Jouw volgende stappen in e-commerce land.

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Kopen, kopen, kopen...

Mensen kopen online, veel! Dat is geen openbaring. Bedrijven die hun e-commerce-investeringen tijdens de pandemie hebben opgeschroefd of hun e-commerce-mogelijkheden hebben versterkt, hebben meer online verkopen gerealiseerd, nieuwe klanten geworven en waardevolle lessen geleerd.

Als je de resultaten van je e-commerce wilt verbeteren overweeg dan de volgende do’s & don’ts bij het plannen van je volgende stappen naar een sterke positie.

Onderschat de vroege stadia van de klantreis niet.

Marketeers staan onder een enorme druk om de verkoop blijvend te stimuleren. Winnende e-commerce merken investeren gedurende de hele reis van de klant (Wij gebruiken See, Think, Do & Care voor de digitale klantreis). Dit betekent dat zij bijvoorbeeld investeren in awareness campagnes. Deze campagnes introduceren het merk of een nieuw product bij nieuwe prospects op een geloofwaardige én relevante manier. Geen sales, enkel content gericht op betrokkenheid met de klant. Zo zorg je ervoor dat er voortdurend nieuwe consumenten aan je remarketing bestand worden toegevoegd.

Korting geven is niet de weg vooruit.

Korting zorgt voor euforie op korte termijn in inkomsten en nieuwe klanten. Korting werkt verslavend voor zowel merken als consumenten. Na verloop van tijd wachten klanten met kopen totdat je de volgende korting geeft. Gebruik korting spaarzaam en strategisch.

Laat de markt niet jouw prijzen beheersen.

De term MAP komt hier om de hoek kijken. MAP is de ‘Minimum Advertising Price’. Het is het minimumbedrag dat resellers afspreken waaronder zij niet adverteren. Als je bijvoorbeeld een prijs van €50,- vaststelt voor je best verkopende artikel, dan zijn alle wederverkopers (inclusief Bol.com, Amazon, etc.) verplicht om hieronder niet te adverteren. Zo ben je in controle over de prijs voor jouw product op marketplaces.

Maak gebruik van het volledige landschap.

Het is duidelijk dat advertenties op sociale media werken. Ondanks dat meerdere grote merken, waaronder Unilever, Sony, The North Face & Adidas, advertenties stoppen op sociale media zijn de advertentie-inkomsten van Facebook in de eerste drie weken van juli met 10% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorige jaar. 

Effectieve e-commerce programma’s bestaan uit een combinatie van e-mail, betaald en organisch verkeer, betaalde social campagnes, affiliate marketing, remarketing en meer. Dat geeft je de flexibiliteit om budgetten te verschuiven naar die tactieken die kwalitatief hoogstaand verkeer en conversies genereren.

Kijk naar KPI's die verder gaan dan omzet.

Eerder schreven we al over het verschil in KPI’s en doelstellingen. Natuurlijk is verkopen de ultieme maatstaf voor het succes van e-commerce, maar een hyperfocus op inkomsten kan leiden tot misvattingen. Zo kan je onterecht concluderen dat je advertenties voor awareness niet goed werken. 

Vergelijk advertentievertoningen met organische vertoningen met Google Trends-gegevens voor uw drie best presterende product-/merktermen. Zie je een toename in de statistieken naarmate het aantal vertoningen toeneemt? Als dat het geval is, kan die correlatie erop wijzen dat jouw awareness campagnes goed werken, ondanks wat de dagelijkse omzetcijfers je vertellen.

Test nieuwe toeters en bellen.

Dit is hét moment om je e-commerce mogelijkheden uit te breiden. Als je dit doet kun je nieuwe winsten ontgrendelen en je positie in de markt versterken. Bekijk eens het nieuwe tabblad ‘Winkel’ op Instagram, zeker de moeite waard. 

De inhoud wordt samengesteld op basis van het gedrag van gebruikers. Zo ben ik een Formule 1 fan en zie ik de Softshell Jackets van Red Bull Racing. Door de naadloze integratie met PayPal heb je een snelle en gemakkelijke koopervaring voor je doelgroep.

Hoewel e-commerce nog steeds snelgroeiende is kunnen bedrijven die rechtstreeks verkopen aan consumenten niet zelfgenoegzaam zijn. De concurrentie is moordend en heviger dan ooit. 

Vandaag de juiste stappen zetten, inclusief plannen wat ons te wachten staat, kan het verschil betekenen tussen een succes of een flop.

Benieuwd wat wij voor jouw e-commerce omgeving kunnen betekenen? Wil jij van tevreden bezoekers, loyale gebruikers maken? We helpen je graag. Neem contact op met Nick.

Wil jij de volgende stappen zetten?

Nick helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Nick

Accountmanager
010 281 96 33
schurink@redkiwi.nl
Nick Schurink