E-commerce koppelingen voor automatisering en efficiëntie

Wil jij ook minder handwerk aan jouw processen hebben? Dan is het verstandig om te kijken naar de mogelijkheden om koppelingen toe te passen binnen jouw e-commerce omgeving. Het doel van koppelen is namelijk het automatiseren van processen. Als je niet koppelt werk je minder efficiënt en kun je net zo goed alles handmatig doorvoeren… maar daar heb je toch helemaal geen zin in? Je kunt je tijd namelijk beter besteden aan de digital marketing van je webshop.

Tijd winnen door middel van automatisering, dat is ideaal. Je doet het door data in te voeren in gekoppelde systemen, zodat je voorkomt op twee verschillende plekken aan de slag te moeten. Wij vertellen je graag meer.

Wat zijn e-commerce koppelingen eigenlijk?

Werk je bijvoorbeeld met het Magento CMS, dan koppel je jouw webshop aan een extern systeem, een CRM of een ERP. Een logisch systeem om mee te koppelen is een boekhoudprogramma, omdat deze de verdere financiële verwerking van de omzet regelt. Wanneer er een order binnenkomt via jouw Magento site moet deze verwerkt worden, dat gaat via een ERP-systeem zoals Exact.

Dit werkt overigens ook de andere kant op. Wanneer je een ERP aan jouw Magento webshop koppelt kun je vanuit dat systeem artikelen importeren naar jouw webshop, bijvoorbeeld voorraden. Superhandig én efficiënt dus!


Meerdere te maken e-commerce koppelingen zijn:

  • Email providers zoals Spotler
  • Payment providers zoals Adyen, Multisafepay of Buckaroo
  • Marketplaces zoals Amazon, Bol.com of Marktplaats
  • PIM-systemen
  • OMS-systemen
  • Fulfilment systemen
  • Productcatalogus
  • Delivery providers zoals PostNL, DHL of DPD
  • Loyalty programma’s
  • Review programma’s

Koppelingen kunnen worden gemaakt met elke externe partij die je nodig hebt waarvan het aparte systeem een bijdrage levert aan jouw webshop, mits de data van deze partij beschikbaar gesteld kan worden. Als dat het geval is kan deze data geïmporteerd worden. Ook kan jouw Magento webshop data verzenden naar een gekoppelde externe partij indien dit voor jou van belang is.

Plug & Play e-commerce koppelingen en integraties

Ga je aan de slag met het koppelen van bijvoorbeeld iDeal, dan werkt dit als volgt: de payment provider komt met een specifieke module. Deze module installeer je om vervolgens credentials in te voeren, waarna iDeal klaar is voor gebruik. Je kunt dan aan de slag met data ophalen vanuit en versturen naar jouw Magento site.

Een koppeling met een plug & play module helpt je een handje.Versimpeld uitgelegd kunnen we stellen dat je iets koppelt, ‘wat settings goed zet’ zoals bijvoorbeeld een username, waardoor je de koppeling opzet, waarna het werkt. Je hoeft geen maatwerk koppeling te bouwen omdat zo’n module veelvuldig wordt gebruikt en dus voorziet in deze handelingen.

Ondanks dat er als het ware ‘moeilijke’ en ‘makkelijke’ e-commerce koppeling integraties bestaan is het nog steeds belangrijk dat je weet wat je doet. Wij hebben hier veel ervaring mee en helpen onze klanten graag als het aankomt op automatiseren door te koppelen. Vooral wanneer het niet om een plug & play integratie gaat kan het werk uit handen geven aan experts een slimme zet zijn.


Wat win je met webshop processen automatiseren?

We benoemden het al: automatisering (logisch…) en efficiëntie. Twee belangrijke spelers die je eigenlijk altijd in je team wilt hebben. Het koppelen van programma’s en systemen waar je belangrijke data invoert - wat vervolgens wordt doorgestuurd naar jouw webshop - levert een gebrek aan dubbel werk verrichten op.

Echter moet je de ingevoerde data vaak nog wel verrijken in Magento. Wanneer je een afbeelding in een ERP-systeem laadt staat hier geen web-geoptimaliseerde data bij. Denk bijvoorbeeld aan meta descriptions, meta titles en het gebruik van keywords. 

Het kan natuurlijk ook zijn dat je alles via een PIM-systeem koppelt, daarin kun je jouw data wel verder verrijken.

E-commerce koppelingen als onderdeel van de Discovery Phase

Nadenken over hoe je koppelingen toe moet passen voordat je het daadwerkelijk gaat doen is ontzettend belangrijk. Je gaat natuurlijk niet zomaar iets koppelen, zonder te snappen waarom en waarvoor je dat doet.

Wanneer wij kijken naar de technische architectuur van twee te koppelen systemen letten we op de volgende punten:

  1. Wat moeten we koppelen? En welke kant op? Wil je van jouw webshop naar het ERP-systeem koppelen, of andersom, of beide kanten op?
  1. Hoe vaak moeten we koppelen; de frequentie? Is dit bijvoorbeeld één keer per week of elke 5 minuten?
  1. Waarmee gaan we koppelen? Is er documentatie beschikbaar? Het is belangrijk om te weten waar we tegenaan praten en in welke ‘taal’ het geschreven is.

Daarnaast zijn foutafhandelingen ook belangrijk. Wanneer we ergens tegenaan lopen moeten we van tevoren een strategie hebben bedacht om daarmee om te gaan. We monitoren jouw koppelingen en maken de data inzichtelijk, daardoor kunnen we snel handelen. Zaken als de stabiliteit van jouw e-commerce oplossing zijn belangrijk, want sturen we er bijvoorbeeld een track & trace code naartoe waardoor er een error ontstaat, moet dit spoedig en efficiënt opgelost worden.


Tijdwinst voor Babboe door koppelen

Wij kunnen met trots vertellen dat we onze klant Babboe door middel van koppelingen enorm hebben geholpen. Door hun Magento cms te koppelen met een PIM-systeem is er zo’n 20% aan tijdwinst geboekt voor de organisatie. Dit komt doordat zij op eenvoudige wijze in het PIM-systeem kunnen bewerken, in plaats van per product in de Magento site, voor de 9 landen die Babboe bedient. 


Onterechte onzekerheden over instabiliteit in het automatiseren van webshop processen

Het is voor ons een technische uitdaging om onze klanten te helpen met het voorkomen van instabiliteit. Wij zorgen ervoor dat een systeem niet wordt overbelast, door periodiek bij te werken. Bijvoorbeeld elke 5 minuten een batch oppakken, dus niet in één keer 500.000 producten bijwerken.


Wanneer je koppelt met Magento moet je weten hoe je koppelt, zowel om het op stabiele wijze te doen als om ervoor te zorgen dat alles goed werkt. Als je niet weet waar je mee bezig bent moet je het vooral niet doen. Schakel dan Redkiwi in! Laten wij nou precies de expertise hebben die nodig is om de database van jouw Magento site te koppelen aan de systemen waar jij mee werkt.

Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.