1 Computable Award nominatie
2 Indigo Design Awards
35% + conversie NL & BE
50% + conversie DE
Bekijk de website

Medians

Medians is een online platform voor onderzoek naar de effecten van nieuwe medicijnen. Potentiële proefpersonen vinden er een overzicht van de huidige medische onderzoeken. Redkiwi heeft een platform gerealiseerd met een optimale user-experience. Door het nieuwe platform zijn er meer proefpersonen. Het aantal support vragen is afgenomen en de conversie is aanzienlijk verhoogd; Nederland +35%, Belgie +35%, Duitsland +50%.

Lees verder

Dit platform redt levens

De vraag

De oude website sloot niet meer aan bij het bedrijf. Een website waarmee we meer (potentiële) klanten kunnen bedienen!

De uitdaging

De uitdaging lag met name in het uittekenen van de doelgroepen door middel van persona's, het gehele proces en de customer journey die daarbij hoort.

Nieuwe wervingsmethode

Voor farmaceutische bedrijven en onderzoekscentra is het steeds moeilijker om proefpersonen te vinden voor hun medische onderzoeken. Het online platform heeft te maken met een uitdagende ontwikkeling; de groeiende economie. Hoe beter het gaat met de economie, hoe lastiger het is om de belangrijkste doelgroep te overtuigen om proefpersoon te worden.

Met het groeien van de economie neemt de productie van geneesmiddelen toe. Echter, het aantal mensen dat betaald mee wil werken aan medisch onderzoeken neemt af. De grootste doelgroep zijn de studenten. De behoefte aan extra inkomen daalt en voor studenten wordt het steeds duurder om studievertraging op te lopen.

Redkiwi werd gevraagd een platform te ontwikkelen die potentiële proefpersonen triggert om mee te doen aan medische onderzoeken. De user-experience moest daarbij optimaal zijn. De grote hoeveelheid informatie moet duidelijk en overzichtelijk worden weergegeven. Vanwege de samenwerking tussen Medians en gerenommeerde onderzoekscentra, bevat het platform alleen betrouwbare medische onderzoeken met zeer betrouwbare gegevens. Een medisch onderzoekstraject is kostbaar en heeft zeer korte deadlines. Betrouwbaarheid, overzicht en precies de juiste informatie zijn cruciaal in de overweging om ​​proefpersoon te worden.

Om al deze informatie weer te geven was een georganiseerd overzicht nodig. De vorige website van Medians was verouderd en visueel niet meer aantrekkelijk. Er waren drie aparte domeinen om zowel Nederlandstalige, Duitstalige als Engelstalige proefpersonen te benaderen. Studenten surfen veel op mobiele apparaten, dus een responsieve website is een must. De potentiële proefpersonen, zowel jong als oud, moeten moeiteloos kunnen achterhalen voor welke onderzoeken zij in aanmerking komen.

Wat betekent dit voor de klant?

Het herontwerp met een optimale user-experience is succesvol. De informatie is duidelijk, beknopt en visueel aantrekkelijk. Er worden korte animatievideo’s gebruikt om moeilijke concepten uit te leggen en de informatie wordt in een vraag- en antwoordstructuur weergegeven. Er is gekozen voor zachte kleuraccenten om het lezen te vergemakkelijken. De ervaringen van andere platform gebruikers kregen een prominente positie. Dit zorgt voor overtuigingskracht.

De gebruikers, zowel jong als oud, navigeren moeiteloos, ook op mobiel, door de onderzoeken. Om het zoekproces zo efficiënt mogelijk te maken worden er uitgebreide filteropties en een intelligente zoekfunctie gebruikt. Je kunt filteren op variabelen zoals geslacht, onderzoekscentrum en locatie. De pagina laadt naadloos en snel opnieuw in, zodat proefpersonen onmiddellijk de onderzoeken vinden waar zij voor in aanmerking komen.

Daarnaast is er een kaart geïmplementeerd die laat zien waar de huidige onderzoeken plaatsvinden. Een bezoeker kan dus in een oogopslag alle gewenste informatie vinden. De website is responsive en heeft nu bezoekers in Nederland, België en Duitsland. Het aantal support vragen is sterk afgenomen en de conversie is aanzienlijk verhoogd.

Nederland + 35%

België + 35%;

Duitsland + 50%.

Naast Nederlands-, Duits- en Engelstalig wordt er internationaal nog verder uitgebreid. Zo wordt Medians onder andere Franstalig beschikbaar om ook Wallonië te bedienen.

De resultaten zijn prachtig! Hoe meer proefpersonen, hoe meer levens er worden gered.

Het belang van

betrouwbaarheid

Voorheen werd de werving van proefpersonen voornamelijk offline uitgevoerd vanuit de onderzoekscentra. De onderzoekscentra plaatsten advertenties in kranten. Een centraal platform met een online overzicht was er niet. Doordat het voor proefpersonen zeer interessant was om geld (bij) te verdienen werden de onderzoeken gezocht via de traditionele kanalen. De grootste doelgroep, de studenten zijn juist online en vooral op mobiel te bereiken.

Het is uiterst belangrijk dat het online platform betrouwbaar is. Is dit een gedegen onderzoek vanuit gerenommeerde onderzoekscentra? Is de website betrouwbaar? Het gaat tenslotte om je eigen lichaam. Betrouwbaarheid wordt onder andere gecreëerd doordat ervaringen van andere proefpersonen prominent worden getoond. Er is zeer veel informatie beschikbaar, dit wordt overzichtelijk weergegeven om de informatie-overload tegen te gaan. De gerenommeerde onderzoekscentra, zoals het Erasmus Medisch Centrum, komen duidelijk in beeld.

De innovatieve kracht van het project is dat Medians effectiever is in het werven van medische proefpersonen na de lancering van het platform. Het platform is beschikbaar in meerdere talen onder 1 domein.

Medians heeft een trend gezet, ook de onderzoekscentra zelf besteden nu meer aandacht aan online werving. In tegenstelling tot het uitsluitend werven via de traditionele kanalen werven zij nu ook online proefpersonen.

Ik ken maar weinig websites die op mobiele devices zo gebruiksvriendelijk zijn!

Lars Admiraal

Mede-eigenaar Medians
Responsive all the way

Lars Admiraal

Medians co-owner, Lars Admiraal over het project van Redkiwi:

‘De samenwerking met Redkiwi verliep heel soepel. Het is duidelijk dat ze veel ervaring hebben. De werksessies waren prettig en hielpen ons om onze doelgroepen uit te diepen. Nadat we alles in kaart hadden gebracht, gingen we geleidelijk over naar de designfase. Via Invision hadden we meteen een goed idee van het definitieve ontwerp. Ik ken maar weinig websites die op mobiel zo gebruiksvriendelijk zijn. Het design werkt! Wij draaien onze website actief in de landen Nederland, België en Duitsland waar wij een enorm verhoogde conversiepercentages hebben gerealiseerd.’