In 2017 was het dan wel uitgeroepen tot één van de meest irritante woorden; genderneutraal. Redkiwi zet de koers toch door naar een genderneutraal web. Wij gaan in 2018 beginnen met het bouwen van websites en webshops die volledig genderneutraal zijn.
‘We zijn steeds bezig met de nieuwste ontwikkelingen en we kunnen er gewoon niet meer omheen’. Zo begint Jasper Verbunt – CEO Redkiwi, zijn presentatie over de nieuwe strategie van het internetbureau. ‘Wij geloven dat genderneutraliteit geen hype is maar dat het de nieuwe richtlijnen van modern communiceren heeft bepaald. Wij vinden het heel belangrijk om geen groepen buiten te sluiten en wij zullen hierdoor volledig omgaan naar genderneutraliteit in onze projecten’, zo vervolgde hij zijn bevlogen speech. Deze vooruitstrevende aanpak is niet nieuw voor Redkiwi. Een aantal jaren geleden introduceerden zij al de optie om voor vrouwvriendelijke versies te kiezen op hun websites.
Volgens onderzoek van kenniscentrum Rutgers uit 2011 voelt 5,7 procent van de mannen en 4 procent van de vrouwen in Nederland zich niet eenduidig man of vrouw. Tevens is gebleken dat vooral online genderneutraliteit gewenst is, maar vrijwel niet wordt doorgevoerd. De eigenaar van het internetbureau vindt het bijzonder dat uitgerekend online nog geen rekening wordt gehouden met genderneutraliteit. ‘Wij willen dat wél gaan doen en zullen de veranderingen dit jaar gaan doorvoeren’ aldus Jasper Verbunt.