Persona's brengen jouw oplossing tot leven

Een persona design is niets meer dan een visuele uitwerking van jouw persona als input voor de ontwerpen van jouw (nieuwe) digitale platform. Een persona is een fictief personage dat een type klant of gebruiker van je service of product vertegenwoordigt. 


Het idee van een persona

Een persona is daarmee de karakterisering van een bepaald type gebruikersprofiel. Je kan ook wel zeggen dat wij bij het opstellen van persona’s een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker vormen. Deze fictieve gebruiker is gemaakt op basis van persona onderzoek en wat je hebt geleerd over je echte klanten en gebruikers aan de hand van bijvoorbeeld gebruikersdata of diepte-interviews. Het is écht bedoeld om in kaart te brengen wat de behoeften, het gedrag, de ervaringen en de doelen van jouw (potentiële) klanten zijn. Op deze manier kan je de digitale oplossing compleet in kaart brengen en specifiek designen en ontwikkelen voor de doelgroepen en persona’s die ontwikkelt zijn. Daarna kan je het met data valideren en je oplossing verder doorontwikkelen en aanscherpen. Daarom maken wij digitale platformen aan de hand van (buyer) persona’s, ofwel: marketing persona’s.

Waarom is een persona zo belangrijk?

Het uitschrijven van de karakteristieken van een buyer persona zorgt, zoals hierboven aangegeven, voor diepgaande kennis van je doelgroep. Je combineert namelijk de bestaande kennis van jouw organisatie met nieuwe kennis aan de hand van user research. Het opstellen van een persona is de basis van elk concept, van elk design. Zonder persona’s is het schieten met hagel en hopen dat je een keer de juiste snaar raakt. Als organisatie moet je op zoek gaan naar betekenisvolle relaties met je doelgroep en wij helpen je dit in te vullen.

Door persona’s op te stellen, baken je de doelgroep dan ook goed af en kun je dus efficiënter en effectiever omgaan met je digitale strategie. Waarom? Met behulp van marketing persona’s creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targeten zijn. Je richt je namelijk op jouw doelgroep, niet op iedereen. Met andere woorden: jouw doelgroep komt met behulp van buyer persona’s tot leven en stelt je in staat de best mogelijke user experience te leveren.

Welke onderdelen voeg je toe in zo’n personage?

Wij gebruiken 4 stappen om jouw digitale oplossing zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de eindgebruikers en daarmee je persona te ontwikkelen.

  • We bepalen de klantsegmenten;
  • Welke ‘functietitels’ komen er binnen deze klantsegmenten vaak voor en zijn belangrijk voor de te bieden digitale oplossing;
  • We kiezen vervolgens 3 tot 4 persona’s uit om volledig uit te schrijven;
  • Elke persona geven wij een naam en een gezicht. Zo brengen we de persona echt tot leven en verliezen we deze niet uit het oog gedurende het gehele traject.

Samen met onze partners werken wij alle karakteristieken uit en maken zo een persona compleet. Een persona bevat namelijk diverse onderdelen. Hieronder geven wij belangrijke pijlers voor het opstellen van persona’s: 

  • Naam;
  • Achtergrond;
  • Demografische gegevens;
  • Doelen;
  • Zorgen;
  • Omgeving;
  • Quote;
  • Foto.

Wat moet ik absoluut niet doen bij het opstellen van persona’s?

Een persona opstellen aan de hand van aannames of onderbuikgevoelens is not done, gelukkig begeleiden wij je om niet in deze valkuil terecht te komen. Zorg ervoor dat je persona voortkomt uit een gedegen onderzoek. Daarbij is het handig dat je diverse data tot je neemt en daarop analyses doet. Vervolgens kun je je persona opstellen. Op deze manier vind je de beste digitale oplossing die bij Jan past. Een digitale oplossing die hem voorziet in zijn behoeften en aansluit bij zijn wensen.

Wil je meer weten over buyer persona’s opstellen? Of wil je eens samen kritisch kijken naar dit proces? We helpen je graag verder!

Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.