Het belang van een optimale User Experience op jouw platform

Tijdens het bouwen van een digitaal platform denken bedrijven vaak over het toetsen van de User Experience: ‘dat hoeft niet, het platform moet gewoon functioneel zijn.’ Alsof het geen noodzakelijk onderdeel is van alles wat je ontwerpt en maakt. Daar denken wij anders over. De User Experience – ook wel UX genoemd – loopt als een rode draad door het gehele proces van creatie heen. Alles wat je bouwt moet namelijk gemeten worden aan de hand van de UX standaarden die (na onderzoek te hebben gedaan) worden bepaald.

Lees verder

UX is onderdeel van de beginfase en de ontwikkeling van jouw digitale platform, maar speelt ook een rol wanneer alles live is. Sommige bedrijven weten niet goed of een ‘funky’ design bij hun doelgroep past, of het wel strookt met de leeftijdscategorie van het bedrijf en de klanten. Door voor én na livegang te blijven toetsen kom je erachter wat jouw gebruikers vinden. Valt het ontwerp in de smaak? Zijn er onduidelijkheden? Belangrijk is om te blijven optimaliseren!

Waarom User Experience belangrijk is voor het succes van jouw business

Waarom zou je een kozijn schilderen wat rot is? Goede vraag, al zeggen we het zelf. Gebruikers van digitale platforms hebben (soms) een kort lontje. Wanneer jouw website of app slecht werkt, raken mensen geïrriteerd en haken ze af. Afhaken betekent minder leads, minder aankopen, minder business. Maar het kan zelfs zo ver gaan als het opbouwen van een aversie richting jouw merk of bedrijf. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Iets wat er gelikt uitziet is leuk voor het oog, maar als het niet werkt is het niet succesvol. Dat rotte kozijn schilderen dus. Wanneer jouw digitale platform wél goed werkt, wordt het met plezier gebruikt. Dat levert succes op.

Een band opbouwen als ultiem doel

Wil je dieper gaan dan het bouwen van een plezierig en functioneel platform? Je kunt jouw merk voor je te laten spreken middels bijvoorbeeld jouw website of app. Zowel door het design relevant en van deze tijd te maken, als door wat er achter het kozijn schuilt functioneel en makkelijk in gebruik te maken.

Door onderzoek te doen vergaar je inzetbare informatie om een connectie met jouw gebruiker op te bouwen. Mensen gaan graag een emotionele band aan met een merk, want het geeft ze het gevoel ergens bij te horen. Het is dan niet alleen leuk om jouw platform te gebruiken, maar het voelt alsof ze onderdeel zijn van wat jullie doen en waar jullie voor staan.

Het in kaart brengen van de customer journey

De Customer Journey – of klantreis – zegt veel over het gedrag van een potentieel geïnteresseerd persoon, een potentiële klant of een loyale klant (ook wel fan of ambassadeur). Het geeft bijvoorbeeld verschillende uitdagingen, vragen en twijfels per touchpoint in de journey weer die opkomen bij jouw doelgroep, de gebruikers van jouw platform of jouw (potentiële) klanten. Wanneer je dit zo goed mogelijk in kaart brengt kun je voorzien in de behoeften van deze mensen. Het biedt je de kans om ze door de (Digital Marketing) trechter te loodsen en ze te binden aan jouw merk of bedrijf.

Stel jezelf op basis van de vergaarde informatie door zowel User Experience research te doen én de Customer Journey in kaart te brengen de volgende vraag: hoe wil ik dat de klantreis van de gebruikers van mijn digitale platform eruit ziet? Bepaal de ultieme klantreis en werk daar naartoe. Ga ontwikkelen op basis van de kennis die je hebt opgedaan en combineer dit met jouw visie.

Vergeet echter niet om ook de huidige klantreis te bekijken. Daar liggen ongetwijfeld pijnpunten in verankerd die verbeterd kunnen worden. Wanneer je deze pijnpunten aanpakt en jouw platform optimaliseert, creëer je extra waarde voor jouw huidige klanten én ben je interessanter voor nieuwe klanten.

De klantreis als handvat om de User Experience in te richten

Klinkt wat we tot nu toe hebben genoemd als veel werk? Of als wartaal? Niet getreurd. Wij helpen je op weg. Hoe? Nou, zo:

De Customer Journey is een goed startpunt vanuit waar wij een creatieve werkwijze inzetten. Het concept wat wij bedenken voor jouw digitale platform, op basis van concrete doelgroepinformatie, sluit naadloos aan op de journey van jouw klant. Daardoor schiet jouw relevantie door het dak. Wij werken samen met jouw organisatie niet vanuit zelfbedachte aannames, maar vanuit de wensen van jouw potentiële én bestaande klanten.

Zien we bijvoorbeeld dat de engagement van jouw gebruikers tijdens een specifiek touchpoint in de klantreis omlaag gaat wanneer ze actief zijn op jouw digitale platform… dan bedenken wij hoe we ervoor zorgen dat jouw klant weer blij wordt. Dat ze energie krijgen van jouw merk of bedrijf, dat ze een aankoop doen, een formulier invullen, ga zo maar door. Wij komen graag met de oplossing voor het actuele probleem.

Aandachtspunten tijdens het bouwen van een digitaal platform

Hoe zorg je ervoor dat gebruikers een platform daadwerkelijk met gemak kunnen gebruiken? Waar let je op? Deze vragen zijn zowel toepasselijk voor onze klanten als voor de klanten van onze klanten, jouw klanten dus. Want wanneer wij voor jouw organisatie een digitaal platform bouwen willen we dat jouw medewerkers kunnen navigeren in de backend. Maar we willen ook dat jouw klanten helemaal uit de voeten kunnen met de frontend van jouw platform.

Toegankelijke UX voor iedereen

Jouw User Experience zit hem in het gebruikte systeem waarin een platform is gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan Magento, WordPress of TYPO3. Wij bieden graag optimale flexibiliteit. Dit doen we door te ontwikkelen vanuit elementen, zodat jij de pagina’s van jouw platform volledig naar wens kunt inrichten.

De UX van jouw klanten moet uiteraard nét zo soepel verlopen. Het keyword hier is: toegankelijkheid. Dat is echt belangrijk, want je kunt niet spreken van gebruiksvriendelijkheid als jouw platform niet gebruiksvriendelijk is voor iedereen.

Tijdens het ontwerpen en bouwen van jouw platform hanteren wij een aantal kernwaarden, namelijk:

  • Duidelijke knoppen (voor snelle navigatie)
  • Zichtbare CTA’s (call-to-action)
  • Aantrekkelijk contrastwaarde (omdat het oog ook wat wil)
  • Heldere content (om te bevestigen dat de gebruiker op de juiste plek is)
  • Begrijpelijke flow (van het systeem, om de gebruiker te ontzorgen)

Samen aan de slag met jouw User Experience

The Next Steps: in 7 stappen zorgen wij ervoor dat jouw digitale platform wordt geoptimaliseerd aan de hand van concrete informatie.

Stap 1: Doelstellingen creëren en problemen definiëren

Dit is een intensief proces. Er zijn vaak veel ideeën over wat precies een probleem is, zowel vanuit onze klanten als vanuit onze blik op een organisatie. Aan de hand van bijvoorbeeld een klantreis en pijnpunten, of informatie vanuit jouw organisatie, bepalen we de doelstellingen. Dit kan zelfs zo ver gaan als het niet hebben van een digitaal platform en deze dus willen bouwen. Na dit proces samen door te hebben gemaakt laten we het even rusten zodat iedereen weer tot zichzelf kan komen.

Stap 2: De brainstorm fase doorlopen

Na ongeveer een week komen we weer samen. Dan kijken we naar mogelijke oplossingen. Deze mogen zo uitbundig en functioneel zijn als maar kan. Tijdens deze stap richten we onze blik op de stip op de horizon.

Stap 3: UX research doen

We kijken naar wat wij moeten doen om bij jouw gebruikers te toetsen hoe het ervoor staat met de gebruiksvriendelijkheid. We doen deskresearch waarbij we online zoeken naar trends en geschreven stukken die van toepassing zijn. Vervolgens benaderen we jouw doelgroep om (klant)informatie te verzamelen.

Stap 4: De voorwaarden en randvoorwaarden bepalen

Tijdens deze stap hangen we criteria aan wat we gaan bouwen. Waar moet jouw platform aan voldoen? Wat moet het platform kunnen? Dit is het technische gedeelte waarbij we onder andere kijken naar koppelingen die gemaakt moeten worden. Maar we bekijken ook de randvoorwaarden, want wat je in je hoofd hebt is niet altijd mogelijk. Misschien is dat enorm uitbundige idee niet te ondersteunen met de huidige techniek. Soms is de vrijheid beperkt en daarom geven we het ook eerlijk aan als het je niet verder brengt.

Stap 5: Het valideren van aannames

Zomaar aannames doen zonder ze te valideren levert vaak weinig op. Daarom is het belangrijk om deze stap te doorlopen, zodat wat je doet ook daadwerkelijk effect heeft. We testen prototypes (schetsen, digitale voorbeelden), als het ware ‘het eerste idee’ waar feedback op gegeven kan worden.

Stap 6: Conceptbepaling

Zowel het gehele concept als het visuele concept moet worden bepaald. Dat doen we samen met jou, door wat we samen hebben gecreëerd aan jou en je stakeholders te presenteren. Op basis van de in kaart gebrachte informatie tijdens stap 1 tot en met 4 stellen we een (visueel) concept op waar we je zonder twijfel mee omver blazen!

Stap 7: De creatiefase starten

Wij gaan jouw digitale platform bouwen. Maar wel pas wanneer al onze neuzen dezelfde kant op staan, want jij moet het eens zijn met de plannen. Ben je akkoord? Dan beginnen onze specialisten met het creëren van bijvoorbeeld een mooie website, webshop of webapplicatie.

Sidenote

Na stap 7 houdt het niet op. Dit is eigenlijk ook een startpunt. UX moet namelijk betrokken blijven bij de doorontwikkeling van jouw digitale platform. Dit kan door Digital Marketing in te zetten en de focus te verplaatsen naar het gebruikersgedrag. Wat zie je? Wat gebeurt er? Klopt wat er is gebouwd (na verloop van tijd) nog of moet er een nieuwe functie worden toegevoegd aan jouw platform? Er vinden dagelijks veel veranderingen plaats in het gedrag en de behoeften van jouw gebruikers én in de technologie, dus verander mee!

Meer weten over het optimaliseren van jouw User Experience?

Benno helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.