Eenvoudiger bestellen in de nieuwe e-commerce omgeving van Babboe.

Babboe is sinds het ontstaan in 2005 uitgegroeid tot Europees marktleider in bakfietsen. Sinds 2020 heeft Redkiwi een aandeel in dit mooie groeiverhaal. Binnen drie maanden hebben we samen de e-commerce omgeving voor vijf landen ‘vanaf scratch’ opgebouwd en het volledige bestelproces opnieuw uitgedacht.

De klantreis oliën

Babboe vroeg aan Redkiwi om de customer journey binnen de e-shop slimmer in te richten zodat de (potentiële) klant eenvoudiger kan bestellen. Ongeacht het model bakfiets.  Waar de gebruiker voorheen op een categorie pagina landde met alle modellen en varianten bakfietsen, sturen we nu vanuit de verschillende modellen. Na het bepalen van het model kan er via de configurator een variant worden gekozen met eventuele extra accessoires en de gewenste service kan worden afgenomen alvorens de geoptimaliseerde check-out te doorlopen. Ook voor de klant die op zoek is naar accessoires, onderdelen of onderhoud, is de benodigde ingang gerealiseerd.

Een bakfiets die iedereen & alles overal naartoe brengt.

Het doel van bovenstaande klantreis revolutie was het aantal transacties en de orderwaarde omhooghalen. Een verdere digitalisering was benodigd om dit technisch goed te laten uitvoeren. Motors, accessoires en levertijd zijn volledig afhankelijk per type: PIM, ERP en e-commerce moeten daarom perfect afgestemd zijn. Dus wat gebeurt er achter de schermen voordat iemand die perfecte bakfiets kan bestellen? Het assortiment wordt beheerd vanuit een PIM (Akeneo) die gekoppeld is aan Magento. Bovendien is er een technische koppeling met een ESB die de order als input gebruikt en prijs doorstuurt naar het  ERP.

Het resultaat

Het resultaat is een compleet nieuwe Magento2 e-commerce omgeving in vijf landen. De omgeving is volledig geïntegreerd met Afas ERP, PIM Akeneo, Spotler, Feedback Company & Trusted Shops. Ook de mogelijkheid om een zakelijke aankoop te doen of een bakfiets te leasen is toegevoegd. [visual website] Het beoogde doel van transacties en orderwaarde omhooghalen is geslaagd. 41% YTY, 10% meer transacties (YTY), +/- 20% tijdwinst door automatisering.

Tijdswinst door automatisering

20%

Meer transacties (y.t.y.)

10%

Meer omzet (y.t.y.)

41%

"

Redkiwi is de eerste partij die structureel en strategisch met ons meedenkt, gefocust op de toekomst. De toekomst is Babboe Pro voor de zakelijke klant en Leasing binnen de mooie webshop omgeving.”

Sander Kuiper

Product Owner, Babboe

Volgende case

Zorgkantoor

In samenwerking met ZorgMatch hebben wij het zoeken van een zorgkantoor gecentraliseerd. Zeg vaarwel tegen het gebruik van veel verschillende platforms.