Back in the days, nostalgie in 3, 2, 1…

Heads up: geschreven door een millennial

Lees verder

Vroeger...

Het computeren van vroeger, ja ‘vroeger’. Toen we weinig keuzes hadden. Toen we nog moesten ‘inbellen’ met onze internetverbinding. Het lijkt een eeuwigheid geleden maar elke millennial kan het zich nog herinneren. De digitale wereld van gisteren is morgen gedateerd dus 20 jaar geleden is in internetjaren prehistorisch. Het was een prachtige nostalgische tijd en er is onvoorstelbaar veel veranderd. Maar 1 ding is altijd gelijk gebleven en moet bij het ontwikkelen van digitale platformen, sites en shops nooit uit het oog worden verloren.

Terugdenkend aan de oude tijd, met alle beperkingen van toen, krijg ik toch een glimlach op mijn gezicht bij de mooie herinneringen. Toen we nog Paint gebruikten, maar het ontwerp nooit werd zoals je wilde. Floppy disks waar het internet in zijn geheel op stond of om bestanden op over te zetten. 30 seconden wachten en luisteren naar een slappe hap intro van een technobeat voor je internet (hier te horen https://www.youtube.com/watch?v=gsNaR6FRuO0).

Mijn moeder die met haar zus wilde bellen terwijl ik aan het internetten was, bellen en internetten tegelijkertijd? Vergeet het maar! Wie belde kreeg een bezettoon. Zelf de hoorn oppakken en iemand bellen, helaas pindakaas, ook dat zat er niet in.

Whoops

Ondertussen was ik de telefoonrekening in ieder geval flink aan het opschroeven door mijn internetgebruik (oeps, sorry!). Vol spanning moest ik afwachten of mijn liedjes via Kazaa en Limewire überhaupt wilden downloaden. Tegenwoordig klaag ik al wanneer mijn 4G verbinding (oh, en 5G komt er aan) naar 3G schiet terwijl ik een video via Whatsapp probeer op te slaan en dit om onverklaarbare reden blijft hangen. En dan natuurlijk MSN, wat was dat mooi. Eerst even een vriend bellen om vervolgens op de chat van MSN af te spreken. Wat een tijd was dat, wat een nostalgie, het had iets speciaals.

Good memories

Door de leuke herinneringen vroeg ik ook een aantal collega’s naar hun nostalgische momenten. En ja je raad het al, de lijst is véél te lang om in zijn geheel delen. Maar misschien ken jij deze pareltjes nog:

  • Doom, Prince of Persia, Duke Nukem 3D, Minesweeper
  • AltaVista zoekmachine
  • Startpagina
  • WordArt
  • Hyves, Cu2
  • TMF Chat, Ilse chat, ICQ
  • ILOVEYOU-worm
  • Gratis .tk domeinen

Browsers?!

Vroeger waren er ook niet zoveel browsers. Chrome, FireFox, Safari, Opera? Nee, wie wilde surfen, moest het doen met Internet Explorer of Netscape. Nu werk ik zelf bij een digital agency en de huidige tijd moet alles optimaal zijn; op elke browser, op elk device. We gebruiken meerdere keren per dag Google, Facebook, Whatsapp en Wikipedia. Veranderingen op het internet gaan razendsnel. Een aantal jaar geleden gebruikten we dagelijks nog heel andere sites, zoals MSN en Hyves.

Én vroeger hadden we geduld, nu niet meer. Helaas, zou ik zeggen want het on-gehaaste leven en de trage digitale wereld leken toch een stuk eenvoudiger. De snelheid van de digitale wereld heeft ons gewone bestaan ingehaald en de verwachtingen verhoogd. Logischerwijs geldt dat ook voor jouw klanten en haar behoeften. Snelle platformen, makkelijk overzicht, prikkelende informatie, scanklare nieuwsitems en vooral beeld willen we! “Maak het mij makkelijk!!” schreeuwt de gebruiker. Eerlijkheidshalve moet ik vol overgave toegeven dat ik zelf ook bijzonder ongeduldig ben. De keuze is reuze dus snel gemaakt:

  • Duurt het laden te lang? Weg!
  • Hebben ze mijn product niet? Weg!
  • Werkt de zoekfunctie niet? Weg!
  • Schreeuwende marketing teksten of irritante pop-ups? Weg!
  • Is het visueel niet prikkelend? Weg!
  • Geen telefoonnummer bij de klantenservice? Weg!
  • Te veel stappen voordat ik mijn impulsaankoop kan afronden? Weg!

Ken je doelgroep!

Om (op) deze groep (in) te (be)spelen is er 1 ding wat nooit mag worden vergeten! Ken je eindgebruiker zowel online als offline. Eigenlijk net als vroeger ;) Bezoekers zijn zo weg en vinden elders wat zij zoeken als je niet aanbiedt wat de vraag is. Maar wat is de vraag? Tja simpel; vraag het hen! Dit is essentieel om je digitale strategie te kunnen bepalen. Kom samen met de eindgebruiker en luister goed wat er voor nodig is om de informatiestroom aan te laten sluiten bij de doelgroep. Ken, waardeer én betrek je doelgroep voordat jij aanbiedt waar niet om wordt gevraagd. Ontwikkel persona’s en bouw je digitale strategie om hen heen zonder het unieke gedachtengoed van de organisatie uit het oog te verliezen. Want blijf je bij ze bij? Dan blijven zij bij je! Je wilt je bezoekers grijpen en aan je organisatie binden. Je wilt de customer journey zo inrichten dat je loyale bezoekers creëert.

Een eerste indruk maak je maar één keer; zorg ervoor dat die onuitwisbaar is. Geen complexe overzichtspagina’s, maar juist overzichtelijke eenvoud. En zorg ervoor dat je designs en prototypes bij de eindgebruikers zijn getest.  

Dus, ga gezellig net als vroeger in gesprek met je doelgroep en leer ze kennen onder het genot van een kopje koffie. Proost! Ohja, en willen zij er dan liever kletskoppen of boterbabbelaars bij?