10 landen, 53 social media kanalen, één consistente merkervaring. Uitdagend is zacht uitgedrukt. Hoe organiseer je je social media als je gaat rebranden – maar een consistente merkbeleving met de mogelijkheid tot lokale impact vereist wordt. In september 2019 startte het rebranding traject en in maart 2020 was de deadline. Dat gaan we regelen!
In 2019 nam Telecomprovider Orange SecureData en SecureLink over en gingen zij verder onder de naam Orange Cyberdefense. Deze rebranding moest op elke laag worden doorgevoerd: van kantoren tot pennen en van website tot social media. We hadden 53 kanalen, beheerd door marketeers in België, China, Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Nederland, Zweden, het VK, Zuid-Afrika en Frankrijk.
LinkedIn is het belangrijkste kanaal voor Orange Cyberdefense. Door middel van één global page profiteer je van schaalgrootte, je hebt alle data op een plek en je kunt je advertising budget op één plek inzetten. Uiteraard kun je per land specifiek targeten op doelgroep, waardoor marketeers in hun eigen taal blijven posten. Op LinkedIn kreeg de nieuwe Global-pagina een opmaak volgens de nieuwe guidelines van Orange.
De andere social media kanalen hebben geen optie voor een global-page. Op deze platforms is voor een uniforme accountnaam per land gehanteerd, met strakke content-guidelines. ‘’Om deze grote migratie door te voeren, is medewerking van de platforms nodig. Lisanne: “Daar hadden we Redkiwi echt bij nodig. Ze hebben de contacten om het allemaal geregeld te krijgen”. Strategie is de eerste stap, maar de executie moet ook goed uitgevoerd worden. Na de migratie hebben de marketeers uit Benelux een train de trainer workshop gegeven over het gebruik van de ontwikkelde templates en organisch targeten. Deze kennis wordt dan weer doorgegeven naar collega’s in zeven andere landen.
Gekozen is een centraal gecoördineerde structuur, waarbij Global de guidelines uitzet, maar daarbinnen vrijheid is voor de afzonderlijke landen. Lokale marketeers kennen eigen culturele verschillen het best.
Head of Global Marketing Campaigns
... om de nieuwe identiteit lading te geven hebben we in samenwerking een corporate video en het onderzoeksrapport Security Navigator gepubliceerd.