Zorgkantoor Zorg en Zekerheid

Zorgkantoor Zorg en Zekerheid helpt cliënten bij hun zoektocht naar langdurig intensieve zorg. Om het nummer één aanspreekpunt te worden stelde wij in het voortraject een digitaal strategieplan op. Vervolgens ontwikkelden wij een overzichtelijk informatieplatform waar alle complexe informatie samenkomt.

Lees verder

Het platform bij de zoektocht naar intensieve zorg

De vraag

Breng alle informatie samen en ontwerp een platform zodat het zorgkantoor de beste hulp kan bieden aan hun cliënten, bij de zoektocht naar intensieve zorg.

De uitdaging

De grote verscheidenheid aan informatie en de enorme hoeveelheid aan content zo overzichtelijk mogelijk aanbieden voor cliënten en hun omgeving.

Zoektocht naar intensieve zorg

Create

Zorgkantoor Zorg en Zekerheid helpt cliënten bij hun zoektocht naar langdurig intensieve zorg. Om het nummer één aanspreekpunt te worden stelde Redkiwi een digitaal strategieplan op. Vervolgens werd een overzichtelijk informatieplatform ontwikkeld. Door verschillende toepassingen vinden cliënten gemakkelijk de juiste informatie en persoonlijke zorg in deze ingewikkelde medische wereld.

Vanuit de overheid heeft de non-profit organisatie Zorgkantoor Zorg en Zekerheid een informatieplicht. De verouderde website (2007) was drastisch toe aan vernieuwing.

Het doel was het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid. Het nieuwe platform begeleidt cliënten bij hun zoektocht naar langdurige zorg en brengt alle benodigde informatie samen. Het platform is ontwikkeld op het open source cms TYPO3.

user friendly is the key

Digital

Het informatieplatform biedt enerzijds advies aan cliënten en hun omgeving, denk aan ouders en mantelzorgers. Anderzijds biedt het voor zorgaanbieders een platform waarop zij zich kunnen profileren richting de cliënt. De cliënt heeft hierbij transparante keuzes.

Het nieuwe platform maakt gebruik van slimme toepassingen om zowel cliënt, zorgaanbieder en verwijzer goed te kunnen informeren en begeleiden. Er worden veel afkortingen en medische termen gebruikt in de zorg die vaak onduidelijk zijn voor cliënten en hun naasten. Zij worden vaak overspoelt met informatie waardoor men het overzicht kwijt raakt en hierdoor de zoektocht kan staken.

Er moet duidelijk worden weergegeven welke zorgaanbieders er zijn, welke geschikt zijn, waar zij zijn gehuisvest, welke rechten en mogelijkheden cliënten hebben én welke zorg het beste aansluit bij elk individu. Om deze informatie bereikbaar te maken moet de usability van de customer journey worden verhoogd.

Door het bieden van een gestructureerd overzicht van alle informatie zorgt het platform er voor dat antwoorden op eenvoudige vragen op voorhand worden afgevangen. De adviseurs van het Zorgkantoor krijgen hierdoor inhoudelijk concretere zorgvragen. Daarnaast kunnen zij efficiënter bemiddelen door geen gebruik meer te hoeven maken van offline naslagwerk van de zorgaanbieders.

Een platform met

Impact

In november 2018 is het informatieplatform gelanceerd met 300+ pagina’s, 150+ downloads en meerdere keuzehulpen/wizards die de bezoekers begeleiden bij de zoektocht naar langdurige zorg. Om de gewenste gebruiksvriendelijkheid, zichtbaarheid én vindbaarheid te realiseren is de usability middels dit platform verbeterd.  

Het beoogde resultaat is door de volgende toepassingen behaald:

  • Extreme search, een sterke zoekfunctie met Solr technologie en toepasselijke filters, maakt de zoektocht snel en concreet.
  • Je kunt het platform doorzoeken door middel van voice search.
  • Het platform bevat een voorleesfunctie en een overzichtelijke weergave van contentblokken.
  • De content elementen zijn kort, bondig én geanimeerd.
  • Op de homepage vind je een animatievideo, waarin de rol van het zorgkantoor direct duidelijk wordt.
  • De Q&A structuur draagt bij aan de beslissingsboom om snel tot een advies te kunnen komen.
  • Door een geïntegreerd ‘zorgwoordenboek’ kan direct de betekenis worden opgezocht van afkortingen en medische termen.
  • Tot slot is er een ‘zorgaanbiederskaart’. Deze kaart bevat verschillende API implementaties. Met uitgebreide filteropties worden alle zorglocaties overzichtelijk in beeld gebracht.

Vanuit de overheid is het informatieplatform anoniem, er worden hierdoor geen persoonsgegevens vastgelegd. Het ontwikkelde informatieplatform is intern bij Zorgkantoor Zorg en Zekerheid dé informatiebron. Wanneer telefonisch contact wordt opgenomen gebruiken de adviseurs het platform om informatie te vinden en om advies uit te brengen. Het advies is concreet en up-to-date, de informatievoorziening is snel, duidelijk en behulpzaam.

De zoektocht naar zorginformatie is met het platform overzichtelijk gemaakt voor zorgverstrekkers, cliënten en hun omgeving.