Van Speyk en Slooten

Nieuwe column over de zin en onzin van domeinnamen.

Scroll down

Van Speyk en Slooten

Nieuwe column over de zin en onzin van domeinnamen…In de tijd dat Worldonline nog de potentie van Microsoft had, reed ik langs een fotozaak. Op de gevel stond vol trots: “bezoek onze website: www.vanspeykenslootenfoto.nl”. Ik probeerde snel een notitieblok te pakken, vergat te schakelen en reed bijna de zaak van Van Speyk en Slooten binnen.

Wat een wonder dat deze domeinnaam nog vrij was. Alhoewel, waarschijnlijk was www.vanspeykenslooten.nl al bezet. Dan maar ‘foto’ erachter plakken. 2 dingen waren zeker. Van Speyk en Slooten waren al in de 20e eeuw online (“Hebben jullie eigenlijk al een website?”) én het aantal bezoekers dat zonder link naar hun website is gekomen, zal niet groter zijn geweest dan de familie van Van Speyk en Slooten.

Ook als je een fotozaak hebt loont het om even stil te staan bij naamgeving van je website. Het vertoont veel gelijkenissen met het kiezen van een sterke merknaam. Het kiezen van de juiste naam voor je website is ingewikkeld en tegelijk heel makkelijk. 1. De oude regels van naamgeving voor merken gelden nog steeds, 2. Internet maakt het alleen maar ingewikkelder en 3. Internet maakt het allemaal veel makkelijker.De oude regels van naamgeving voor merkenGrofweg zijn er 2 uitersten.

1. De beschrijvende naam en de abstracte naam

Bij een Hypotheker denk je niet aan een banketbakker en bij een Apple denk je niet direct aan een computer (25 jaar geleden dan). Daar zit een groot scala van variaties tussen. Namen kunnen positionerend zijn, zoals Gazelle, om gelijk aan te geven waarmee je je onderscheidt van concurrenten of namen kunnen een herkomst aanduiden. Iets wat je bij fotozaken soms nog ziet. De positionerende naam is weer meer abstract terwijl de herkomstnaam weer meer beschrijvend is.

Belangrijkste van deze opsomming is eigenlijk alleen wat de voor- en nadelen van de strategieën zijn. En dat hangt voor een groot deel van je marketingbudget af. Een telefoonnetwerk dat Ben heet, moet veel communiceren voordat mensen weten wat het is. De Hypotheker hoeft dat in theorie een stuk minder, totdat mensen ze gaan verwarren met de Hypotheekshop. Met andere woorden, hoe meer beschrijvend je naam, hoe makkelijker het is om (op korte termijn) naamsbekendheid te winnen maar hoe moeilijker het is om echt onderscheidend te worden.

2. Internet maakt het alleen maar ingewikkelder

En dan heb je eindelijk een prachtige naam en dan moeten mensen ‘m gaan intypen. Younique klinkt op papier heel simpel maar in eerste instantie zat ik bij een uitzendbureau (vrij unique). En als je dan eindelijk een mooie naam hebt dan is ie al geclaimd (www.sanders.nl).

3. Gelukkig maakt internet het alleen maar makkelijker

Welkom in de 21e eeuw. Alle beperkingen die we uit de vorige eeuw nog meenamen worden steeds sneller uit de weg geholpen. Als ik naar www.redtkiwi.nl ga, vertelt google me al dat ik een t teveel heb gespeld. En alle sites die in mijn favorieten staan hoef ik sowieso nooit meer te spellen. En als je een veelbezochte site hebt, wordt je merknaam alleen maar sterker zonder dat je marketingbudget nodig hebt. Eén van de sterkste merken ter wereld heeft bijvoorbeeld nog nooit geadverteerd (Google!).

Een ander groot voordeel van internet is dat je ongestraft meerdere namen mag gebruiken. En dan kan je opeens de naamsoorten door elkaar gaan gebruiken. Ga maar naar www.mijnsysteembeheerder.nl. Van beschrijvend naar abstract in 1 klik. Of wat dacht je van het voordeel om je website in China te registreren. Het is veel goedkoper dan je naam merkrechtelijk te beschermen in Azië terwijl het maar een tientje per jaar kost. Potentiële concurrenten besparen zich de moeite en gaan wel naar een andere naam zoeken. En tot slot leidt goede content van je site altijd tot links op andere sites en dan kan het heel snel gaan. Dan maakt je naam opeens bar weinig meer uit.

Maar voordat de content briljant is, en google je heeft herkend… waarom zou je het je zelf moeilijk maken. Elke bezoeker zonder hulp van anderen is veel waard en makkelijker binnen te halen dan je denkt. Denk dus goed na over een naam (en denk aan je marketingbudget). Maak je naam spelbaar en kijk of ie niet bezet is. Maar zorg vooral dat je slim gebruik maakt van de nieuwe handigheden van de 21e eeuw.