Het belang en de waarde van een contentplan

Wat is een contentplan eigenlijk? Laten we daar mee beginnen. Een contentplan is een overzicht waarin je onderwerpen die je wilt behandelen op jouw (digitale) platform geordend op een rijtje zet. Je verwerkt onder andere in het contentplan wie de content gaat maken en wanneer de content gemaakt moet worden. Ook kun je het doel en de doelgroep van de content in het overzicht plaatsen. Je vertaalt als het ware jouw digital marketing content strategie naar concrete acties, die je in schemavorm opmaakt. Waarom? En hoe je dat doet? Dat vertellen we je in deze Kiwi Byte.

Lees verder

Welke meerwaarde heeft een contentplan voor jouw organisatie?

Het bedenken en maken van content kan veel tijd in beslag nemen. Maar het hoeft absoluut geen bottleneck te zijn. Je gaat vertraging van projecten of de lancering van een digitaal platform tegen door een contentplan op te stellen. Zo’n plan biedt namelijk inzicht in de voortgang van jouw werkzaamheden. Wanneer je tegen een probleem aanloopt of een deadline moet verplaatsen, identificeer je dit direct in jouw contentplan, waardoor het herpakken van een project soepel verloopt.

Een contentplan is als het ware een werkplan, waarin de huidige status van jouw (te maken) content staat genoteerd. Denk aan termen als ‘idee’, ‘in uitvoering’ en ‘afgerond’, die de status van een blogpost, video of andere vorm van content aanduiden.

Wanneer je deadlines of andere afspraken verwerkt in jouw contentplan is het handig om deze duidelijk te markeren, bijvoorbeeld door ze kleuren te geven. Wanneer een deadline is gehaald is een felle kleur groen een goede indicator die direct weergeeft dat de content online kan. Ook zorgt die kleur voor een positieve associatie, wat een leuke bijkomstigheid is en invloed zal hebben op de werkhouding van jouw werknemers.

Content strategie

Jouw content strategie zorgt ervoor dat je op het goede spoor blijft. Je hebt een specifieke visie en probeert deze zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En hoe doe je dat? Door het maken en gebruiken van een contentplan.

Wanneer je jouw strategie richt op het maximaliseren van jouw (content) marketing inspanningen op social en online platforms, het innovatief en boeiend maken van de content die je naar buiten brengt of bijvoorbeeld de duurzaamheid en consistentie van zowel jouw strategie als jouw contentproductie hooghouden, is een contentplan een must. Om jouw specifieke doelen te laten slagen wil je een overzichtelijke manier van werken inzetten, als het ware de steunpilaren van jouw strategie.

Wanneer we de voordelen van het maken van een contentplan opsommen kunnen we stellen dat:

  • een contentplan uiteindelijk veel tijd bespaart;
  • duidelijk en overzichtelijk is;
  • snelle herkenning en oplossing van problemen bewerkstelligt;
  • content innovatief en boeiend houdt;
  • jouw content strategie ondersteund en laat slagen;
  • jouw (content) marketing inspanningen op social en online platforms maximaliseert.

Jouw tone of voice als belangrijk fundament

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van content en dus het maken van een contentplan, raden we aan om na te denken over de tone of voice van jouw organisatie. Je kunt dit uiteraard ook doen na stap 2, waarin je jouw doelgroep onder de loep neemt, maar zelfs zonder te weten wie je aanspreekt met jouw content heb je vast en zeker een duidelijk beeld van jouw bedrijf of merk. Zijn jullie zakelijk, formeel? Of juist menselijk, informeel?

Vind je het lastig om een ‘keus’ te maken? Maak dan een kort lijstje met daarop kenmerken en uitstraling van jouw organisatie:

  1. In welke branche ben je actief?
  2. Draagt jouw personeel zakelijke of casual kleding?
  3. Spreekt jouw personeel klanten (telefonisch of per email) aan met u of jij?
  4. Hebben jullie (voornamelijk) zakelijke of particuliere klanten?
  5. Enzovoorts.

Hebben we je interesse gewekt? Lees dan verder! Wij vertellen je hoe je in 5 stappen een succesvol contentplan maakt.

Stel doelen voor jouw contentplan

Wat wil je bereiken met jouw contentplan? Door doelstellingen te definiëren kun je doelgericht te werk gaan én de effectiviteit van jouw contentplan vergroten.

Enkele van jouw doelstellingen kunnen de eerder genoemde voordelen – waaronder maar niet gelimiteerd tot tijdsbesparing, snelle probleemoplossing en innovatie – zijn. Maar denk ook eens aan:

  • het opbouwen van een community;
  • het vergroten van de naamsbekendheid van jouw organisatie;
  • het betrekken van jouw klanten bij jouw organisatie middels content.

Daarnaast kun je ook denken aan doelstellingen die van toepassing zijn op jouw organisatie, jouw medewerkers en jezelf. Vooral wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met contentmarketing raden we aan om rekening te houden met:

  • de publicatie frequentie van jouw content;
  • het verhogen van het activiteitenniveau van verschillende (social) kanalen;
  • betrek je medewerkers in je doelstellingen om updates actief te delen en te liken;
  • het eventueel creëren van een nieuw digitaal platform om content op te delen.

Leer jouw doelgroep kennen

Het kennen van jouw doelgroep is belangrijk voor veel aspecten binnen jouw organisatie. Eigenlijk alle aspecten. Zo ook het creëren en delen van content. Doe dus onderzoek naar de mensen die je aan wilt spreken en de mensen die je al aanspreekt. Breng basisinformatie in kaart:

  • Leeftijd
  • Genderidentiteit
  • Beroep
  • Geolocatie

Maar sta ook stil bij de mening van (potentiële) klanten, hun online gedrag, gedachtegang en wie ze zijn. Je wilt weten hoe jouw doelgroep jouw producten ‘onderzoekt’, waar ze enthousiast van worden en waardoor ze beslissen een product of dienst aan te schaffen. Door te begrijpen hoe jouw doelgroep in elkaar steekt voorzie je gemakkelijker in behoeftes. Enkele manieren om deze informatie te verzamelen is door:

  • biografieën te bekijken (op sociale media kanalen);
  • vragen te stellen in onder andere blogposts;
  • reviews te lezen en te begrijpen;
  • A/B testen uit te voeren;
  • met jouw doelgroep in gesprek te gaan.

Bedenk content ideeën

Schakel jouw meest creatieve werknemers in om ideeën te bedenken. Zowel om aan onderwerpen te komen, als om te bepalen wat voor soort content je gaat maken. De beste content is namelijk content welke voortkomt uit de intrinsieke motivatie van jouw collega’s. Daarnaast is het een goed idee om onderzoek te doen naar bestaande (succesvolle) content. Wat sluit aan op jouw organisatie én werkt uitstekend? Een duidelijk overzicht van de mogelijkheden maakt het makkelijker om jouw contentplan in te richten.

Tijdens deze stap is het handig om een document op te stellen waar je alles in verzamelt en bijhoudt. Bijvoorbeeld een Excel of een Google docs sheet. Maak een overzichtelijk document waarin je alles wat je bedenkt noteert, zoals bijvoorbeeld jouw idee om een video op te nemen waarin het nieuwste product wordt aangeprezen op een humoristische manier. En dat deze video opgenomen moet worden door Jasper, op de eerste maandag van augustus én dat de video eind september af moet zijn, zodat je deze content begin oktober kunt publiceren op jouw website en social media kanalen.

Bepaal met welke platformen je gaat werken

Niet alle content die je creëert is geschikt voor al jouw kanalen. Een website, app, social media kanaal of nieuwsbrief bereikt doorgaans een bepaald soort mens, misschien maar één type persona uit jouw doelgroep. Daarom is het belangrijk om geschikte kanalen te kiezen. Het draait in dit geval om wat voor effect jouw keuze heeft, maar ook om jouw voorkeur. Maak je graag content voor Instagram? Verdiep je dan in hoe je zo succesvol mogelijk jouw doelgroep bereikt via dit kanaal.

Een greep uit de mogelijke kanalen:

  • Jouw website
  • Jouw app
  • Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, YouTube of TikTok
  • Pay-per-click, waaronder Google Ads
  • Display advertising
  • E-mail en nieuwsbrieven
  • Podcast kanalen zoals Spotify
  • De website van partners, bloggers, overige organisaties die naar jouw site linken

Wanneer je aan de slag wilt met affiliate marketing en dus content wilt delen op meerdere kanalen van partners, kun je jouw bestaande content aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost die op jouw website staat gebruiken als script voor een webinar. Of andersom, schrijf aan de hand van een bestaande webinar een blogpost voor de website van een bedrijf waar je mee samenwerkt. Ook kun je infographics delen op verschillende platforms of opiniepeilingen en enquêtes toevoegen aan content zodat jouw doelgroep een interactieve ervaring heeft.

Creëer, publiceer en beheer aan de hand van jouw contentplan

Dit is the fun part! Je gaat aan de slag met het creëren van jouw content. Wanneer je tevreden bent met de blogpost die jouw medewerker heeft geschreven, of de video die is opgenomen en afgerond, publiceer je de content op het door jou gekozen kanaal. 

Het creëren en publiceren houd je gemakkelijk bij in jouw Excel of Google docs sheet. Denk hierbij aan de deadlines van SEO research en het schrijven of maken van de content, eveneens als de (geplande) publicatiedatum.

Echter ben je nog niet klaar…

Het simpelweg delen van content is niet altijd genoeg voor gegarandeerd succes. Betrek en gebruik jouw partners, collega’s en doelgroep bij jouw content, bijvoorbeeld via social media. Bouw een band op met jouw doelgroep zodat ze jouw content delen. Wees servicegericht en verlies daarbij jouw stemgeluid (tone of voice) niet uit het oog. Blijf trouw aan jouw visie en strategie, dan blijven jouw klanten trouw aan jouw organisatie.

Welke rol speelt SEO in jouw contentplan?

SEO en content gaan hand in hand wanneer we het hebben over evergreen content. Deze term duidt op content die interessant, tijdloos en relevant blijft op de lange termijn. Het verjaard niet, doet het goed bij jouw doelgroep en behoudt daardoor altijd veel waarde. Het is belangrijk voor jouw SEO health om evergreen content mee te nemen in jouw contentplanning.

Waar je op moet letten is dat het jaarlijks of tweejaarlijks updaten van jouw evergreen content vaste prik in jouw content planning staat. Wanneer het dan weer ‘die tijd van het jaar’ is weet je dat je aan de slag moet. Doe een korte check met als focus de gebruikte keywords: zijn deze veranderd? Als er verschuivingen zijn geweest in de keywords waar jouw doelgroep op zoekt, is het belangrijk om daarop in te spelen. Dan matchen de onderwerpen van jouw content weer met de keywords en blijft jouw content relevant.

25 verschillende soorten content

Ja, leuk, zo’n contentplan. Maar wat voor typen content bestaan er eigenlijk? Een (redelijke grote) greep uit de mogelijkheden:

  • Blogs
  • Landingspagina’s
  • Longreads
  • Artikelen
  • Audiobooks
  • Foto’s
  • Whitepapers
  • Presentaties (PDF’s)
  • Podcasts
  • Video’s & vlogs
  • Newsletters
  • Nieuwsberichten
  • Templates
  • Social media posts
  • Case studies
  • Ebooks
  • E-courses
  • Webinars
  • Infographics
  • Reviews
  • Quizzes & polls
  • Enquêtes
  • FAQ’s
  • Tools
  • Advertenties

Een contentplan maken kan trouwens ook in 10 in plaats van 5 stappen!

Wil je nóg dieper ingaan op jouw contentplan? Dat kan! Door de stappen te spreiden en volgens de onderstaande lijst te werken haal je uit zowel de eerste als de uitgebreidere opzet van jouw contentplan uiteindelijk nog meer. Een goed begin is het halve werk, een betere opvolging is het hele werk:

  1. Wat is de kernboodschap van de content van jouw organisatie?
  2. Wie is jouw doelgroep?
  3. Hoe stel je jouw klant en/of eindgebruiker centraal?
  4. Wie is er verantwoordelijk voor welke content?
  5. Welke thema’s zijn relevant voor jouw organisatie én jouw doelgroep?
  6. Over welke onderwerpen wil je communiceren?
  7. Het maken van een publicatiekalender: hoe doe je dat?
  8. Hoe ga je flexibel om met de activiteiten in jouw publicatiekalender?
  9. Hoe behoud je jouw lange termijn focus?
  10. Hoe maak je het succes van jouw content meetbaar?

Wil je meer uitleg? Neem dan contact op, we helpen je graag met het uitwerken van een waterdicht contentplan of content creatie. Zowel van scratch, als wanneer je al bent wezen pootjebaden.

Een succesvol contentplan maken?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bel Martijn

Head of Strategy
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart