Performance based marketing draait dus om meetbare resultaten, zowel het behalen als het in kaart brengen van deze resultaten. Om dit voor elkaar te krijgen zetten we vooral advertising campagnes in die zich specifiek richten op het genereren van leads en daarmee direct of indirect jouw omzet verhogen. Denk bijvoorbeeld aan:
Ben je overtuigd en wil je aan de slag met performance based marketing? Dan raden we aan om voordat je gaat starten jouw doelen in kaart te brengen. Vind je dit lastig? Of weet je gewoonweg niet waar je moet beginnen? Dan helpen we je daar graag bij. We denken mee over jouw advertising strategie en daarnaast onder andere over de kanalen die je in gaat zetten, zoals bijvoorbeeld social media platformen, want ook daar valt veel te halen.
Wanneer je eenmaal aan de slag gaat met digital advertising en de performance van jouw campagnes wilt weten, brengen we alles voor je in kaart. Om een duidelijk beeld te schetsen van wat jouw campagnes doen en wat ze opleveren, maken we een dashboard. Hierin worden de effecten van jouw campagnes overzichtelijk weergegeven, bijvoorbeeld hoeveel leads er zijn gegenereerd, hoeveel aankopen er zijn gedaan en welke doelgroepen jouw campagnes hebben bereikt.
Op basis van de beste resultaten adviseren we welke volgende stap jouw organisatie kan nemen om nog beter te scoren. Je wilt natuurlijk top performing advertising campagnes de wereld in sturen, toch? We kunnen ernaast zitten… maar die kans is klein.
Door inzicht te verkrijgen in wat wel werkt en wat niet werkt, bedenken en creëren we campagnes die nog beter presteren dan degene die al succesvol zijn. We laten ons inspireren om te optimaliseren, waardoor jouw performance based marketing blijft doorontwikkelen.
Om een performance based advertising campagne op te zetten heb je content nodig. Wat voor type content hangt echter af van het type campagne. Zet je bijvoorbeeld een chatbot campagne in… dan heb je geen foto’s nodig. Op Google werk je alleen met keywords, dus ook daar is beeldmateriaal niet noodzakelijk. Maar ga je adverteren op Instagram of Facebook, dan heb je wel foto’s en vaak ook video’s nodig. Op LinkedIn verschilt het nog weleens, omdat je daar onder andere timeline advertenties (inclusief video) en chatbot advertenties hebt.
Doordat performance based marketing gericht is op meetbaarheid wordt het creatieve aspect van een advertising campagne nog weleens vergeten. Dat is zonde, want het is niet alleen leuk om creatief aan de slag te gaan, maar ook essentieel voor het succes van jouw campagnes. Je wilt namelijk content delen waar mensen enthousiast van worden, content wat blijft hangen (vanwege de juiste redenen) en content waardoor mensen actie ondernemen. Saaie, nietszeggende, strikt zakelijke content heeft over het algemeen niet het gewenste effect. Let er dus op dat jouw campagnes:
De reden dat je adverteert is om potentiële klanten te bereiken. Richt je dus op jouw doelgroep, oftewel op jouw klanten. Dit doe je door naast service te bieden ook een unieke ervaring te bieden. Een ervaring die klanten alleen bij jouw organisatie ervaren. Investeer in naast het behalen van jouw doelstellingen ook in jouw bedrijfscultuur en de cultuur rondom jouw klanten. En tevens in het te weten komen van de behoeftes van jouw klanten om ze daarin te voorzien.
Hoe bereik je jouw gewenste doelgroep? Wij raden advertising campagnes op zowel social media als in search engines aan. Wanneer je gebruik maakt van meerdere kanalen is een naadloze flow in al jouw uitingen belangrijk. Hoe wij jouw organisatie helpen met het laten vloeien van die flow? Volgens ons performance based marketing stappenplan natuurlijk!
Stap 1: Doelen in kaart brengen
Wat wil je bereiken? Waar wil je heen met jouw organisatie? Wil je jouw marktaandeel vergroten? Een nieuw product lanceren of misschien meer verkopen? Wil je een nieuwe service onder de aandacht brengen? Rebranden? Een nieuwe logo delen? De eerste stap is het ontdekken en in kaart brengen van jouw doelstellingen.
Stap 2: Een strategie en campagne bedenken
Hoe behalen we jouw doelen? Wat is daarvoor nodig? Tijdens deze stap bedenken we een advertising strategie zodat we jouw doelen kunnen realiseren. Ook bedenken we de campagne(s) die we gaan inzetten.
Tijdens het bedenken van de strategie kunnen we vaak al inschatten welke resultaten de campagne(s) gaan boeken.
Stap 3: Uitvoeren van de strategie en implementeren van de campagne
Onze specialist(en) bespreken samen met jouw team hoe we de strategie gaan uitvoeren. Als iedereen het met het plan eens is beginnen we met de implementatie van de campagne.
Stap 4: Optimalisatie
Indien nodig optimaliseren we de lopende campagne(s). Als dit het geval is begint het stappenplan als het ware van voren af aan.
Stap 5: Resultaten meten en inzichtelijk maken
De laatste stap is het meten van de behaalde resultaten en deze inzichtelijk maken in een dashboard. Op basis van de data adviseren we welke stappen je hierna kunt nemen. Dit is dus een evaluatie van de performance based advertising campagne, hetgeen waar het allemaal om draait, werken met meetbare informatie.