Klanten binden aan je merk: dit zijn feiten over personalisatie

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Personalisatie werkt

Forbes verwacht dat in 2020 de klantbeleving de belangrijkste reden is waarom een consument voor een bepaald bedrijf of merk kiest. Kennis van en begrip voor jouw klant wordt hierdoor belangrijker dan ooit. 

Hoe de klant jouw product of dienst ervaart, kun je beïnvloeden. Enkele voorbeelden van belevingsaspecten die consumenten aan jouw merk binden zijn personalisatie, augmented reality (AR), chatbots en voice assist.  

In deze Byte lichten we het belang van personalisatie toe, want persoonlijke content werkt! 

Klantbeleving

Veel merken passen het toe, personalisering van content. Je kent het wel, een mailtje die jou bij je naam begroet en je vertelt wat voor moois er nog in je online winkelwagentje op jou ligt te wachten. Doordat je persoonlijk wordt aangesproken, word je direct bij het merk betrokken. 

Momenteel zitten we veel thuis; een merk waar iedereen nu veel mee in aanraking komt, is Netflix. Personalisatie is van dit video-on-demand icoon dé manier om jou te betrekken bij hun aanbod. 

Netflix

Netflix past het aanbod wat jij te zien krijgt aan op basis van je persoonlijke kijkgedrag. Zij meten het gedrag wat jij vertoont. Wat heb je eerder bekeken? Waar haak jij af? Op basis van deze data stellen ze een aanbod samen wat bij jou past. Per abonnement kunnen er verschillende profielen aangemaakt worden. Elk profiel krijgt een ander aanbod te zien. Niet alleen de content, ook de covers van series en films worden aan jouw persoonlijke smaak aangepast. Kijk je bijvoorbeeld veel romantische films, dan zal een romantisch ogende cover je meer aanspreken dan een donkere, duistere cover.

De feiten over personalisatie

Ruim 70 procent van de klantreis wordt online afgelegd. De website speelt hierin een cruciale rol. Om je content te kunnen personaliseren is het belangrijk dat je data hebt van je consumenten. Hoe je de gebruikers van je platform en hun gedrag beter leert kennen, lees je in onze Kiwi Byte: Met deze stappen stel je de gebruiker centraal. 

Niet alleen in de B2C branche is personalisatie belangrijk, ook in de B2B bind je klanten aan je merk. We zetten een aantal cijfers op een rijtje: 

  • 90% van de bedrijven die gepersonaliseerde content toepast, ziet een stijging van het conversiepercentage.
  • Call-to-actions die de consument persoonlijk aanspreken, krijgen 42% meer kliks dan algemene buttons.
  • Uit onderzoek blijkt dat 61% van de consumenten een beter gevoel bij een bedrijf heeft, wanneer ze persoonlijk worden aangesproken ten opzichte van algemene content.
  • 82% van de prospects zeggen dat industry specifieke content veel waardevoller is. Pas je content aan op de lezer.
  • Leads die zijn gevoed met gepersonaliseerde content vertonen 20% stijging in sales kansen. 


Cijfers die er niet om liegen. Wat mensen van je merk vinden, bepaal je grotendeels zelf. Verzamel gegevens, spreek je klanten persoonlijk aan, betrek ze in je communicatie en verhoog je conversie! In de volgende trend Bytes vertellen wij je graag meer over klantbeleving en hoe jij dit kan optimaliseren.

Meer weten over personalisatie?

Neem contact op met Catherina

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Catherina

Digital consultant
010 281 96 33
catherina@redkiwi.nl
Catherina Bostantzis