Het verbeteren van je on-page SEO: hoe doe je dat?

Wekelijks aan de slag met (on-page) SEO, staat dat al in jouw agenda? Als het antwoord op deze vraag ‘nee’ is, maar je wel af en toe aandacht schenkt aan SEO, kun je het net zo goed niet doen. Half werk, dat werkt niet. Half werk doe je eigenlijk voor niks. En dat is natuurlijk zonde! SEO is een structureel onderdeel van jouw marketing werkzaamheden, iets wat je niet wilt laten versloffen. Weet je echter niet zo goed waar je moet beginnen? Lees dan verder.

Lees verder

Het verschil tussen on-page en off-page SEO

On-page SEO is kort door de bocht: alle SEO werkzaamheden die je op jouw pagina’s op jouw digitale platform kunt toepassen. Jij hebt de controle over aan een zoekrobot meegeven waar jouw website over gaat. Met on-page SEO technieken geef je bijvoorbeeld Google een duidelijk beeld van de inhoud van jouw pagina’s, met als doel een betere positie te bemachtigen. Google weet dan namelijk wanneer je over een specifiek onderwerp schrijft (bijvoorbeeld on-page SEO) dat jouw pagina hierover gaat.

De tegenhanger van on-page SEO is off-page SEO. Dat is niet wat jij zelf over jouw website ‘zegt’, maar wat anderen over jouw site en pagina’s zeggen. Daar heb je weinig tot geen controle over. Anderen kunnen iets over jouw site zeggen door bijvoorbeeld te linken naar één van jouw pagina’s in een blog. Off-page SEO vindt dus niet plaats op jouw eigen site, maar heeft wel degelijk effect en is ook zeker van waarde.

Waarom is on-page SEO belangrijk en hoe werkt het?

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag hoe on-page SEO werkt. Dat komt doordat aanpassingen maken aan jouw on-page SEO niets zegt over hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt, maar dat betekent niet dat er geen richtlijn is. Wanneer je aan SEO factoren als headings, metadata en structured data werkt, geven deze onderdelen informatie aan een zoekrobot. Dit vertelt de robot waar jouw pagina’s over gaan.

De uitwerking van SEO werkzaamheden kan per website én per pagina verschillen. Wij raden aan om hier wekelijks aandacht aan te besteden. Evalueren hoe een aangepaste pagina presteert hoort ook bij de werkzaamheden en zorgt voor beter inzicht, waarmee je vervolgens kunt doorontwikkelen.

Winnen doe je zo!

Het is belangrijk om met deze werkzaamheden aan de slag te gaan omdat het extra mogelijkheden biedt om de zoekrobot van zoveel mogelijk belangrijke informatie te voorzien. Ook win je betere zichtbaarheid in zoekmachines, vooral zichtbaarheid binnen specifieke zoektermen. Daarnaast kan het verbeteren van jouw on-page SEO leiden tot een featured snippet weergave op Google.

Verder ga je door jouw on-page SEO te optimaliseren zoekwoord kannibalisatie tegen. Wanneer een specifiek zoekwoord op meerdere url’s rankt heb je als het ware geen specifieke pagina die kan ranken op een specifiek zoekwoord. Dat klinkt ingewikkeld… dat is het niet. Zorg ervoor dat je de juiste interne link structuur aanhoudt en verwijs naar pagina’s die niet op hetzelfde keyword moeten ranken, dan maak je al flinke stappen. Weet je niet zeker hoe dat moet? Wij helpen je graag bij het tegengaan van zoekwoord kannibalisatie.

Een sterke SEO positie door goede content

De content op jouw website schrijf je met een doel. Je wilt dat mensen jouw pagina’s lezen. En je wilt ook dat wanneer ze jouw pagina’s lezen, ze iets hebben aan de informatie die je deelt. Ga vooral niet lukraak keywords toevoegen aan je teksten, dat helpt jouw SEO positie niet én het leest niet lekker.

Door zomaar keywords, key phrases en sleutelzinnen in jouw content te verwerken, zonder dat het natuurlijk overkomt, loopt het niet, past het niet. Niet bij het verhaal en waarschijnlijk ook niet bij jouw schrijfstijl. Dat wil je voorkomen, want daardoor raak je mensen weer kwijt. Ze zijn sneller geneigd om jouw website te verlaten als teksten te gekunsteld overkomen, mensen en zoekrobots willen menselijkheid, want ze prikken er doorheen. Juist wanneer je vloeiende teksten met daarin op slinkse wijze toegevoegde SEO waar niemand over struikelt schrijft, weet je mensen te boeien én te binden.

In 5 stappen helpen wij jouw on-page SEO te verbeteren

Wil je vandaag nog verbeteringen maken in jouw on-page SEO en jouw SEO positie verhogen? Dan heb je geluk! Wij helpen je als volgt:

Stap 1: We scannen jouw gehele website op on-page SEO factoren. Deze brengen we in kaart zodat we een duidelijk overzicht hebben van eventueel te verrichten werkzaamheden.

Stap 2: We voeren een grondige keywords en key phrases research uit. Dit onderzoek kan toegepast worden om jouw SEO positie te verbeteren en zoekwoord kannibalisatie tegen te gaan. Het draait allemaal om het gebruiken van de juiste keywords.

Stap 3: We analyseren welke pagina’s op basis van SEO slecht presteren en dus toe zijn aan optimalisatie.

Stap 4: We stellen prioriteiten. Welke pagina’s leveren de meeste winst op? Het aanpassen van bepaalde pagina’s levert sneller meer winst op dan het aanpassen van andere pagina’s. Afhankelijk van tijd en budget is het belangrijk om slimme keuzes te maken.

Stap 5: We gaan aan de slag met het aanpassen van alle mogelijke on-page SEO factoren per pagina, zoals bepaald tijdens stap 4.

Ondanks dat ons stappenplan foolproof is, raden we aan om niet zomaar te beginnen, maar te werken vanuit een gedegen SEO strategie. Dit is handig, omdat het je focus oplevert. Je kijkt vanuit specifieke doelstellingen naar het te verrichten werk. Die focus brengt op z’n beurt continuïteit in jouw SEO groei en dat is het hele doel van jouw on-page SEO aanpakken. Ook voor het bepalen van een doeltreffende strategie staan we voor je klaar.

Meer weten over On-page SEO?

Danielle helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Danielle

Digital marketing consultant
010 281 96 33
vanwinden@redkiwi.nl
Danielle van Winden