Van overleven naar groei

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Survival mode

Van ‘Je bent zo lekker bezig Freek’ naar absolute stilstand in sommige branches. Ik wijd verder niet uit over de pandemie zelf want we weten allemaal dat het verregaande gevolgen heeft of kan hebben. En voor de één meer als voor de ander. Wel ga ik dieper in op de overlevingsmodus waarin veel organisaties zijn beland.

Budgetcuts, contracten die niet worden verlengd, stopzetten van activiteiten, omzetdaling, een aflopende werkvoorraad en/of onzekerheid. Maar wanneer is het weer tijd om vooruit te kijken? Hoe gaan we van overleven naar (opnieuw) groeien? 

In deze Kiwi Byte geven wij 3 handvatten om weer vooruit te kijken, om te groeien, om succesvol te zijn of weer te worden!

Niet geheel onlogisch

Het is natuurlijk niet geheel onlogisch dat je in de overlevingsmodus bent geschoten. Ik bedoel het is roeien met de riemen die je hebt (gekregen). Dat betekent niet dat we nu in een tijd zitten waarin je je strategie moet laten varen, integendeel, het is het moment waarop je naar je strategie moet kijken en bedenken wat je binnen je strategie kan doen om weer te gaan groeien. Analyseer en leer.

1.

Praat met je bestaande klanten

Je klanten zijn een bron aan informatie. Daarom zijn je bestaande klanten een vitaal onderdeel van je strategie. Wanneer heb jij voor het laatst een goed gesprek gevoerd met je klant? Over hun markt, visie, trends en ontwikkelingen? Over hoe het met hun bedrijf gaat, wat er speelt en waar de uitdagingen liggen. Waarom zetten zij bepaalde investeringen on hold? Luister naar ze. 

Alleen op deze manier heb je de mogelijkheid om kansen te ontlokken, je business slimmer te maken en bestaande klanten te bewegen om meer producten en/of diensten van jouw organisatie af te nemen. Groei dus. Bepaal voor jezelf waar jij met je bestaande klanten over 1, 3 of 5 jaar wilt staan. Je hoeft niet perse fancy loyaliteitsprogramma’s op te zetten. Vertel ze waarom ze belangrijk voor je zijn en laat ze dat zien.

In het kort zijn er drie redenen waarom je meer aandacht moet besteden aan je bestaande klanten. 

  • Ruimte voor verbetering van je service, haal feedback op en verwerk dit. Maak je dienstverlening en je producten beter.
  • Minder marketing nodig, je hebt al bestaande data over deze groep. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant 60-70% is terwijl dit bij nieuwe klanten slechts 5-20% is. Uiteraard afhankelijk van je business.
  • De welbekende 80/20 regel. 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet.
2.

Verander niet

Evolueer je huidige customer journey. Kijk naar de verschillende stadia binnen deze journey – see, think, do & care. Elke fase in dit model vraagt om een eigen aanpak. Je hoeft niet te veranderen in de kern van wat je bedrijf is, als je maar kritisch om je heen blijft kijken. Zo kan je bedrijf meegroeien met de veranderende wereld en met een veranderende customer journey.

Nog steeds geld: wees oprecht, heb vertrouwen in je eigen kennis en kunde, toon lef, wilskracht en durf keuzes te maken. Alles uiteraard met de juiste focus op je KPI’s en doelstellingen. Blijf hierin trouw aan jezelf en aan je boodschap.

3.

Wees slimmer

Wat heb jij geleerd van en bereikt in de afgelopen periode? Analyseer, optimaliseer en leer. Zet een cyclus op die werkt voor jouw organisatie. Je wilt dat je geld naar de juiste kanalen gaat en dat je boodschap de juiste mensen bereikt op het juiste moment. 

Controleer dit voortdurend, bijvoorbeeld aan de hand van het PDCA model, een goed model om je activiteiten te analyseren. Zo haal je alles uit de activiteiten die je ontplooit voor minder centen en dat op een slimme en efficiënte manier. 

 

Wil je weer groeien maar weet je niet precies hoe. Neem hieronder contact op met Edwin. Hij bespreekt graag jouw uitdaging.

Wil je weer groeien?

Benno helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.