Het verschil tussen KPI’s en doelstellingen.

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Het verschil tussen KPI’s en doelstellingen.

KPI’s en doelstellingen; bekende begrippen binnen (digital) marketing teams. Elke marketeer heeft het over deze begrippen en zonder KPI’s geen? Juist ja, doelstellingen! Maar wat is het verschil tussen KPI’s en doelstellingen?

In deze Kiwi Byte leggen we aan de hand van definities en enkele voorbeelden uit wat het verschil is tussen doelstellingen en KPI’s en hoe je deze zou kunnen inzetten voor jouw organisatie.

Definitie

Doelstelling

De doelstelling is datgene dat je als einddoel voor ogen hebt. Het is het antwoord op de vraag “wanneer zijn we succesvol?”.

Definitie

Key Performance Indicators (KPI's)

KPI’s zijn SMART geformuleerde variabelen. Als de doelstelling bepaalt wanneer je succesvol bent, dan is de KPI het meetinstrument om te bepalen hoe je dat gaat behalen en daarmee ook een indicator of je op de juiste weg zit.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Organisatie Z heeft als doelstelling om in het eerste kwartaal van het jaar 10% omzetgroei te realiseren. Om die groei te bewerkstelligen, zijn er een aantal variabelen die deze groei mogelijk moeten maken. Deze variabelen zijn de KPI’s. Een KPI is bijvoorbeeld dat daardoor de gemiddelde orderwaarde met minimaal x procent moet groeien. Een andere KPI is dat het klantenbestand met x procent moet groeien. Al deze variabelen dragen bij aan een omzetgroei van 10% in het eerste kwartaal voor organisatie Z.

Hoe succesvol zijn wij eigenlijk?

Of je succesvol bent, kun je afleiden aan de hand van cijfers. Daarnaast moet je nagaan welke middelen en kanalen je inzet om de KPI’s en uiteindelijk je doelstelling(en) te behalen. 

Iedereen kan KPI’s en doelstellingen definiëren, maar bij het vastleggen van de (digital) marketing strategie worden ze regelmatig vergeten. Het gaat dan namelijk al snel over awareness of conversie, maar is dat het belangrijkste?

Begin bij het begin.

Kies voor een strategische aanpak, vertrek vanuit het hoogste niveau en vorm meetbare resultaten. Waar wil je naartoe als organisatie? Formuleer volgens het SMART principe wat  je wil bereiken over 3 jaar, over 2 jaar en over 1 jaar. Welke kanalen ga je inzetten en welke middelen heb je als organisatie nodig om resultaat te boeken?

Formuleer KPI’s per doelstelling.

Wanneer je de doelstellingen helder hebt, is het belangrijk om één of meerdere KPI’s aan je doelstelling te koppelen. Zolang de periode van de KPI loopt, kun je gebruik maken van de PDCA (Plan Do Check Act) methode van Deming om het behalen van je KPI’s, en daarmee je doelstelling, te controleren, sturen en aan te passen als dat benodigd is.

Resultaten moeten gemeten worden.

Een open deur, maar door meten is weten kan je verbeteren. Aan de hand van je KPI’s en je doelstellingen richt je een dashboard in. Dit kan bijvoorbeeld met Google Data Studio. Zorg ervoor dat jouw KPI-resultaten en belangrijkste doelstellingen in dit dashboard naar voren komen. 

Het koppelen van data en inzichten aan je dashboard is geen eenvoudige taak, maar wel zeer waardevol. Via dit dashboard krijg je namelijk informatie waar kansen liggen om je KPI’s naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast is het voordeel dat je een tool in handen hebt waarmee je je collega’s kan motiveren, overtuigen en informeren over de huidige stand van zaken.

Benieuwd naar meer voorbeelden of hulp bij het formuleren van je online strategie, doelstellingen of KPI’s? Neem contact op met Martijn. Hij helpt je graag verder met het concretiseren en realiseren van je doelstellingen.

KPI's en doelstellingen formuleren?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Martijn

Digital marketing strateeg
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart