9 manieren voor een slimmere advertentiestrategie.

In dit artikel geven wij 9 ideeën die je kunt verkennen, testen of implementeren, afhankelijk van het niveau van je paid media. De verwachting is dat de B2B-mediabudgetten zullen toenemen voor een effectievere doelgroep- en retargetingstrategie. Welke 9 dan bij kunnen dragen aan een betere advertentiestrategie? Dat lees je hieronder.

Lees verder

1. Focus op B2B-doelgroepen.

Als je huidige advertentiestrategie en mediaplan meer lijken op investeren in kanalen zoals display, social media en search in plaats van te investeren in doelgroepen zoals gewilde accounts, koopdoelgroepen en kopers die koopsignalen aangeven, is 2021 een goed moment om te investeren in de overgang naar een meer klant geobsedeerde (betaalde) media-aanpak.

2. Vergroot het weergavebereik met datamatching.

Digitaal zichtbaar zijn is belangrijk binnen B2B, maar adverteerders zijn van oudsher gebonden aan contextuele advertenties of accountgebaseerde targeting bij zakelijke contacten. Koppel de data van de ene locatie (gegevensbron) aan de andere locatie die dezelfde entiteit beschrijven. Zo investeer je in doelgroepgerichte datamatching om meer B2B-doelgroepen te bereiken op meer locaties waar zij hun digitale tijd doorbrengen.

3. Maak meer videoadvertenties.

Het is geen geheim meer. Video is boeiender dan statische tekst en afbeeldingen en zou volgens ons een onderdeel moeten zijn van elke advertentiestrategie. Veel B2B-marketeers doen dit niet omdat videoadvertenties van hoge kwaliteit veel meer tijd, moeite en geld kosten om te produceren en te onderhouden. 

Als je een beginner bent met videoadvertenties, overweeg dan om een deel van je advertentiebudget- en strategie te besteden aan het maken en testen van nieuwe videoadvertenties. Zo bouw je datagestuurd een businesscase op om uitbreiding van je videoadvertenties te realiseren.

4. Ga uit van de basis met jouw content.

Native advertising en simpel maar goed geschreven content kunnen een winnende combinatie zijn in B2B. Een van de beste voordelen van native advertising is dat je kunt richten op specifieke bedrijven en kopers, zodat jouw content de meest waardevolle doelgroepen kan bereiken.

5. Surf over de audio-reclamegolven.

Een paar van de beste podcasts bevatten zakelijke inhoud en niche content die B2B-kopers aantrekt. Zoek naar meer audio-uitgevers en gerelateerde leveranciers om programmatische contenttargeting en doelgroeptargeting in het nieuwe jaar mogelijk te maken. En als je hiermee aan de slag gaat, zorg dan dat jouw vocale talent klaar staat om te spreken.

6. Advertenties & campagnes buitenshuis.

Out-of-home-advertenties in B2B zijn vrijwel verdwenen door de toename van het aantal thuiswerkende werknemers en de sterke afname van zakenreizen. Daardoor zijn advertentie strategieën volledig omgegooid. Dat gezegd hebbende, zakenreizen zullen op de één of andere manier terug komen. Het is het waard om nu al achter de schermen te werken aan nieuwe programmatische manieren om zakelijke doelgroepen te bereiken met advertenties. Bij het begin van het herstel zal de inkoop van je mediabudget goedkoper zijn, waardoor de vroege vogels worden beloond.

7. Biedt naast zoekwoorden ook op doelgroepen.

Bieden op hoogwaardige B2B-zoekwoorden is altijd concurrerend geweest, maar de betere strategie voor aankomend jaar is om te minimaliseren in het bieden van zoekwoorden en te beginnen met het bieden van mensen die op die zoekwoorden zoeken. Gebruik de benaderingen ‘bid only’ en ‘target & bid’ met doelgroepretargeting in 2021 en de betaalde zoekresultaten zullen toenemen.

8. Neem de volgende stap in je account gebaseerde advertentiestrategie.

Door jouw advertenties te targeten op mensen die bij specifieke bedrijven werken, kan je verspilde advertentie-uitgaven verminderen, maar wees niet tevreden met het bereiken van accounts. Je kan namelijk ook jouw targeting optimaliseren om de koopgroepen binnen die accounts te identificeren en bereiken. Maak gebruik van strategieën zoals op functie gebaseerde targeting, retargeting en look-a-like persona’s om dieper de funnel in te gaan.

9. Investeer in de juiste mix van interne en externe middelen.

B2B-marketing is een stuk geavanceerder geworden, en de pandemie dwong veel marketeers die afhankelijk zijn van bureaus om de kosten en baten van interne versus uitbestede activiteiten te heroverwegen. Zorg ervoor dat jouw bureau en interne modellen een concurrentievoordeel geven en dat de door jou gekozen partners opnieuw worden aangemoedigd, transparant zijn en zich inspannen om de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden, zodat jij de toekomst het hoofd kunt bieden.

Testen en optimaliseren.

Zoals bij elke advertentiestrategie, moet je binnen jouw budget ruimte vrijmaken voor het testen en optimaliseren van advertentietactieken voordat je begint met het plannen van media inzet. Testen voordat je investeert, is altijd een effectieve strategie – in het komende jaar en ver daarna.

Wil je samen je advertentiestrategie opstellen of eens sparren over wat je al hebt staan? We denken graag met je mee.

Advertentiestrategie aan het optimaliseren?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Martijn

Digital marketing strateeg
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart