Personalisatie door Redkiwi en Spotler met ShoppingTomorrow

ShoppingTomorrow is een exclusief netwerk dat e-commerce professionals samenbrengt en inzichten levert voor de branche. Samen met met andere experts in de e-commerce branche onderzoeken we de retailmarkt en dragen we bij aan de transformatie van b2c- en b2b-retail. Wat betekenen ontwikkelingen op het gebied van onder andere businessmodellen, customer journeys en technologieën voor medewerkers en bedrijven.

Benno & Gijs vertellen je alles over de deelname van Redkiwi aan ShoppingTomorrow.

Inschrijven

ShoppingTomorrow dus, waarom doen jullie mee?

ShoppingTomorrow is al jaren een gerenommeerde naam in het bij elkaar brengen van experts die onderzoek doen naar de toekomst van de e-commerce branche. “Als Redkiwi vinden we het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de kennisdeling in onze branche”, aldus Gijs Bitter, E-commerce consultant bij Redkiwi. 

Benno Lokhorst, CCO Redkiwi vult aan: “Met onze ervaring en focus op e-commerce vinden wij het noodzakelijk dit te doen. We nemen hierin het voortouw om alle kennis te bundelen en onderzoek te doen naar een specifiek thema binnen e-commerce. Zo leveren we uiteindelijk relevante inzichten voor e-commerce partijen”.

Wat is de rol van Redkiwi binnen het ShoppingTomorrow programma?

Gijs geeft aan: “We zijn als voorzitter en host verantwoordelijk voor de voortgang en het samenbrengen van de expertgroep. We dragen daarmee zorg voor de oplevering van het resultaat van onze expertgroep. We zijn zogezegd de gastheren én fungeren daarnaast ook als expert in de groep”.

Op welk thema / welke onderzoeksvraag gaan jullie je richten?

Personalisatie is al jaren een belangrijke trend binnen digital. Met elke nieuwe klant die je binnenhaalt heb je direct bepaalde gegevens tot je beschikking en kan je, op basis van die data, allerlei personalisatie kanten op. 

Gijs vertelt: “Klanten willen zich namelijk speciaal voelen en vinden het fijn als ze herkent worden wanneer zij jouw shop weer bezoeken. Personalisatie is op meer manieren mogelijk dan je wellicht zou verwachten. Daarom richten wij ons in het programma specifiek op de onderzoeksvraag: Wat kan, mag en moet je doen met personalisatie?

Waarom is personalisatie zo belangrijk voor Redkiwi?

Personalisatie is al jaren een trend, maar er zitten ook veel haken en ogen aan. Gijs geeft aan: “Denk bijvoorbeeld aan juridische aspecten, GDPR maar ook; welke waarde vertegenwoordigd personalisatie? Wat kun je ermee en zijn er ook kansen om het juist niet in te zetten.”

Benno vult aan: “Mede daarom vinden we het ontzettend belangrijk andere e-commerce partijen te informeren over de (on)mogelijkheden van personalisatie. Het kan best ingewikkeld zijn om mee te starten. Vandaar dit onderzoek naar wat er allemaal mogelijk is”.

Met wie doen jullie dit?

“Dit onderzoek doen we samen met Arthur ten Have & Hidde Verkooijen van Spotler en natuurlijk onze expertgroep. Spotler is de meest prettige software leverancier voor geavanceerde e-mailmarketing (automation). Zij weten dus al ruim 15 jaar veel over personalisatie.”

Op dit moment zitten in de expertgroep al heel wat mooie namen, waaronder experts van Hema, Ippies.nl, Ziengs.nl, Pinkcube, DDMA, Babboe & Squeezely. De expertgroep is nog niet volledig en mocht je interesse hebben om deel te nemen dan kan jij je hier aanmelden.

Wat is het verwachte eindresultaat van deelname?

Gijs: “Zoals Benno aangaf is kennisdeling het meest belangrijke resultaat. Samen met de experts bouwen we op deze manier aan sterkere e-commerce oplossingen op het gebied van personalisatie. Een bluepaper is uiteindelijk hét concrete resultaat van ons onderzoek.” 

Deze bluepapers zijn dus geschreven door professionals in de markt en geven je praktische tips, inzichten en best practices waarmee jij je grenzen kunt verleggen en jouw bedrijf een stapje verder kunt brengen richting de optimale customer experience. 

De inzet van personalisatie zal blijven groeien.

Gijs sluit af: “We kijken ernaar uit om samen met Spotler en de experts deze bluepaper te maken. Personalisatie zal de komende jaren nog verder groeien en daarom is het belangrijk nu de situatie te schetsen wat je met personalisatie kan, mag en moet doen.”