Keyword research leid naar content gaps

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

De digitale wereld veranderd snel!

Steeds veranderende algoritmes van Google maken het leven van online marketeers niet makkelijker. De digitale wereld verandert snel en dus moet je goed weten waar je op wilt inspelen zodat je zo relevant mogelijk bent voor je doelgroep. Contentmarketing is altijd (en nog steeds) het belangrijkste onderdeel van je digitale oplossing, maar hoe weet je nu waar je over moet schrijven? 

In deze Kiwi Byte leggen we uit hoe keyword research je helpt met het schrijven van goede content en hoe je erachter komt waar de zogeheten ‘content gaps’ liggen voor jouw organisatie. Scroll snel verder.

Keyword research

Je wilt dat jouw digitale oplossing, onbetaald naar voren komt in zoekmachines als Google, op relevante zoekwoorden. Keyword research is een doorlopend proces van de zoektocht naar zoekwoorden die:

  • Relevant zijn voor jouw doelgroep
  • Toegevoegde waarde hebben voor jouw business
  • Realistisch zijn om op te scoren
  • Zoekvolume hebben

Waar begin je?

Je begint met brainstormen en beantwoord de volgende vragen:

  • Op welke zoekwoorden zou je logischerwijs gevonden moeten worden?
  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat maakt jouw organisatie uniek?
  • Wie zijn jouw concurrenten?

Verkoop je bijvoorbeeld sneakers van een bepaald merk dan ligt het voor de hand dat je gevonden wilt worden op ‘schoenen’ en ‘sneakers’.

Maak 2 lijsten:

Het is vervolgens belangrijk om 2 lijsten te maken. 

  1. Een lijst met zoekwoorden waar je al op gevonden wordt en een lijst met zoekwoorden waar je nog niet op gevonden wordt. Gebruik Google Search Console, Bing Webmaster Tools of SEMrush om erachter te komen op welke zoekwoorden je al gevonden wordt. 
  2. Daarnaast kan je Google Ads zoekwoordplanner gebruiken om suggesties voor zoekwoorden te krijgen. Hier kan je dus inspiratie opdoen voor bepaalde combinaties waar je nog niet aan had gedacht.

TIP: Gebruik verschillende tools om je zoekwoordenlijst uit te breiden. Geen enkele tool is de waarheid, al kan het je wel inspiratie geven voor nieuwe zoekwoorden.

In het voorbeeld van de sneakers, wellicht zoeken mensen op veterloze sneakers. Verkoop je veterloze sneakers en is het zoekvolume goed dan heb je wellicht extra zoekwoorden om te gebruiken. 

Vergeet niet om ook de longtail zoekwoorden mee te nemen in je keyword research. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google. Type zou zoekwoord in en je krijgt automatisch suggesties. Deze kunnen ook een inspiratie zijn voor nieuwe keywords of bijvoorbeeld nieuwe blogs.

Tip tussendoor

Indien jouw digitale oplossing een zoekfunctie heeft, is het slim om data bij te houden welke zoekopdrachten bezoekers uitvoeren. Soms zitten hier verrassende zoekwoorden tussen.

Voeg de lijsten samen:

Na de vorige stap heb je waarschijnlijk een lange lijst met zoekwoorden. Voeg de 2 lijsten samen in een spreadsheet. Ondubbel zoekwoorden en verwijder irrelevante zoekwoorden. Houd voor elk zoekwoord ook bij hoe je dit zoekwoord verkregen hebt, dus bijvoorbeeld vanuit de brainstorm of via SEMrush. 

Verkoop jij duurdere sneakers dan is een zoekwoord als ‘goedkope sneakers’ geen term waar je op gevonden wilt worden.

Categoriseer je zoekwoorden.

Inmiddels heb je de lijsten samengevoegd, ontdubbeld en irrelevante zoekwoorden eruit gehaald. Dan ga je de zoekwoorden categoriseren. Deel categorieën op in meerdere subcategorieën als je te maken hebt met veel zoekwoorden of een verscheidenheid aan producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan merk, kleur en maat.

Verzamel informatie over de zoekwoordpotentie.

Voor ieder zoekwoord moet je nog een aantal extra kolommen toevoegen. Voeg voor ieder zoekwoord het volgende toe:

  • Maandelijkse zoekvolume, hoe vaak wordt er maandelijks op dit zoekwoord gezocht. Deze kun je gemakkelijk terugvinden in de zoekwoordenplanner van Google Ads. 
  • Moeilijkheidsgraad t.o.v. je concurrenten, dit kan bijvoorbeeld met SEMrush of Ahrefs.
  • Hoeveel is dit zoekwoord waard voor je bedrijf, gebruik Low, Medium en High om dit aan te geven.
  • Hoe zien de zoekresultaten eruit.

Hoe zien de zoekresultaten eruit?

Dit is een belangrijke stap. Zoekmachines proberen zoekopdrachten te begrijpen om je doelgroep een zo goed mogelijk antwoord te geven. Vaak bevatten deze zoekresultaten content types als advertenties, Google Maps kaarten, video’s, afbeeldingen, Wikipedia, Shopping resultaten etcetera. Verwerk per zoekwoord waar het zoekwoord op gevonden word. 

Als je zoekwoord terugkomt in vele content types en je wilt je op dit zoekwoord richten, doe het niet! Ga op zoek naar een zoekwoord met minder concurrentie. Op deze manier vind je de gaten in jouw markt en de zogeheten content gaps. Kies het juiste content type om de concurrentie mee aan te gaan.

Content gaps

Content gaps zijn gaten in de markt waar je met jouw dienst of product op in kunt spelen. Eerder had ik het al even over veterloze sneakers. Is de concurrentie op dit zoekwoord laag en heeft het een hoog zoekvolume? Gefeliciteerd! Dan heb je namelijk een gat gevonden waar je content voor kunt maken en op gevonden kunt gaan worden. 

Nu kun je je online strategie verder af gaan ronden, zoekwoorden koppelen aan pagina’s, monitoren, testen en data gebruiken om je platform verder te optimaliseren. Zoek je inspiratie hoe je dit kunt doen? Lees dan de Kiwi byte … [titel]

Bepaal steeds of het zin heeft om een nieuwe pagina te schrijven of om huidige pagina’s te herschrijven. Het voordeel van een nieuwe pagina is dat je kunt verwijzen vanuit de oude naar de nieuwe. Ook is het een mooie kans om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

 

Speel jij effectief in op je doelgroep met de juiste keywords? Weet jij waar de kansen liggen op het gebied van content voor jouw organisatie? Nee? Neem dan contact op met Edwin. Hij helpt je graag verder met ons team van digital marketing specialisten om nieuwe kansen te vinden.

Jouw content gaps vinden?

Edwin helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.