On-site engagement creëren

Mensen voelen zich verbonden met een merk of bedrijf door onderdeel te zijn van een community. On-site engagement is dan ook een wijd begrip, wat gezien kan worden als het aangaan van een verbintenis. Het is meer dan de standaard vraag en aanbod van een doelgroep en bedrijf. Wederkerigheid speelt een belangrijke rol, wat gecreëerd wordt door service, uitstraling en mensen charmeren. Je wilt jouw doelgroep verliefd laten worden op jouw merk of bedrijf. Een goede webshop motiveert mensen om producten te kopen, voornamelijk door een sterke merkbeleving. Dit is onlosmakelijk verbonden met on-site engagement, relevantie en personalisatie.

Lees verder

Wat is on-site engagement en waarom is het belangrijk?

Stel jezelf de vraag: welke interactie kan ik met mijn doelgroep aangaan? Jouw merk of bedrijf kan de behoefte van jouw doelgroep erkennen en toekomen. Presenteer jouw dienst of product op een manier waardoor de doelgroep zich begrepen voelt.

In het geval van een dienst is een perfect voorbeeld alles te willen en kunnen regelen voor de klant. Dit toont dat jouw bedrijf kostbare kwaliteiten en kernwaarden heeft, waardoor klanten zich willen verbinden en loyaliteit opbouwen.

Het gaat dus echt om het begrijpen van jouw specifieke doelgroep en het richten op hun problemen, behoeftes en emoties. Overige klanten buiten jouw doelgroep volgen wanneer jouw merkbeleving staat als een huis. Wanneer je de markt begrijpt en jouw klantenservice zoals deze in een winkel opereert doorvertaald naar online kan er vrij weinig fout gaan.

Achterblijven is een no-go

Onze grote vriend Charles Darwin zei het al: “It is not the strongest of the species that survives, not the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.” Je moet er dus wat mee, anders overleef je het niet. Waarmee precies? Met verandering. Een merk of bedrijf heeft er baat bij mee te gaan met de tijd en zich aan te passen. Als je dit weigert, dan verlies je.

Maar waarom dan? Betere verkoop van product of dienst is een plus voor ieder merk of bedrijf. Redkiwi helpt organisaties als die van jou door mee te denken en mee te helpen betreffende on-site engagement creëren en verhogen. Jouw concurrenten doen het ook: aanpassen en veranderen. Als het goed is wil jij voorop lopen. Door aan jouw doelgroep te laten zien dat je voorop staat en relevant bent zorg je ervoor dat je meer klanten binnenhaalt en van deze klanten uiteindelijk ambassadeurs – ofwel trouwe fans – maakt.

Wat is relevantie en waarom is het belangrijk?

Relevantie is de juiste boodschap op het juiste moment doorgeven aan de juiste persoon. Dit valt ook enigszins onder marketing automation en data, waar personalisatie bij komt kijken. Je moet weten tegen wie je praat én op welk moment je tegen die persoon moet praten, want door mensen op de juiste manier op het juiste moment aan te spreken creëer je behoefte. Misschien was er helemaal geen sprake van behoefte aan jouw dienst of product, maar motiveer je door doeltreffende relevantie en een sterke marketingstrategie de wil om een aankoop te doen.

Het tijdig inzetten van perfecte informatie is als het tegenovergestelde van spam of ongewilde nieuwsbrieven. Relevante content is precies hetgeen wat een potentiële klant of ambassadeur wil weten.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken over hoe lang je deze informatie gebruikt. Hoe lang duurt het voordat een klant jouw dienst of product koopt? Een maand? Ga dan niet zes maanden lang content en ads delen, daardoor daalt de relevantie enorm en doe je de merkbeleving de das om.

Trends en ontwikkelingen

Ook is het belangrijk – zoals Charles Darwin mooi verwoordde – om mee te gaan met trends en ontwikkelingen. Dit houdt jouw relevantie in stand. Een superhippe webshop is maar even hip, want wanneer er nieuwe snufjes en trucjes worden ontwikkeld heeft jouw doelgroep het bestaande webdesign onderhand wel gezien. Ze willen geprikkeld worden én vooral ook geprikkeld blijven. Ga mee met de tijd, met seizoenen en zelfs de dagen van de week.

Hoe verbeter je de on-site engagement van jouw bedrijf?

Het verhogen van jouw on-site engagement is deels afhankelijk van het type merk of bedrijf. Ben je een dienstverlener, een retailmerk, een prijsvechter? Dan verschilt de doelgroep en daarmee de aanpak drastisch.
Maar het begint wel allemaal met het bouwen van een community. Als het ware de likeable factor bepalen. Mensen moeten een bepaalde trigger ervaren waardoor ze terug willen komen naar jouw webshop.

Deze trigger is dus de juiste boodschap op het juiste moment inzetten, zónder een afgezaagde insteek te gebruiken. En door remarketing in te zetten. Dit heeft weer te maken met relevantie, namelijk door middel van inspelen op en via verschillende kanalen zoals social media, externe websites en nieuwsfeeds.

Merkwaarde en service

We noemden het al: merkwaarde. Dit gaat hand in hand met merkbelofte, ofwel service. Als jouw merkwaarde goed wordt verteld laat je daarmee ook zien dat de beloftes die je biedt er zijn om mensen te begrijpen. En dat is de essentie van wat een doelgroep wilt: ontzorgd worden.

Geef mensen bijvoorbeeld tips over het correct gebruiken van jouw product om problemen die ze ervaren te verhelpen. Door te laten zien dat jij jouw product begrijpt laat je zien dat je de gebruiker begrijpt. Zelfs wanneer de prijs van jouw dienst of product hoog ligt, zorgt perfecte service ervoor dat jouw doelgroep wordt omgetoverd tot loyale klanten.

Wij helpen je met on-site engagement creëren en verhogen

Merken en bedrijven komen naar ons toe omdat ze verbintenis met de doelgroep willen. Soms begint die start bij nul, omdat ze zoekende zijn naar hoe ze on-site engagement kunnen creëren. In dit geval beginnen we klein zodat we veel over het bedrijf leren, waarna we bouwen aan de relatie met de doelgroep. Ook wel het ontdekken van ambassadeurs. Het draait allemaal om interesse hebben in de doelgroep, anders heeft de doelgroep ook geen interesse in jou.

Customer journey

Het toverwoord is customer journey mapping.

Jouw trouwste supporters geven inzicht in wat er speelt bij mensen die al fan zijn van jouw merk of bedrijf. Door in de gaten te houden wat de klantreis is en waar veranderingen plaatsvinden begrijp je waar jouw doelgroep naar op zoek is. Het geeft je de kans om met de doelgroep te praten en in een customer journey map op te schrijven wat de status en behoeftes zijn.

Het hoogst haalbare qua verbinding is emotie. Denk bijvoorbeeld aan kindermerken of voetbalclubs. Dit zijn perfecte voorbeelden van merken of bedrijven die échte fans en loyale ambassadeurs hebben, omdat ze personalisatie voorop stellen. Wanneer je emotie oproept trek je mensen het snelst naar je toe. Kernwaarden die goed werken zijn: veiligheid, plezier, positiviteit, kwaliteit en duurzaamheid. Ontdek jouw kernwaarden en communiceer daarover.

Google Analytics 4

Wij meten on-site engagement aan de hand van Google Analytics 4. Op basis van verschillende events zien we hoe bezoekers over jouw webshop bewegen. Met de aankomende GA4 is on-site engagement één van de belangrijkste meetpunten, hier zit namelijk engagement score, customer lifetime value en gebruikers loyaliteit in.

The next steps

  1. Wij denken mee over jouw merkwaarde en merkbelofte. Waarom en voor wie besta je? Wat maakt jouw merk, dienst of product uniek én wat is jouw bestaansrecht? Tijdens deze stap bepalen we de reden waarom mensen voor jou moeten kiezen.
  2. Vanuit jouw bedrijf bepaal je de doelgroep. Wie zijn ze? Wat beweegt ze? Door de doelgroep vast te stellen kan de merkwaarde gekoppeld worden om verbintenis te creëren.
    Binnen deze stap valt ook het verzamelen van data om de doelgroep te leren kennen en doorgronden. Wij dragen hierin bij door advertising in te zetten en de resultaten hiervan in kaart te brengen.
  3. Op basis van voorgaande stappen bepalen we een strategie en gaan we de juiste kanalen kiezen.
  4. Het bepalen van de in te zetten tools. Welke marketing automation tools passen bij de merkwaarde, merkbelofte en doelgroep?

De laatste stap is niet het einde van het traject. We zorgen ervoor dat klanten loyaal blijven door ons See – Think – Do – Care model in te zetten. Het doel is om mensen te inspireren en aan het denken te zetten. Dit doen we zodat ze geactiveerd worden waardoor ze zich op de lange termijn verbinden aan jouw merk of bedrijf.

Sparren over on-site engagement creëren of verhogen?

Gijs helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Gijs

E-commerce consultant
010 281 96 33
bitter@redkiwi.nl
Gijs Bitter