Alle ruimte voor groei (en bloei)

Keukenhof is het internationale en zelfstandige showvenster van de Nederlandse sierteelt, met de nadruk op bolbloemen. In acht weken tijd laat Keukenhof zien wat de Nederlandse sierteelt te bieden heeft. In het park ligt de nadruk op de 7 miljoen voorjaarsbloeiende bloembollen, waarbij 100 inzenders hun levende catalogus laten zien. In meer dan 20 bloemenshows presenteren 500 bloemenkwekers snijbloemen en potplanten in al hun variatie.

Lees verder

De vraag

Keukenhof werkt aan een digitale aanwezigheid. Daar hoort een moderne website bij, die even makkelijk kan groeien als de bollen in het park. Of juist naar wens bijgesnoeid kan worden. En welke digitale oplossingen en mogelijkheden zijn er eigenlijk nog meer interessant voor het lentepark?

De uitdaging

Ongeveer tien weken per jaar moet het online platform enorme drukte aankunnen. Dat vraagt om een flexibele website met aanpasbare functies. Die moest bovendien binnen vier maanden helemaal af, op tijd voor de jaarlijkse opening. Maar Keukenhof wil in de toekomst nog veel meer. Wat adviseert Redkiwi?

#worldofcolours #jardins #thisisholland

Zeg je Nederland, dan zeg je tulpen. En zeg je tulpen dan komt daar direct Keukenhof achteraan. Het Lissense lentepark is ongeveer acht weken per jaar open, als de zeven miljoen tulpenbollen in bloei komen. Dan moet het gebeuren. En het gebeurt ook; de bloemenzee is in internationaal opzicht enorm populair, tachtig procent van de bezoekers komt uit het buitenland en Keukenhof is de nummer één Nederlandse attractie die op Instagram genoemd wordt. In 2019 trok het park een recordaantal van anderhalf miljoen bezoekers. Opvallend is dat jonge Nederlanders het park minder goed kennen. Daar liggen dus mooie kansen.

Over mooie kansen gesproken: de vorige website van Keukenhof bestond 20 jaar en was voornamelijk informatief. Kiwiconsultant Catherina Bostantzis vertelt: “Die heeft het prima uitgehouden, maar als developers weten we als geen ander dat er in 20 jaar wel echt heel veel verandert in het digitale speelveld. Toen Redkiwi gevraagd werd om een pitch te doen voor een nieuwe website, gingen we all out in het verkennen van de opties. Inspireren en prikkelen, dat is wat we wilden. Met het budget in ons achterhoofd tekenden we allerlei opties uit om een website te ontwikkelen die Keukenhof gefaseerd kan uitbouwen.”

“Voor de aanvragers was het enorm belangrijk dat de website flexibel in te delen was, met functies die aan- of uitgezet konden worden in het opening- of sluitseizoen. Dat betekent dat als het park gesloten is er alleen geschiedenis en parkinformatie te zien is. Let wel: zonder dat er dan ineens lege vlakken in het design staan of dat de site helemaal uit balans is qua ontwerp. Eind januari mag dan de knop om en moeten er onder andere ticketverkoop, een kaart, een druktemeter, een agenda, nieuwsberichten en een dynamische plattegrond te vinden zijn. Harde eis was dat vanaf de livegang er geen enkele wijziging op de site kwam en dat de site geen seconde uit de lucht zou zijn. Half maart tot half mei is een heilige periode en de 60.000 dagelijkse websitebezoekers mogen geen last hebben van de drukte. Ook niet middenin de nacht, want in Australië houden ze er nu eenmaal andere uren op na.”

Virtuele bezoekjes

In september kreeg Redkiwi de opdracht, en, zo vertelt accountmanager Edwin Plag: “In januari was de nieuwe website van Keukenhof af. We voegden daarbij de mogelijkheid toe dat de website acht maanden per jaar op een lichte serverbelasting draait en dat de capaciteit de vier maanden voor, tijdens en na de opening opgeschaald wordt. Dit zorgt ervoor dat de website de explosieve groei in bezoekersaantallen probleemloos kan draaien maar Keukenhof daar niet heel het jaar voor betaalt. Het intuïtieve design spreekt voor zich, bezoekers hoeven niet te zoeken. Ook niet naar de taalknop: prominent bovenaan is de keuze tussen vier talen makkelijk te vinden.”

“De website van Keukenhof is in gebruiksvriendelijk WordPress opgebouwd. Hiermee konden medewerkers van Keukenhof, na een training van Redkiwi, zelf content vullen en functies beheren.

Wij hielpen meedenken met bezoekersgerichte content en SEO-optimalisatie.” Na de feestelijke livegang waren de eerste resultaten dan ook veelbelovend. De prestaties waren beter dan voorgaande jaren en ook de ticketverkoop lag voor. De oplettende lezer voelt de bui echter al hangen. Vlak voor de grote opening sloeg de coronapandemie toe en was het Keukenhof niet toegestaan om te openen. Van anderhalf miljoen naar nul bezoekers. Een enorme klap voor het park, niet in de laatste plaats in budgettair opzicht. De medewerkers moesten opnieuw een switch maken: functies uit, belangrijke informatie over reglementen erin, en opties om het aangeschafte kaartje weer in te leveren. Naar omstandigheden maakt Keukenhof er het beste van, met virtuele bezoeken, dronevideo’s, een digitaal magazine en regelmatige updates. Met 23 miljoen websitebezoeken in 8 weken tijd zijn dat toch geen slechte resultaten.

Edwin: “Veel toekomstplannen liggen nu even op de plank. Maar met het oog op de toekomst hadden we eind 2019 alvast parallel aan de WordPress-site een headless CMS gebouwd. Deze staat klaar om in de toekomst te fungeren als een progressive web app (PWA). Hiermee hoeven toekomstige bezoekers van Keukenhof niet een speciale Keukenhof-app uit de appstore te downloaden, maar kunnen ze via een koppeling met de website op hun homescreen toch alle handigheden en gebruiksvriendelijkheid van een app genieten. Bijvoorbeeld: locaties op de dynamische kaart zodat het dichtstbijzijnde invalidetoilet direct te vinden is. Of een melding als de boot of de bus vertrekt. Ook zijn pushmeldingen mogelijk als er een kind zoek is, met signalementen en al. Zeker voor dagjesmensen en buitenlandse toeristen is een PWA een ideale optie. En juist in het licht van de pandemie biedt een PWA interessante mogelijkheden. Bijvoorbeeld met timers voor de timeslots, extra veiligheidsinformatie en lokale druktemeters.” Die digitale bollen liggen klaar om in volle pracht op te bloeien voor de bezoekers van 2021.

Deel jouw uitdaging

Samen maken we impact

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.