De voordelen van chatbot marketing

Een chatbot helpt de bezoeker van jouw website, social media pagina of ander digitaal platform door vragen te beantwoorden. Maar een werkende chatbot is niet per definitie een goede chatbot. Vooral wanneer je een chatbot in wilt zetten als marketing tool is het belangrijk dat jouw chatbot goed inspeelt op de vragen en reacties van de gebruikers. Het antwoord van jouw chatbot moet matchen met de verwachting van degene die een vraag stelt.

Werkt jouw chatbot optimaal? Dan is chatbot marketing de volgende stap! Deze vorm van marketing houdt in dat de gebruiker interactie heeft met jouw organisatie, als het ware een gesprek voert met de chatbot. Belangrijk is dat de chatbot is ingericht op de (juiste) doelgroep. Als dit het geval is kan de chatbot overgaan op het genereren van conversies, wat het uiteindelijke doel is van een chatbot inzetten als onderdeel van jouw digital marketing strategie.

Welke vormen van conversational marketing bestaan er?

Chatbots kunnen gekoppeld worden aan jouw website, pagina’s en apps. In principe kan een chatbot ‘overal’ worden ingezet waar jouw klant of doelgroep actief is. Dit kan zowel voor de B2C als de B2B markt zijn, chatbots zijn in beide gevallen een waardevolle toevoeging. Een aantal voorbeelden van conversational marketing mogelijkheden zijn:

  • LinkedIn inmail chatbots
  • Facebook pagina chatbots
  • Website chatbots
  • Chatbots in een platform en/of app

Er is echter een verschil tussen de functionaliteiten, afhankelijk van welk kanaal je gebruikt. Op LinkedIn kan een chatbot worden ingezet als advertentiemogelijkheid, wat bijdraagt aan jouw marketingdoelstellingen. Dit is namelijk een vorm van het actief inzetten van een chatbot, in plaats van reactief.

Op Facebook kan een geplaatste advertentie verwijzen naar een chatbot, bijvoorbeeld door middel van een ‘klik op gesprek starten’ button die jouw chatbot automatisch opent.

Maar op een website gaat het chatten vaak niet automatisch lopen zoals het op bijvoorbeeld LinkedIn doet. Dit is in de meeste gevallen een reactieve chatbot. Onderzoek waar jouw doelgroep vaak actief is en kies ervoor om jouw chatbot daar in te zetten, op die manier haal je het meeste uit jouw doelgroep en het gekozen kanaal.

Lexa Facebook chatbot

Wij hebben Lexa geholpen met het implementeren van een Facebook chatbot om de gebruikers een interactieve first date te bieden. Op Singles Day konden mensen op date gaan in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. Door de chatbot te gebruiken werden ze op tour door één van deze steden gestuurd.

De chatbot peilde gedurende de date of ze klaar waren voor de volgende uitdaging en stuurde ze vervolgens naar een locatie. Ook was er een mogelijkheid tot hulpvragen inschakelen, om ongemakkelijk stiltes te voorkomen. Mede door deze opties werd het gebruik van de chatbot een waardevolle toevoeging tijdens de date.

Chatbot marketing implementeren in jouw advertising strategie

Wij kunnen jouw organisatie helpen met de juiste mensen targeten én het bieden van relevantie. Hoe, vraag je? Door een specifieke boodschap te hanteren. Chatbot marketing slaat aan wanneer je een duidelijk beeld hebt van wat je wilt bereiken én wat je wilt dat mensen doen, om je daar vervolgens op te richten. Wil je mensen met een bepaald beroep targeten? Of bedrijven vanaf een bepaalde grootte? Dat kan door informatie voor te schotelen waar jouw doelgroep interesse in heeft, informatie waar ze echt iets aan hebben.

Chatbot marketing is dus alles behalve generiek. Vooral op LinkedIn, maar ook op Facebook. Het is gericht op jouw doelgroep, waarbij content wordt ingezet, waardoor de mensen die je target actie ondernemen. Als de bot niet gericht genoeg inspeelt op de gebruiker, swipen mensen vaak weer verder.

LinkedIn chatbot marketing

Op LinkedIn wordt chatbot marketing meestal ingezet voor B2B doeleinden. De chatbot nodigt (specifiek getarget) gebruikers uit om een whitepaper te downloaden, zich in te schrijven voor een webinar, ga zo maar door. In een interactief gesprek kan de gebruiker vragen stellen over datgeen wat er wordt aangeboden. Wanneer de gebruiker geïnteresseerd is en op de ‘Ja, ik wil…’ button klikt, verschijnt de optie tot downloaden of inschrijven.

Deze binnenkomende leads worden doorgestuurd naar de salesafdeling, waardoor sales een haakje heeft om contact op te nemen met de lead. Bijvoorbeeld om te vragen wat iemand van de whitepaper vindt. Sales kan het gesprek aangaan met een (potentiële) klant om te kijken of beiden bedrijven met elkaar matchen.

We passen dit in de B2B markt onder andere toe bij klanten zoals Orange Cyberdefence. Bekijk de case om hier meer over te leren.

De voordelen van conversational marketing

  • Het genereren van leads
  • Lage cost per lead
  • Chatbots zijn snel en ‘slapen’ niet (always-on marketing)
  • Het verzamelen van informatie over de interesses van jouw doelgroep;
  • En dus meer data waarmee je jouw activiteiten kunt optimaliseren
  • Targeting; heel specifiek jouw doelgroep bepalen en bereiken
  • Meerdere onderwerpen aankaarten
  • Ingaan op de gebruiker; opties bieden die naar andere content leiden
  • Asset creatie; nieuws delen, highlights, downloaden van informatie (de conversie)
  • Remarketing; chatbot inzetten op mensen die al interesse hebben getoond

Hoe zorgen die voordelen ervoor dat jouw organisatie groeit? Door het binnenhalen van leads. En niet zomaar leads. Chatbot marketing richt zich specifiek op jouw doelgroep, waardoor de leads die binnenkomen niet alleen marketing qualified zijn, maar vaak ook sales qualified. Deze leads vullen dus jouw sales pipeline. Jouw salesteam kan vervolgens aan de slag met het closen van de leads.

Samen aan de slag met een goede chatbot

Toen de bètaversie van de LinkedIn chatbot net uitkwam werd Redkiwi - als Marketing partner van LinkedIn - gekozen om deze vorm van conversational marketing te testen. Dit beviel ons zeer goed. Zo goed zelfs dat we de chatbot nooit meer hebben uitgezet én deze vorm van marketing hebben geïmplementeerd voor al onze klanten. Hierdoor hebben wij veel ervaring opgedaan en boeken we indrukwekkende resultaten.

Zo weten we een 10x goedkopere kost per lead te behalen en zijn de Lead Form Completion Rates bijvoorbeeld 700% beter dan de benchmark. Dat dit resultaat bijzonder is onderstreept Rosalie O’Keeffe, client solutions manager bij LinkedIn: “The conversation ad campaign did incredibly well. We usually see an average of 8% Lead Form Completion Rate, I don’t think I’ve ever seen these results. It is very impressive!”

Wil jij leads genereren via actieve (of zelfs reactieve) chatbots? Onze deur staat altijd voor je open.

Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.