See, Think, Do & Care

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Dit model helpt!

Het is soms lastig om de customer journey volledig in kaart te brengen. Het See, Think, Do en Care model van Google helpt je de fases van de customer journey te analyseren. Zo bereik je je klanten op het juiste moment met de juiste content passend bij het juiste gedrag. Daarmee neemt de focus op harde conversies af maar bouw je aan een lange termijn relatie met je klanten. 

In deze Kiwi Byte leggen we uit wat dit model voor positieve inzichten geeft voor jouw business. Het leert je begrijpen wanneer je welke content moet inzetten om de doelgroep naar de volgende fase van zijn of haar journey te brengen.

Tips vooraf:

We geven graag enkele tips vooraf om optimaal gebruik te kunnen maken van dit model. Des te meer omdat je bepaalde onderdelen nodig hebt om See, Think, Do en Care succesvol in te kunnen richten. 

  1. Ontwikkel een fictieve vertegenwoordiger van jouw doelgroep (persona).
  2. Breng alle huidige marketingactiviteiten en -kanalen in kaart. 
  3. Welk (merk)verhaal wil je vertellen en welke content kun je daarvoor gebruiken.
  4. Breng je doelstellingen in kaart. Later kan je per fase ook je KPI’s bepalen om deze doelstellingen te behalen.

See, Think, Do & Care

Het model geeft je inzicht in de mogelijke klantreis van je klanten. Je stelt vast welke reis de klant aflegt tijdens het gehele proces. Van eerste contact tot het herhaaldelijk afnemen van je diensten of producten. Het geeft je inzicht in waar je moet bijschalen, bijsturen of harder op kan inzetten.

Het principe is dat hoe vaker mensen je gezien hebben, hoe vaker zij over je bedrijf zullen denken, hoe groter de kans dat zij bij jou zullen kopen wanneer zij klaar zijn om te kopen. 

Het model bestaat dus uit 4 fases:

  1. See: het eerste contact met jouw doelgroep.
  2. Think: de persoon binnen de doelgroep ziet de noodzaak van zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing.
  3. Do: Je potentiële klant wordt klant, hij/zij wilt de oplossing hebben. 
  4. Care: inzetten op loyaliteit, je wilt immers dat de klant klant blijft. 

Hoe lang elke fase duurt en wanneer iemand van See naar Think of van Think naar Do gaat is erg verschillend per bedrijf. Als je zakelijke diensten aanbiedt heeft je doelgroep waarschijnlijk wat meer stappen nodig om te converteren dan wanneer je bijvoorbeeld koptelefoons verkoopt.

Wat zeker is, is dat er op weg naar de conversie een hele hoop potentiële klanten afhaken. Met een goede retargeting-strategie stimuleer je deze mensen om de draad weer op te pakken, en door te gaan naar de volgende stap in het proces.

Download hier ons framework voor het See, Think, Do & Care model.

See

Dit is de eerste stap in de funnel van het model. In deze fase richt je je op de bekendheid van je merk, je wilt dat jouw koptelefoons top of mind komen te zitten. Je vertelt jouw verhaal onder het brede publiek. Je bereikt hiermee de mensen die op zoek zijn naar informatie of geïnteresseerd zijn in je koptelefoons. Zij hebben dus nog geen koopintentie.

In de See-fase breng je, op basis van je persona(‘s) en de behoeftes, de juiste kanalen in kaart. Door te weten waar jouw klant actief is, kun jij perfect inspelen op deze momenten. Vandaar onze tip: ‘Breng alle huidige marketingactiviteiten en -kanalen in kaart.’. Je krijgt nu namelijk inzicht in waar de doelgroep en jouw bedrijf actief is en waar de kansen voor jouw bedrijf liggen. Zit jouw doelgroep met name op Facebook en heb jij nog geen bedrijfsprofiel, maak er één aan. 

Enkele voorbeelden van activiteiten die goed zijn te gebruiken in deze fase:

  • Social advertising 
  • Brandingcampagnes
  • SEO – gericht op interesse wekken/zichtbaarheid
  • Display advertising
  • Influencers

Heb je hulp nodig bij de inrichting van deze onderdelen? Neems een contact op met Martijn. Hij helpt je graag verder. 

Enkele KPI’s waar je aan kan denken in deze fase:

  • Advertentievertoningen, unieke impressies
  • CTR op advertenties
  • VTR (view trough rate)
  • Engagement rate
  • Naamsbekendheid / Brand awareness
  • Aantal unieke lezers bij bijvoorbeeld een blog
  • Sessieduur

Think

Een belangrijke stap in de funnel om je bezoeker te identificeren en te laten converteren naar de Do-fase. Je potentiële klant kent nu namelijk jouw bedrijf en weet wat voor koptelefoons je aanbiedt. De klant gaat gerichter op zoek naar meer informatie, de voordelen, nadelen, geluidskwaliteit, etc. Informatie die helpt om de keuze te maken. Richt de Think-fase in op het verschaffen van informatie. Kijk hierbij goed naar de interactie met je content. 

Deze fase richt zich dus op de doelgroep die actiever op zoek is naar een oplossing voor het probleem. Leeer in deze fase dus ook van de problemen van je eindgebruikers en pas je content daarop aan. Activiteiten die je kan inzetten zijn:

  • SEO – gericht op informatievoorziening
  • Social advertising – Targeted en remarketing.
  • Google Ads
  • Google Shopping

Voorbeelden van een verdere informatievoorziening kunnen liggen in:

  • Whitepapers
  • Nieuwsbrief
  • Webinars / Events
  • Product- en datasheets
  • Cases & Reviews
  • Demo aanbieden

In deze stap richt je je dus op je digitale zichtbaarheid richting de doelgroep die actief naar jouw product of dienst op zoek is. Welke KPI’s zijn goed om in deze fase te meten?

  • CTR van bijvoorbeeld advertenties
  • Sessieduur en aantal pagina’s per sessie
  • Scrolldiepte
  • Interacties op de pagina’s van je website

Do

Daar zijn we dan, de belangrijkste stap, voor jouw als organisatie in de funnel. De harde conversie waar je naar op zoek bent namelijk; nieuwe klanten! Je richt je dan ook volledig op conversie in deze fase. Analyseer waar de kansen liggen, zodat je campagnes rendabel worden en blijven. Nu ga je dus continu optimaliseren voor het best mogelijke resultaat en zorgen dat die koptelefoons over de toonbank gaan. 

Je kan onderstaande activiteiten goed inzetten om je potentiële klant, klant te maken:

  • SEO – Gericht op aankoop
  • Social advertising – Remarketing & Retargeting n.a.v. eerdere touchpoints
  • Google Ads
  • Google Shopping
  • Display advertising – Remarketing & Retargeting n.a.v. eerdere touchpoints
  • Contact opnemen – Via bijvoorbeeld e-mail of telefoon die je hebt verkregen in de Think-fase. 

KPI’s voor deze stap in de funnel zijn bijvoorbeeld:

  • Whitepaper downloads
  • Aantal inschrijvingen
  • E-commerce conversieratio
  • ROAS (Return on Ad spent) en ROI
  • Afhakers – in een bepaald proces van inschrijving, aankoop, winkelwagen
  • Omzet

Care

Na de do-fase is het natuurlijk leuk dat je potentiële klant klant is geworden, maar dan ben je er niet. In deze fase voeg je waarde toe. Je klant moet tevreden zijn over het voorgaande proces maar ook tevreden blijven. Biedt na 6 maanden bijvoorbeeld een schoonmaaksetje aan voor de koptelefoon. De klant moet zich het middelpunt (blijven) voelen van jouw bedrijf.

Deze fase is dus gericht op loyaliteit en herhalingsaankopen, deze middelen kan je goed inzetten om dit te bereiken:

  • Reviews opvragen (Google My Business, App stores, Feedbackcompany, etc.)
  • Social – Engagement op organische posts
  • User-case maken met je klant
  • Laat je klant vertellen over jouw product vraag hem/haar om ambassadeur van jouw bedrijf te worden.

KPI’s die je bijvoorbeeld vertellen of deze fase een succes is:

  • Herhalingsaankopen
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Aanbevelingen / reviews
  • Customer lifetime value
  • Social media performance – dus ook mensen die uit zichzelf vertellen over jouw organisatie.
  • Meewerken klantonderzoek of case presentatie

Vergeet vooral niet om verschillende benaderingen en aannames te testen. Je ziet dan wat wel en wat niet werkt. Met deze inzichten kun je jouw proces verder optimaliseren. Het zien van resultaat is uiteindelijk wat je wilt. 

 

Heb je hulp nodig bij het inrichten van dit model? Digital marketing strateeg Martijn Baart staat voor je klaar. Hij helpt je om je uitdagingen om te vormen naar concrete acties en bedrijfsgroei te realiseren.

See, Think, Do & Care inrichten?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Martijn

Digital marketing strateeg
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart