5 tips voor kwalitatief betere leads

Het begint allemaal met een helder en duidelijk verhaal, met een visie waar mensen niet omheen kunnen. Wanneer algemeen bekend is waar jouw organisatie voor staat, is het gemakkelijker om kwalitatief betere leads te genereren. Je laat namelijk weten waarom iemand bij jouw organisatie aan moet kloppen voor dé oplossing van het probleem waar diegene mee kampt. Zelfs wanneer je een perfecte marketing funnel hebt bedacht kom je zonder verhaal geen stap verder. Je hebt een goede en kraakheldere strategie nodig. Besteed daar dus tijd en aandacht aan, pluis jouw visie uit, behoud focus!

Lees verder

Waardepropositie is de basis van kwalitatieve leads genereren

Als mensen niet in één oogopslag weten:

  • wie je bent;
  • wat je doet;
  • waarom jij het probleem op kunt lossen;
  • waarom jij anders bent dan andere organisaties;
  • wat jouw waardepropositie is;

welk voordeel geniet een lead dan wanneer deze voor jou kiest?

Zorg ervoor dat je communiceert in welk opzicht jouw organisatie onderscheidend is van alle andere bedrijven.

Het belang van een oplossing bieden

Jouw organisatie is één van de tientallen probleemoplossers. Jouw concurrentie is de reden waarom jouw leads niet direct converteren. Daarnaast is er voor bijna elk probleem meer dan één oplossing. Jij moet ervoor zorgen dat iemand voor jouw oplossing en dus jouw organisatie kiest. Maar hoe doe je dat?

Als je denkt dat het plaatsen van content of andere specifieke informatie op bijvoorbeeld jouw website ervoor zorgt dat jouw marketing werkzaamheden gedekt zijn en de leads binnen zullen stromen, dan raden we aan om deze zin nog een keer te lezen, (nee dus).

Wees zichtbaar én werk aan die zichtbaarheid! Zorg ervoor dat mensen jouw logo blijven zien, dat ze een goed verhaal over/van jouw organisatie hebben gelezen, enzovoorts. Je wilt dat mensen jouw merk onthouden, dus doe aan branding. Deel informatie. En meet dan gelijk welke artikelen het meest gelezen worden, maak je data inzichtelijk.

Naast deze meer algemene pointers delen we in de rest van onze Kiwi Byte concrete tips om vandaag mee te starten.

Tip 1 voor kwalitatief betere leads: Strategie

Jouw strategie is jouw basis. ‘Wie’ is jouw organisatie? En waar zit het onderscheidend vermogen? Breng dit in kaart om er vervolgens een doorvertaling naar een tactische invulling van te maken, ofwel: hoe ga je vertellen wie je bent en wat je doet? En via welke kanalen ga je dit doen? Jouw tactiek is het antwoord op jouw strategische vraag.

Binnen jouw strategie hoort ook het kennis hebben van jouw doelgroep en klanten. Hoeveel weet je nou echt over deze mensen? Denk jij dat jouw oplossing geweldig is, of zeggen jouw klanten dat wat je aanbiedt geweldig is? En hoe blijf je constant verbeteren?

Hoe beter jij jouw klanten kent, hoe meer klanten je krijgt die je graag wilt hebben. Door te denken vanuit een partnerschap die je aangaat met jouw leads, in plaats van een sale, heb je meer zicht op welke leads daadwerkelijk converteren en wat hen daartoe beweegt.

“Geen massa, is kassa.”

Tip 2 voor kwalitatief betere leads: Content

Jouw content moet aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep. Laat zien dat je weet waar mensen mee kampen, dat je bewust bent van de ontwikkelingen in de wereld en hoe dat doorvertaalt naar het leven van jouw klanten. Wat betekent de huidige, maatschappelijke problematiek voor hun? Dat begint hoog en breed, maar uiteindelijk heeft alles gevolgen voor (en dus invloed op) consumenten.

Door bijvoorbeeld content te creëren volgens het Hero, Hub, Hygiene model, geef je een verhaal aan de omstandigheden waar jouw doelgroep mee te maken heeft. Je laat op een gestructureerde wijze zien dat je de situatie begrijpt.

Dagelijkse problemen verdienen ook aandacht

Naast grote problemen die landelijk of wereldwijd een rol spelen, zijn er heel veel kleine problemen die iedereen altijd ervaart. Ook daarvoor zijn oplossingen die jij kunt bieden. 

Zoals bijvoorbeeld het schoonmaken van de douchekabine met een middel wat wél werkt tegen kalk. Als jij het eerste bedrijf bent wat dit product aanbiedt is het belangrijk om dat vaak (te blijven) herhalen. Informeer mensen over wat jij doet en wat jouw product doet. En zet jouw logo daar prominent onder.

Op LinkedIn komt een lead minimaal acht keer in aanraking met de content van één organisatie voordat diegene zich inschrijft of aanmeldt. Stel jezelf dus de vraag: hoe zorg ik ervoor dat iemand mij vaak genoeg ziet, tussen alle andere content van andere bedrijven?

Tip 3 voor kwalitatief betere leads: Prospects herkennen

Deze tip over het herkennen van prospects verdelen we in drieën.

Houd rekening met:

1. Leads genereren;

het klinkt misschien suf, maar heb je erbij stilgestaan dat je überhaupt eerst leads moet genereren voordat je prospects kunt herkennen?

Wanneer je honderden leads hebt, waarvan er maar een handjevol goed is, hoe zorg je er dan voor dat je nog meer van die goede leads krijgt? Doe onderzoek! Vraag waarom jouw waardevolle leads interesse hebben getoond. Ga een gesprek aan waar je informatie uithaalt om jouw aanpak te optimaliseren.

Ook is het belangrijk dat jouw marketing en sales afdeling goed samenwerken. Het is veel makkelijker om kwalitatief betere leads binnen te halen wanneer deze afdelingen op elkaar zijn ingespeeld en duidelijk communiceren.

2. Onderscheid maken;

durf kritisch te kijken naar de leads die je binnenhaalt. Maak onderscheid tussen leads waar je niets aan hebt en leads die kwalitatief goed zijn. Ren niet achter elke prospect aan, maar identificeer een waardevolle prospect. Vraag: wat is (voor mijn organisatie) een sales qualified lead?

3. Timing;

herken prospects op het juiste moment. Weet je wanneer iemand interesse heeft? Wanneer iemand er wel of juist niet klaar voor is om te converteren?

Misschien neemt het bedrijf waar je achteraan gaat pas over een jaar belangrijke beslissingen… dan heeft het geen nut om op dit moment aan te kloppen met iets waar ze nog helemaal niet klaar voor zijn.

Tip 4 voor kwalitatief betere leads: Lead nurturing

Lead nurturing is letterlijk het warmhouden van jouw lead. Hiervoor heb je geduld nodig. Jouw strategie komt ook om te hoek kijken. Het draait om relevantie, personalisatie, ofwel: een duidelijk beeld hebben van jouw klant. Door te weten wat jouw klant nodig heeft en wanneer jouw klant er klaar voor is om te converteren, speel je hier met een persoonlijke aanpak op in.

Simpelweg een paar mailtjes sturen gaat de truc niet doen. Waarom bel je jouw lead niet? Waarom wacht je af tot de lead naar jou toekomt? Ga dingen testen. Zet bijvoorbeeld een nurture campagne op. Gebruik de gegevens die je hebt binnengehaald middels advertising om content te pushen waarin je dieper ingaat op voor jouw leads interessante onderwerpen. Dat scheelt talloze ellenlange e-mails schrijven en biedt de kans om eerder het gesprek aan te gaan.

Door heel veel te geven en te delen creëer je vanzelf een band. Jouw prospects, jouw leads, hebben vragen. Vragen die ze graag in persoon willen stellen. Als jouw organisatie als eerste een helpende hand uitreikt om die vragen te beantwoorden, dan ben jij degene die de kwalitatieve leads genereert.

Tip 5 voor kwalitatief betere leads: Marketing automation

Om ervoor te zorgen dat je consequent bent in het delen van content en campagnes, kun je een marketing automation tool inschakelen. Dit is een goedkope manier om content te blijven pushen en tips te blijven delen. Het biedt de mogelijkheid jouw doelgroep meer van jouw gedeelde content te laten consumeren, bijvoorbeeld een handvol whitepapers in plaats van slechts één. En hoe vaker een lead met jouw organisatie in contact komt, hoe meer touchpoints er zijn, hoe groter de kans is dat een lead converteert.

Weet je niet waar te beginnen? Download dan onze redpaper over marketing automation.

Extra tips voor het genereren van waardevolle leads

Omdat we gul zijn, geven we je nog wat extra pointers mee:

  • Breng de doelgroep die je wilt bereiken van tevoren in kaart
  • Probeer jouw gewenste doelgroep te helpen met jouw content; dit is het geven en nemen principe
  • Mond-tot-mond reclame is belangrijk, zoek ook offline contact met een lead
  • Weet wie daadwerkelijk jouw informatie consumeert; doormeten en data verzamelen horen erbij

Denk na over hoe je kwalitatief betere leads binnen blijft halen; eenmalig een handjevol goede leads genereren zorgt er niet voor dat je relevant blijft, dus vernieuw constant jouw content om interessant te blijven

Wil jij kwalitatief betere leads genereren?

Benno helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.