Bus later? Wij geven het door!
De vraag
De oude website sloot niet meer aan bij het bedrijf. Een website waarmee we meer (potentiële) klanten kunnen bedienen!
De uitdaging
De uitdaging lag met name in het uittekenen van de doelgroepen door middel van persona's, het gehele proces en de customer journey die daarbij hoort.
Nagedacht over de toekomst
RET wil met haar reizigers kunnen communiceren, real time reisinformatie aanbieden en diverse reisproducten verkopen. Aan bureau Redkiwi werd gevraagd om een online platform te ontwikkelen dat gebruikt kan worden voor meerdere toepassingen. Denk daarbij aan de website of de RET app, maar ook aan het automatisch genereren van offline communicatie.
Het nieuwe platform moet ondersteuning bieden aan de huidige tools die worden ingezet voor informatievoorziening, maar ook voor toekomstige nieuwe communicatiekanalen. Daarnaast moet het nieuwe platform mogelijkheden geven voor personalisatie.
Real time info voor reizigers
Het resultaat is een platform die voorziet in de real time informatievoorziening voor de reiziger. Uniek aan dit project is de diversiteit aan functionaliteiten die hier aan bijdragen, alsmede de vele koppelingen met third parties. Alle data die van deze partijen binnenkomt wordt verrijkt, zodat de RET een scala aan reisinformatie kan bieden aan de eindgebruiker, met daaroverheen de beschikbare data as we speak: real time! Elke seconde verwerkt het platform meerdere requests van de verschillende voertuigen, om de real time informatie door te geven aan de reiziger.
Gedeelde data
Alle data is beschikbaar gemaakt voor verschillende kanalen. De data wordt ingezet voor de nieuwe responsive website van de RET, maar wordt ook gebruikt bij de Real Time RET app. Daarnaast wordt de data gebruikt voor het genereren van dienstregelingsfolders, inclusief drie door jezelf te kiezen haltes.
Totale online beleving
Zowel de ‘Dienstregeling’ als de ‘Reisplanner’ op de website zijn voorzien van real time data, zodat eventuele vertragingen, omleidingen en verstoringen real time te zien zijn op je scherm. Tevens kun je een favoriete lijn, halte en reis opslaan, zodat je deze een volgende bezoek gemakkelijk terug kunt vinden. Ook wordt bij het zoeken van een reisadvies niet alleen de route & prijs getoond, maar ook de CO2 uitstoot van je reis, vergeleken met die van een auto op hetzelfde traject.
De RET biedt als eerste openbaarvervoerbedrijf een totale online beleving aan waar op basis van je locatie, of je persoonlijke profiel, actuele reisinformatie wordt aangeboden voor je favoriete halte, lijn of reis.