je relevantie. 

In deze Kiwi Byte vertellen wij onze do’s en don’ts als het gaat om experimenteren. Het belangrijkste is dat je ervan leert. Wees niet bang om te falen of het verkeerd te hebben, ook daar zitten belangrijke inzichten in verstopt.

Experimenteren don'ts

  • Experimenten zonder het experiment te kunnen meten is een no go.
  • Verlies jezelf niet in je speeltuin. Sluit experimenten af.
  • Aannames doen.

Experimenteren do’s:

Wat je dan wel kan doen? Dat lees je hieronder. 

  1. Denk als een strateeg.
  2. Meten = weten = verbeteren, lekker cliché maar waar.
  3. Klein beginnen, groot uitrollen (als het werkt).
  4. Doen, doen, doen.

Denk als een strateeg

Om te weten welke experimenten je moet inzetten om je business te laten groeien moet je een duidelijk beeld hebben van je strategie. De strategie is je basis voor je experiment. Nieuw verkeer naar je digitale oplossing is niet iets wat iedereen als doel heeft. Soms wil je bezoekers op je blog converteren naar een nieuwsbrief inschrijver, of iemand op je portfolio pagina omzetten naar een klant. Daarom; eerst nadenken alvorens uit te voeren. De tools en tactieken van het experimenteren zijn altijd van ondergeschikt belang aan je strategie.

Meten = weten = verbeteren

We weten allemaal hoe belangrijk data kan zijn als succesindicator van jouw marketingactiviteiten. Door de juiste KPI’s en doelstellingen tegen je marketingactiviteiten aan te houden kan je zien of die ene activiteit bijdraagt aan het grotere doel. 

Als je veel experimenten onderneemt en je data goed op orde hebt zie je vrij snel wat wel en wat niet werkt. Werkt een experiment niet? Kill it! Werkt het wel dan kan je die naar de volgende fase brengen. Wil je je CPC met 30% verlagen of juist je social followers met 1.000 mensen ophogen? Data is je leidraad. Voordat je begint met je experiment is het belangrijk te bepalen wat voor de organisatie een positief resultaat zou zijn.

Klein beginnen, groot uitrollen

Na een aantal experimenten weet je dus wat wel en wat niet werkt. De experimenten die werken, die kunnen bijdragen aan je KPI’s, wil je dan groot uitrollen. Denk bijvoorbeeld aan een organische social post die goed aanslaat die je vervolgens onder een breder publiek via een betaalde campagne weg zet. 

Kleine tip: Schaf pas tools aan na je trial fase én als je een experiment wil schalen, zo werk je kostenefficiënt.

Doen, doen, doen

In plaats van maandenlang te schrijven aan een strategisch en tactisch document en daarna alles 1 voor 1 te implementeren ga je zoveel mogelijk ondernemen. Automatiseer waar het kan, maar staar je hier niet blind op. Als het niet perse nodig is scheelt je dat tijd, heb je heel veel terugkerende taken, dan kan je het goed automatiseren.

Stop (even) met rapporten te maken en ga meer experimenteren! Heel vaak zie ik marketeers die wekelijkse of maandelijkse rapportages maken van historische data. Veel interessanter is het om experimenten te doen die je data opleveren waar je echt inzichten uit haalt.

Wil je experimenten opstarten?

Edwin helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.