MediaMarkt - brandbook

Redkiwi heeft als digital partner van MediaMarkt een online brandbook gecreëerd. De ‘wow’ van Mediamarkt komt met de missie en de visie krachtig naar voren. Stakeholders en medewerkers komen via een inlog via de afgeschermde guidelines bij alle huisstijlbestanden, documenten en gebruiksregels van MediaMarkt. Nederland is het enige land waar het brandbook van MediaMarkt online wordt aangeboden. 

Read more

Nederland koploper met online brandbook

The question

Creëer een brandwebsite voor de missie en visie van MediaMarkt en waar alle stakeholders de huisstijlrichtlijnen kunnen inzien en zichzelf eigen kunnen maken.

The challenge

Alles moet volledig in de stijl van MediaMarkt worden ontwikkeld. Ook elementen die normaal gesproken een eigen huisstijl hebben. Een custom made brandbook.

CREATE

Het merk MediaMarkt

Vóór de lancering van het online brandbook communiceerde MediaMarkt de guidelines door middel van powerpoint presentaties. Logo’s werden in PDF formaat gemaild, bijvoorbeeld via WeTransfer. Om efficiënter de gebruikers van huisstijluitingen te kunnen voorzien, was het tijd om een online brandbook te ontwikkelen.  

De vraag aan Redkiwi: Creëer een brandwebsite waarop de consument de missie en visie van MediaMarkt kunnen lezen en waarop alle stakeholders, onder andere marketingbureaus, de huisstijlrichtlijnen kunnen inzien en zichzelf eigen kunnen maken. 

Het nieuwe brandbook is vooral ontwikkeld voor externe bureaus die uitingen opmaken én voor interne medewerkers van bijvoorbeeld de marketing communicatieafdeling. Het brandbook is een ‘one pager’ en de bestanden zijn in verschillende bestandsformaten beschikbaar. MediaMarkt beheert en geeft de inloggegevens zelf uit om toegang te verlenen tot het online brandbook. 

DIGITAL

Animaties brengen het platform helemaal tot leven.

“In de brand guidelines hebben wij elementen ontwikkeld”, vertelt Jeroen Brouwer – projectmanager bij Redkiwi. “Uiteraard moesten we voor het brandbook dezelfde stijl aanhouden. De techniek is custom made ontwikkeld en de slimme animaties brengen het platform helemaal tot leven”. 

Het online brandbook is zowel Nederlands- als Engelstalig. De missie en visie komt eerst duidelijk naar voren, net als de beleving van het ‘wow-center’. Via de link naar ‘brand guidelines’ word je verwezen naar het inlogscherm om toegang te krijgen tot alle MediaMarkt visuals. 

De inlogmodule voor de leveranciers is speciaal in de huisstijl van MediaMarkt ontwikkeld. In WordPress krijgt een inlogmodule standaard een vaste stijl mee. Nadat we het design hiervan hebben gemaakt, hebben onze developers het framework aangepast voor een betere herkenbaarheid. Om de beleving meer om te zetten naar de ‘wow’ van MediaMarkt sluit ook de inlogmodule nu geheel aan bij de huisstijl.

Wanneer je toegang hebt tot de uitingen van MediaMarkt vinden alle leveranciers en medewerkers de uitgebreide informatie en bestanden van: het merkverhaal, met de missie, visie, merkwaarden, tone of voice en design. De styleguide; met de afspraken over logo, lettertype, vlakverdeling en kleuren. Bij de kleuren kan direct de kleurcode gekopieerd en gebruikt worden. Daarnaast vind je de regels bij de kanalen, zoals: posters, LED, TVC/Radio/OLV, online banners en mailing. En je vindt een overzicht van de campagnes die in het jaar worden gevoerd.  

Alle bestanden worden overzichtelijk getoond, de bijgevoegde informatie vertelt je hoe de bestanden gebruikt kunnen en mogen worden voor uitingen van de nummer één winkelketen voor consumentenelektronica. De guidelines zijn eveneens uitgewerkt in een ‘one pager’, het menu loopt mee met het item waar je je op dat moment bevindt. 

Jeroen Brouwer: “MediaMarkt kan afbeeldingen en videobestanden uploaden. Bij de afbeeldingen kan door middel van kruisjes en vinkjes aangegeven worden hoe content gebruikt mag worden en hoe juist niet. Begeleidende tekst legt eenvoudig de gebruiksregels uit aan de stakeholders. Wanneer er bepaalde afspraken worden gewijzigd of wanneer er veranderingen worden doorgevoerd in de huisstijl, kunnen er ‘Let op elementen’ worden toegevoegd aan het brandbook. Hierdoor valt direct op waar de gebruiker rekening mee dient te houden.”

IMPACT

Efficient, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk

De werkwijze is efficiënt en de gebruikers die tot nu toe over zijn, zijn erg positief over het online brandbook en de ontwikkeling. Een aantal leveranciers en interne medewerkers van MediaMarkt hebben het brandbook getest voordat het breed werd gecommuniceerd. De reacties zijn enorm positief. De handige tool zorgt voor een groter gebruiksgemak, de site is zeer gebruiksvriendelijk en ook het Engelstalige brandbook werd hartelijk ontvangen. 

Wendy den Toom – Brand Executive van Media Markt over de brandsite: “De site is erg overzichtelijk, een ‘one pager’ werkt erg fijn en is gebruiksvriendelijk. Je komt meteen bij het juiste onderwerp als je daarop klikt in de menubalk”. Den Toom over Redkiwi; “Het is een fijne samenwerking, er werden ideeën aangedragen en wij konden uiteindelijk kijken wat wij relevant vonden. Het team was erg behulpzaam tijdens de creatie en de uiteindelijke realisatie!” 

Nederland is tot nu het enige land met een online brandbook en is met deze communicatiestroom klaar voor de toekomst. In hoeverre dit project wordt uitgebreid naar andere landen waarin de organisatie actief is, is nog onduidelijk. 

Zien hoe de brand story ‘de wow’ overbrengt naar haar relaties? Check https://brand.mediamarkt.nl/

Het is een fijne samenwerking, er werden ideeën aangedragen en wij konden uiteindelijk kijken wat wij relevant vonden. Het team was erg behulpzaam tijdens de creatie en de uiteindelijke realisatie!

Wendy den Toom

Brand Executive - Brand Marketing