Persona's opstellen

Een persona is eigenlijk de karakterisering van een bepaald type gebruikersprofiel. Je kan ook wel zeggen dat wij bij het opstellen van persona’s een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker vormen. Persona’s opstellen is bij het maken van digitale oplossingen onmisbaar. Je wilt namelijk dat jouw organisatie en je gebruikers dichter bij elkaar komen in de digitale wereld. Daarom maken wij webdesigns aan de hand van buyer persona’s, ofwel: marketing persona’s.

Lees meer

Persona's opstellen: waarom is dat zo belangrijk?

Het uitschrijven van de karakteristieken van een buyer persona zorgt voor diepgaande kennis van je doelgroep. Je combineert namelijk de bestaande kennis van jouw organisatie met nieuwe kennis aan de hand van user research. Door persona’s op te stellen, baken je de doelgroep goed af en kun je dus efficiënter en effectiever omgaan met je online strategie. Waarom? Met behulp van marketing persona’s creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targeten zijn. Je richt je namelijk op jouw doelgroep, niet op iedereen. Met andere woorden: jouw doelgroep komt met behulp van buyer persona’s tot leven.

Uit welke onderdelen ga je een persona opstellen?

Een persona bevat diverse onderdelen. Hieronder geven wij een stappenplan voor het opstellen van persona’s: 

  1. Naam: geef een persona een echte naam, bijvoorbeeld Jan. 
  2. Achtergrond: beschrijf zowel de professionele als persoonlijke achtergrond van Jan. Denk bijvoorbeeld aan hobby’s, studies, kenmerken als ‘young professional’ of beroep zoals ‘marketing manager’. 
  3. Demografische gegevens: wees zo specifiek mogelijk bij het uitschrijven van deze gegevens, ook op het gebied van leeftijd, burgerlijke staat, etc. Bijvoorbeeld: ‘Jan woont en werkt in Rotterdam’. 
  4. Doelen: welke doelen wil jouw marketing persona bereiken? Welke problemen moeten worden opgelost volgens Jan? Wat heeft Jan nodig om deze doelen te realiseren? En wat heeft hij nodig om eventuele problemen op te lossen?
  5. Zorgen: waar maakt Jan zich zorgen om? Waar heeft hij twijfels over? 
  6. Omgeving: vanaf welke locatie komt Jan in aanraking met jouw producten en/of diensten? Is dit via zijn smartphone of via de iPad/desktop. Denk aan de fysieke, sociale en technologische omgeving van je buyer persona. 
  7. Quote: wat vindt jouw persona heel belangrijk? Maak hier een quote van, zodat deze samengevat weergeeft wat voor Jan zwaar weegt. Bijvoorbeeld: “Ik wil zo snel mogelijk de zorg vinden die bij mijn vader past.”. 
  8. Foto: via bijvoorbeeld Pexels of Unsplash (gratis stock photo websites) voeg je een passende foto toe aan de buyer persona. Zo gaat het nog meer leven in je bedrijf en heeft iedereen een nog beter beeld over wie wij het hebben.

Een schat aan ervaring

Wat moet ik absoluut niet doen tijdens persona’s opstellen?

Een persona opstellen aan de hand van aannames of onderbuikgevoelens is not done. Zorg ervoor dat je persona voortkomt uit een gedegen onderzoek. Daarbij is het handig dat je diverse data tot je neemt en daarop analyses doet. Vervolgens kun je je persona opstellen. Op deze manier vind je de beste digitale oplossing die bij Jan past. Een digitale oplossing die hem  voorziet in zijn behoeften en aansluit bij zijn wensen.

Wil je meer weten over buyer persona’s opstellen? Of wil je eens samen kritisch kijken naar dit proces? Full service digital agency Redkiwi kan je daarbij helpen. We drinken graag een bakje koffie met je. 

Meer weten?

Q&A

Wat maakt Redkiwi uniek?

Wat maakt Redkiwi uniek?

Soms zijn onze oplossingen onverwacht en gedurfd. Maar altijd verrassend en betrouwbaar. En vanuit een open mind. Open Source zit in ons DNA. Toegankelijkheid in ons hart. Een full service digitaal bureau en alles ontwerpen en ontwikkelen wij vanuit het eigenzinnige gedachtegoed van de klant, customer-driven, dat wat jou onderscheidt van de rest. Alles met maar één doel: CREATE DIGITAL IMPACT!

Welke CMS systemen gebruiken jullie?

Welke CMS systemen gebruiken jullie?

Wij maken gebruik van drie open source systemen: Magento, TYPO3 & WordPress. Binnen deze systemen kijken wij altijd naar de beste oplossing voor de vraag die er ligt.

Besteden jullie development werkzaamheden uit?

Besteden jullie development werkzaamheden uit?

Bij Redkiwi hebben wij alles in eigen huis. Wij besteden dus geen development werkzaamheden uit.

Hoe ziet jullie ontwikkelstraat eruit?

Hoe ziet jullie ontwikkelstraat eruit?

Wij werken volgens de OTAP-straat. Dat wil zeggen een ontwikkel-, test-, acceptatie- en productomgeving. Dit om de kwaliteit van het platform op de productieomgeving te waarborgen.

Welke technieken en tools gebruikt Redkiwi?

Welke technieken en tools gebruikt Redkiwi?

Teveel om op te noemen in dit stukje tekst. Kijk anders even op deze pagina voor een antwoord op je vraag.

Heb ik direct contact met developers?

Heb ik direct contact met developers?

Soms is het gewoon beter om direct met een developer te praten. Betrokken als zij zijn komt dit regelmatig voor.

Bel Gijs

E-commerce consultant
010 281 96 33
bitter@redkiwi.nl

Deel jouw uitdaging

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.