Redkiwi start de koers naar een genderneutrale online wereld.

In 2017 was het dan wel uitgeroepen tot één van de meest irritante woorden; genderneutraal. Redkiwi zet de koers toch door naar een genderneutraal web. Wij gaan in 2018 beginnen met het bouwen van websites en webshops die volledig genderneutraal zijn.

‘We zijn steeds bezig met de nieuwste ontwikkelingen en we kunnen er gewoon niet meer omheen’. Zo begint Jasper Verbunt – CEO Redkiwi, zijn presentatie over de nieuwe strategie van het internetbureau. ‘Wij geloven dat genderneutraliteit geen hype is maar dat het de nieuwe richtlijnen van modern communiceren heeft bepaald. Wij vinden het heel belangrijk om geen groepen buiten te sluiten en wij zullen hierdoor volledig omgaan naar genderneutraliteit in onze projecten’, zo vervolgde hij zijn bevlogen speech. Deze vooruitstrevende aanpak is niet nieuw voor Redkiwi. Een aantal jaren geleden introduceerden zij al de optie om voor vrouwvriendelijke versies te kiezen op hun websites.

Volgens onderzoek van kenniscentrum Rutgers uit 2011 voelt 5,7 procent van de mannen en 4 procent van de vrouwen in Nederland zich niet eenduidig man of vrouw. Tevens is gebleken dat vooral online genderneutraliteit gewenst is, maar vrijwel niet wordt doorgevoerd. De eigenaar van het internetbureau vindt het bijzonder dat uitgerekend online nog geen rekening wordt gehouden met genderneutraliteit. ‘Wij willen dat wél gaan doen en zullen de veranderingen dit jaar gaan doorvoeren’ aldus Jasper Verbunt.  

We zijn steeds bezig met de nieuwste ontwikkelingen en we kunnen er gewoon niet meer omheen
Jasper Verbunt

Hoe zullen wij dit gaan merken?

Heel grote verschillen zullen er niet zijn, althans niet merkbaar voor de gemiddelde bezoeker. Het gaat juist om de details die er voor zorgen dat de non-binaire transgender personen, zich niet uitgesloten voelen bij het bezoeken van websites en webshops. Met name zal er genderneutraal taalgebruik worden doorgevoerd op de content van de projecten van Redkiwi. ‘Dit lossen wij gemakkelijk op door het meervoud te gebruiken; hen/hen in plaats van het enkelvoud; hem/haar, hierdoor wordt de tekst neutraal, maar niet minder duidelijk’ aldus Davey Visser – Customer success manager. Daarnaast zijn de kleuren merkbaar anders. ‘Door te kiezen voor pastelkleuren en natuurtinten in onze designs maken wij toegankelijke creaties.’ Ook is de kans groot dat je bij een site die door Redkiwi wordt gebouwd geen vierkante en ronde buttons meer zult tegenkomen. Jasper Verbunt vult aan: ‘Nee voortaan is de “call to action” waarschijnlijk een groen ovaal in plaats van een blauw vierkant. Het lijkt misschien een kleine aanpassingen, maar het is een hele belangrijke stap voor de toekomst van online’.

Hoe Redkiwi de projecten precies vorm gaat geven, hangt af van het rapport van een onafhankelijk adviesbureau. Zij zullen precies vaststellen aan welke eisen websites en webshops moeten voldoen om genderneutraal te zijn. Redkiwi verwacht dat halverwege 2018 hún eerste genderneutrale site live gaat.

Meer weten? Neem contact met ons op of volg ons blog.

Deel dit bericht: