Eshuis

Eshuis laat producten en merken van hun beste kant zien, met verpakkingen en etiketten die opvallen en verrassen in de schappen. Zoals Coca Cola, Heineken, Grolsch en Royal Club.

De drukkerij onderging een totale digitale transformatie. De aanstichter? De nieuwe webshop! Die niet alleen een online maatwerkordersysteem is geworden, maar die tevens een volledig geautomatiseerd proces tot en met de start van de drukpers teweegbrengt.

Lees verder

Zo realiseer je een digitale transformatie

De vraag

Deze webshop moet niet alleen een online maatwerkordersysteem worden, maar een volledig geautomatiseerd proces tot en met de start van de drukpers. Ja, graag ook de automatische verzending via PostNL én automatische facturering alsjeblieft! Thanks ;)

De uitdaging

De gehele workflow van het productiebedrijf in kaart brengen, digitaliseren, ontwikkelen en koppelen. Let wel; de prijs moet exact kloppen en elk gekozen materiaal, afmeting, vorm (plus nog 11 andere factoren) bepalen de prijs per etiket!

Create

Online koploper

Opvallen door uniek te zijn? Dat kan met etikettendrukkerij en verpakkingsdrukkerij Eshuis. Zij produceren full colour etiketten, shrink sleeves, kaasetiketten en flexibele verpakkingen die opvallen in het schap. Klantcontact, het ordersysteem en de productie van de etiketten verliep tot 2 jaar geleden geheel offline. Natuurlijk ontvingen zij wel e-mail, maar orders via fax en telefoon waren voorheen nog gebruikelijk. 

Het bedrijf dat in 1891 is opgericht, heeft in de afgelopen jaren een digitale transformatie ondergaan. Uit het haalbaarheidsonderzoek van 2017 werd geconcludeerd dat de onderkant van de klantpiramide producten wenst te bestellen via een webshop. In 2018 zijn de eerste stappen hiervoor genomen.

Waarom er voor Redkiwi werd gekozen? “Allereerst was Redkiwi meteen enthousiast over ons verhaal. Het werkt aanstekelijk wanneer iemand anders ook in jouw concept gelooft. Daarnaast werd de webshop gerealiseerd in Magento 2, dit is een open source platform en dat biedt veel doorgroeimogelijkheden” – Marije Hulzebosch – Marketing en e-commerce manager bij Eshuis. 

De hamvraag: bouw een webshop die enkel maatwerkproducten aanbiedt en daarnaast wordt gekoppeld aan nog vier andere systemen zodat de orderstroom automatisch verloopt. Hulzebosch: “Het is alom bekend dat drukkerijen over het algemeen voornamelijk de ‘grote jongens’ willen helpen. Maar ook bedrijven met kleine oplages zijn voor ons belangrijk; we moesten de service alleen anders inrichten zodat wij ook hen goed en snel kunnen helpen.”

De belangrijkste doelen van de digitale transformatie zijn: 

  • Efficiënter doorvoeren van kleine orders
  • Betere bezettingsgraad van de digitale machines
  • Klantenbestand vergroten (risicospreiding)
  • Additionele omzet
Digital

Onmiskenbaar veel data koppelen

Het koppelen van data in het Eshuis project was zeer uitdagend werk waar wij met het Redkiwi team van e-commerce specialisten maar al te graag onze tanden in zetten. Een complexe Magento 2 webshop. De drukkerij biedt maatwerketiketten voor bijvoorbeeld flesjes. Elke order is afhankelijk van vele factoren die ook digitaal verwerkt moeten worden. Denk aan: vorm, afmeting, materiaal, afwerking, opdruk, wikkeling (en de stand van de wikkeling), etiketten per rol, kerndiameter, aantallen, etc. Al deze factoren hebben invloed op de levering en de prijs. Per gekozen afbeelding zijn er stansen. Redkiwi heeft alle stansen ingevoerd en voorgeselecteerd. Voor de maatwerkproducten wij een configurator ontwikkeld, die ervoor zorgt dat de ingevoerde data precies overeenkomt met de juiste leveringsvoorwaarden en prijs. Soms bestaat een bepaalde maat stans nog niet, dan is er een lijstje met vergelijkbare maten. Dit heeft invloed op de doorlooptijd en kosten van de productie en levering. Dit alles wordt allemaal automatisch berekend. Hiermee is tevens rekening gehouden met de wikkeling van de rol en de bolling van de fles. Aan de hand hiervan wordt het juiste vel automatisch geselecteerd.

Kortom: heel veel data!

Dit hele proces van informatievergaring heeft effect op de editor; de opmaakmodule. Het e-commerce team van Redkiwi heeft Magento behoorlijk doorontwikkeld om te zorgen dat de editor de juiste informatie doorstuurt. Er moeten in totaal vier systemen met elkaar worden gekoppeld om uiteindelijk automatisch de drukpers te kunnen starten.

Redkiwi is verantwoordelijk voor het totale traject van strategie, concept & design, technische realisatie en online marketing. Wij maakten een digitaal functioneel ontwerp van gehele werkwijze van de drukkerij. 

Impact

Van maatwerk order tot en met productie

Wat is er ontwikkeld? Een webshop voor het online samenstellen en bestellen van diverse etiketten op rol. De klant kan gebruik maken van een online editor, artwork meteen uploaden en goedkeuren. Daarnaast is het zo opgezet en gekoppeld met de ordersystemen dat de orders volautomatisch op de persen terecht komen. 

Artwork wordt door een systeem technisch gecontroleerd en omgezet naar een drukbestand. Daarnaast is er nog een systeem gekoppeld die de drukpersen aanstuurt. Er zijn vele datastromen aan elkaar gekoppeld om dit te kunnen realiseren. Bij de betaling van een bestelling wordt er direct een leveringsopdracht doorgestuurd naar PostNL door de PostNL-integratie die wij hebben toegepast. De factuur wordt ook direct aangemaakt en doorgestuurd. 

Een order is direct klaar voor productie! En het werkt! 

Eshuis beheert in Magento de wikkelingen, stansen, afwerkingen, materialen en vormen. Zij kunnen hierin aanpassingen maken en onderdelen toevoegen aan de door ons opgemaakte module. 

Het Redkiwi development team over het project: Voor ons was het belangrijk dat wij het gehele proces van het bedrijf snappen om het precies te kunnen inregelen. Bij drukwerk zijn de calculatie en de duur van de productie erg belangrijk. De prijs moet exact kloppen en die is van vele factoren (14) afhankelijk. Er zit een ingewikkeld rekenscript achter. Daarnaast wordt er gemeten in verschillende eenheden; meters, minuten en kilo’s. Deze berekeningen staan ook nog eens los van eventuele toeslagen en verzendkosten. Dit zijn de mooie projecten voor een developer! En het is super gaaf dat het hele proces zo veel invloed heeft op een onderneming. Inmiddels zijn wij gestart met de doorontwikkeling van de webshop.

Resultaten: Al direct bij de eerste orders gaven klanten van Eshuis aan zeer tevreden te zijn en dat zij de tool erg gebruiksvriendelijk vinden. Zij vinden het prettig dat zij op elk gewenst moment een bestelling kunnen plaatsen en dat deze precies binnen de afgesproken levertijd geleverd wordt. Hoewel de digitale transformatie het werkproces van Eshuis heeft geoptimaliseerd, heeft de drukkerij persoonlijk contact hoog in het vaandel staan. Klanten worden na een order nagebeld want Eshuis kent graag zijn klanten en hun wensen. Daarnaast verkrijgt Eshuis op deze manier feedback om de webshop nog beter in te richten en te optimaliseren. Gemak, service en kwaliteit staat bij drukkerij Eshuis voorop.

Dankzij Redkiwi hebben wij een deel van onze droom kunnen verwezenlijken: onze klanten helpen met een eenvoudige besteltool waarmee je op elk gewenst moment je etiketten kunt samenstellen en bestellen. Geen gedoe, niet lang wachten en meteen weten waar je aan toe bent. Daar houden we van en onze klanten ook. Redkiwi heeft een goed team met specialisten die uitstekend maatwerk wensen om kunnen zetten in iets bruikbaars en werkbaars.

Marije Hulzebosch

Marketing en E-commerce manager Eshuis