Relevant zijn, maar wat betekent relevantie nou eigenlijk?

Zeg je relevantie dan zeg je in dezelfde adem vaak personalisatie, want steeds vaker zijn marketeers bezig met het personaliseren van klantervaringen in elke fase van de klantreis. Dit heeft als doel relevantere content aan te kunnen bieden aan een specifieke doelgroep. 

Maar is dat wat relevantie betekent? Personaliseren? Personalisatie is volgens ons een middel om relevanter te kunnen zijn. In dit artikel gaan wij dieper in op wat relevantie is en met name hoe je ervoor kan zorgen dat je erachter komt wat relevantie voor jouw doelgroep en jouw organisatie betekent. Welke stappen/hulpmiddelen kan ik inschakelen om tot relevantie te komen? En hebben we het hier over relevantie dan bedoelen wij natuurlijk bouwen aan een relevanter merk.

Lees verder

Wat is relevantie?

Martijn Baart verwoord relevantie als volgt: “Relevant zijn is voor mij, op het juiste moment, op de juiste plaats waarde toevoegen aan het leven van je klanten.”

Freek vult daarbij aan: “Relevant zijn is voor mij niet als een influencer door het leven gaan en te pas en te onpas shinen met onderwerpen die nu spelen. Relevantie is in mijn ogen veel meer ingetogen en alleen zichtbaar als het nodig is. Als ik een nieuwe wasmachine zoek omdat mijn huidige kapot is, dan hoef ik geen reclame voor een televisie te zien. Relevantie is onderwerpen met een relatie tot elkaar aan elkaar knopen. Ik bedoel dan niet direct de Arjen Lubach fuik, maar wel het idee daarachter. Kijk ik op een website naar wasmachines dan is relevantie de daarbij horende gerelateerde producten zoals een droogrek, reinigingsmiddelen voor onderhoud of een lekplaat. Niet tv-beugels om een flatscreen op te hangen.”

Martijn vervolgt: “Veel merken doen onwijs hun best om een aantal keer per jaar relevant te zijn en juist door alleen all out te gaan in deze periodes sla je de plank mis. Als je de consument anno 2021 aan je wilt binden (we worden kritischer en noodgedwongen nog meer digitaal gedreven) moet je het idee loslaten dat je met een aantal momenten per jaar zichtbaar te zijn je een klant kunt boeien, binden en behouden. Juist door altijd zichtbaar te zijn (wij noemen dat always-on), en op specifieke momenten, met niche content, je klanten te helpen, ben je relevant. Bovendien bouw je een emotionele relatie op, die in het huidige tijdperk waarin mensen steeds minder merkentrouw zijn, die er voor zorgt dat je mensen ook voor langere tijd aan je merk bindt.”

Hoe bepaal je relevantie?

Er is eigenlijk maar één antwoord op deze vraag; zoek het in je doelgroep, luister naar hen, praat met ze en verwerk dit in je digitale strategie. Het is geen kwestie van zenden en hopen op het beste. 

Om dit te kunnen doen heb je een goed beeld nodig wie je doelgroep is. Je doelgroep in kaart brengen kan je doen door het opstellen van persona’s. Het opvragen en uitschrijven van de karakteristieken, uitdagingen en behoeften van een persona zorgt voor diepgaande kennis van je doelgroep. Met behulp van marketing persona’s creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targeten zijn. Spreek je namelijk iedereen aan, dan spreek je vaak ook niemand aan. Met andere woorden: jouw doelgroep komt met behulp van persona’s tot leven en zo weet je wat voor jouw doelgroep belangrijk en relevant is en waar zij zich bevinden. Op basis van dit gebruikersgedrag kunnen we mensen targeten en in campagnes waar je dit doet boeken je resultaat en zijn we dus ook relevant.

Nick geeft aan: ‘Zo creëer je dat je a) hun uitdagingen begrijpt en b) je een oplossing of denkrichting biedt om de uitdagingen te tackelen op manieren waar je zelf niet op zou komen.

Juiste moment, juiste kanaal, juiste content.

Aangezien we het vormen van de juiste doelgroep hierboven beschreven hebben blijven er ten aanzien van relevantie eigenlijk drie onderdelen over. 

  1. Het juiste moment/fase.
  2. Het juiste kanaal.
  3. De juiste content.

Om relevant te kunnen zijn en dus ook individuen binnen je doelgroep persoonlijk aan te spreken is het belangrijk om het juiste moment en het juiste kanaal te ‘kiezen’ en content te presenteren die passen bij je doelgroep.

Het juiste moment

Het juiste moment heb je nodig om precies op dat punt in de klantreis aanwezig te zijn waar de informatiebehoefte het grootste is. Bij Redkiwi maken we gebruik van het See, Think, Do & Care model van Google. Dit model schetst 4 fases van de klantreis en helpt je deze fases te analyseren. Op die manier werk je toe naar een lange termijn relatie met je klanten. 

Zo weten wij dat 41 dagen voordat Black Friday begint de eerste consumenten starten met productonderzoek. Daarom gaven wij begin oktober een webinar om organisaties te helpen klaar te zijn voor de komende feestdagen op het gebied van advertising, download hier de slides van ons webinar. Zo kiezen wij dus het juiste moment om content via een webinar op basis van recente / aankomende ontwikkelingen te geven die passen bij hetgeen waar jij je in specialiseert.

Het juiste kanaal

Het succes van relevant zijn maak je compleet door op het juiste kanaal aanwezig te zijn. Het juiste kanaal is waar de individu, uit jouw doelgroep, zich bevindt, informatie tot zich neemt en antwoord krijgt op hun vragen/wensen.  

Dat kan zijn op YouTube waar iemand een trailer bekijkt van het nieuwste PlayStation spel of op LinkedIn waar iemand op zoek is naar een nieuwe baan. Door op die plekken aanwezig te zijn in de juiste fase van de klantreis bouw je aan een mooie relatie met een toekomstige klant.

De juiste content

De juiste content is vaak één van de dingen die over het hoofd wordt gezien. Werk jij in de marketing dan is dit artikel van toegevoegde waarde (hopen we ;)). Ben jij werkzaam als zorgmedewerker, dan is dit artikel niet relevant. 

Joost geeft de werking van juiste content goed aan: “Relevant zijn heeft inmiddels een beetje een vieze nasmaak. Dat komt omdat het of, niet echt wordt waargemaakt, wel de informatie vragen, maar daar zichtbaar/merkbaar niks mee doen, of omdat het te goed gebeurt. Daardoor kom je dus in de eerder benoemde fuik van ongevraagde interesses opwekken en daarmee een bubbel creëren. Dat laatste ben ik me heel erg van bewust. Ik vind het loei-irritant dat Chrome me artikelen over Johan Derksen blijft suggereren, omdat ik ooit een keer iets over het Akwasi-Derksen schandaal heb aangeklikt.

Anderzijds, als het bijvoorbeeld gaat over cookies achterlaten om relevante advertenties te kunnen tonen, dan doe ik het vaak juist wel, omdat ik weet dat ik die advertenties toch wel ga krijgen. Laat ze dan maar relevant zijn.”

Kijk dus naar wat je doelgroep aan content verwacht in plaats van wat jij graag wilt vertellen. Zo heb je meer kans op succesvolle content.

Dus... relevantie is

Wat Martijn al aangaf; op het juiste moment, op de juiste plaats waarde toevoegen aan het leven van je klanten.

Hulp nodig om relevanter te worden?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Martijn

Digital marketing strateeg
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart