Google lanceert de nieuwe meta omschrijving

Sinds november 2017 is Google bezig geweest om de maximale lengte van meta omschrijvingen op te rekken. SEO-copywriters zijn al jaren bezig hun meta omschrijvingen af te stemmen op 160 tekens, maar dat verandert nu dus.

Wat is een meta-omschrijving?

Het is de omschrijving die je onder de titel van een zoekresultaat in Google ziet. Het hieronder rood omlijnde stukje tekst:

Met deze tekst wil je de ‘ik ben op zoek naar…’-zoeker overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Je ziet hierin dat ‘internetbureau’ dikgedrukt is. Dit doet Google om het zoekwoord dat je hebt ingetypt terug te laten komen, het zogenoemde focus-keyword.

Google geeft zelf aan dat de meta-omschrijving niet mee telt in hun rankings. Echter adviseren Redkiwi en Afdeling Online altijd om deze wel te schrijven en te voorzien van je belangrijkste zoekwoord. Zoals gezegd bepaalt de zoeker mede op basis van de omschrijving of hij op het resultaat klikt en dat willen we natuurlijk allemaal. Zorg voor een uniek stuk tekst dat je onderscheidt van je concullega’s zodat de lezer gaat klikken.

Vul je de meta-omschrijving niet in dan zal Google zelf een stuk van de tekst van de betreffende pagina pakken en die laden, maar zoals je al verwacht, heb je hier dan dus zelf geen invloed op.

Bedankt voor de uitleg, maar wat nu?

Er is dus meer ruimte om de lezer te overtuigen tot een bezoek aan jouw website. Google rankt een relevante pagina hoger dan een niet relevante pagina en dus is het goed om nog gerichter te schrijven voor je meta-omschrijvingen. Zolang jij de lezer biedt wat hij/zij zoekt zal Google je relevanter vinden en dus hoger ranken.

Vanaf nu kan je dus in plaats van 160 tekens maximaal 320 tekens schrijven voor je meta-omschrijvingen. Dit is nu al bij meer dan 50% van de zoekresultaten het geval, tijd om je omschrijvingen dus te gaan aanpassen.

Er is dus meer ruimte om de lezer te overtuigen tot een bezoek aan jouw website.

Maar wat is de beste aanpak?

Als je SEO-tekstschrijver bent is ons advies als volgt:

  1. Bekijk in je Google Analytics account de pagina’s met de meeste kliks uit je organische zoekresultaten.
  2. Begin met het (her)schrijven van de meta-omschrijvingen van deze pagina’s en houd daarbij een veilig limiet aan van 300 karakters.
  3. Keep in mind; herschrijf de meta-omschrijving zo dat de lezer niet alleen geholpen wordt bij zijn zoekopdracht, maar ook nieuwsgierig wordt om te klikken op het resultaat.
  4. Probeer er altijd voor te zorgen dat je belangrijkste zoekwoord in de meta-omschrijving staat, maar alleen als het logisch is, niet omdat het moet.
  5. Check regelmatig in Google en Google Search Console of je meta-omschrijvingen al zijn aangepast en wat de invloed is op je CTR.

Mocht je hulp nodig hebben bij diverse aanpassingen dan kunnen wij hier uiteraard bij assisteren.

(Yoast SEO zal voor nu nog een oranje bolletje aangeven wanneer je de omschrijving langer maakt dan de aangegeven 160 karakters, geen paniek, met de nieuwe update van Yoast die Redkiwi zal gaan uitrollen zal dit verholpen zijn.)

Deel dit bericht: