Zo toets jij je platform bij je doelgroep

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Aannames? Niet doen!

Wordt er gebruik gemaakt van onze digitale oplossing voor probleem x door onze doelgroep? Nee?! Hoe kan dat nou? Dat is een veelgehoorde vraag.

Het is verleidelijk om te denken dat je de gebruikers van je platform al kent, ook na het opstellen van de persona’s. Hierdoor word je verleidt om aannames te doen. Niet doen! Het is belangrijk om de gebruikers van je platform centraal te stellen en onderzoek te doen. Je wilt namelijk alle input van de eindgebruikers ophalen voor het best mogelijke platform dat er is. 

In deze Kiwi Byte geven wij inzicht in drie momenten wanneer jij je platform kan toetsen bij jouw doelgroep. Zo weet je of de doelgroep jouw platform echt gaat gebruiken en ervan gaat houden.

3 momenten

Wat ons betreft zijn er drie momenten om je platform te toetsen bij je doelgroep. Wij helpen onze klanten daar graag bij omdat het waardevolle input oplevert voor wat je aan het creëren bent. 

  • Vooraf
  • Tijdens
  • Na livegang
Moment 1

Voorafgaand aan de start van het project

Vooraf is natuurlijk bij uitstek het moment om te toetsen of een idee het probleem van jouw doelgroep gaat ondervangen. ‘What people do, and what they say they do, are entirely different things.’ Dat klopt, doe geen aannames. Vermijd standpunten als: ‘Ik ken mijn doelgroep goed en kan wel inschatten hoe ze bewegen over mijn platform’. Ieder mens is verschillend en gebruikt het internet anders.

Daarom is het belangrijk om vooraf in gesprek te gaan met jouw doelgroep. Dat kan op veel verschillende manieren. Stel vragen op social media die leiden tot nieuwe inzichten. Stuur een enquête uit naar je nieuwsbrief inschrijvers, maak een poll op LinkedIn of organiseer voor de verandering eens een fysieke ontmoeting met jouw klanten.

Ga in gesprek en stel kritische vragen (ook al bevalt de uitkomst je niet). Maak je idee onderdeel van de groep. Je kan namelijk pas echt meerwaarde bieden als je de pijnpunten van de eindgebruiker weet en die verwerkt in je platform.

Moment 2

Tijdens

Zit je middenin de ontwikkeling van je platform dan kan je heel goed je concept toetsen bij (potentiële) eindgebruikers. Het is niet moeilijk om snel feedback te verzamelen. Wij verstuurden bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van het zorgplatform van Zorgkantoor Zorg & Zekerheid liefdesbrieven naar gebruikers van dit platform. 

In deze liefdesbrieven zaten 4 platte designs, een feedbackformulier en groene & oranje stickers. Wij vroegen eindgebruikers feedback te geven op de designs met de groene en oranje stickers. De deelnemers konden de stickers plakken op onderdelen van de pagina’s die zij sterk (groen) en minder sterk (oranje) vonden. Daarnaast konden zij enkele vragen beantwoorden op het feedbackformulier. Met de feedback konden wij onderdelen op de website aanscherpen, buttons verplaatsen en de leesbaarheid van het zorgplatform verbeteren.

Wil je een clickable ontwerp laten toetsen dan kan dat natuurlijk ook. Hiermee toets je in een vroeg stadium of hetgeen je aan het creëren bent aansluit bij de gebruikerswensen en verwachtingen.

Moment 3

Na livegang

Na livegang zijn er veel manieren om je nieuw ontwikkelde platform te toetsen bij je eindgebruikers. Hieronder lichten we een paar van deze mogelijkheden uit. 

User testing:

Uit onderzoek is gebleken dat de gebruiksvriendelijkheid van een digitaal platform groeit met 160% na usability testing en door het optimaliseren van de punten die uit het onderzoek voortkomen. Met 4 tot 6 testpersonen per persona/doelgroep vind je 85% van de pijnpunten op het gebied van platform usability. Geen reden om niet aan de slag te gaan met usability testing!

Je kan dit doen door zelf een fysieke meeting met opdrachten te organiseren of bijvoorbeeld een bureau in te schakelen, je opdracht mee te geven en te laten testen door een testpanel. Een test toont waarom gebruikers worden aangetrokken, wat ze denken dat ze zullen zien wanneer ze klikken en waar ze tegenaan lopen. 

Voor OZHZ hebben wij de tests zelf georganiseerd. Diverse gebruikers krijgen uiteenlopende opdrachten mee om te kijken hoe mensen navigeren en de site gebruiken. Uit de test kwamen diverse punten die konden aanpassen 

Hotjar:

Soms zou je willen weten wat ze denken en wat ze doen. Waar gaan je bezoekers heen, waar klikken ze op, wat snappen ze wel, wat snappen ze niet, wat vinden ze leuk, waar willen ze meer informatie over? Eigenlijk zou je het liefst gewoon een videocamera plaatsen op de schouder van iedere bezoeker, om te zien wat hij allemaal uitspookt vóór hij overgaat tot conversie. Of voor hij je e-commerce platform verlaat, zonder iets te kopen.

Hotjar analyseert het gedrag van je bezoekers. Daarmee zie je niet alleen welke pagina’s gebruikers bezoeken, zoals met Google Analytics, maar ook wat je gebruiker doet. Je kan zien waar zij klikken, heen scrollen en hoe zij bewegen. Ideaal!

A/B testing:

Het is eigenlijk heel simpel. Je hebt A en je hebt B. Bij een AB-test wordt van een bestaande pagina van je platform een variant gemaakt. Bezoekers worden willekeurig maar 50/50 verdeeld over het origineel (versie A) en de variant (versie B). Het doel is te achterhalen welke variant het beste converteert. Zo kan je bijvoorbeeld testen of een knop op je smartphone linksonder of rechtsonder beter converteert.

Tot slot

Elke methode heeft zijn voor- en nadelen maar in onze optiek wegen de voordelen altijd zwaarder. Je krijgt namelijk waardevolle inzichten om je platform beter te laten aansluiten op de verwachtingen van je bezoeker. Dat leidt tot hogere conversies en kwalitatief betere bezoekers én gebruikers. 

 

Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je een uitdaging maar weet je niet of het gaat werken? Neem dan contact op met Edwin. Hij helpt je graag verder.

De UX verbeteren?

Edwin helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.