Wil je meer conversies? Of wil je de usability van je digitale platform, website of webshop verbeteren, omdat je eindgebruikers ontevreden zijn? Start dan met usability testing. Als usability expert gaan we graag aan de slag om jullie digitale oplossing te optimaliseren. Usability testing is een techniek die wordt gebruikt bij het ontwerpen van een gebruiksgerichte oplossing. We evolueren deze oplossing door het te testen op gebruikers/persona’s. Dit onderzoek geeft direct input over hoe echte gebruikers het systeem ervaren en levert daarmee verrassende inzichten op.
‘What people do, and what they say they do, are entirely different things.’ Dat klopt, maak daarom nooit aannames. Vermijd standpunten als: ‘Ik ken mijn doelgroep goed en kan wel inschatten hoe ze bewegen over mijn website’. Ieder mens is verschillend en gebruikt het internet anders. Maar hoe jouw eindgebruiker navigeert, kun je alleen maar weten door te testen.
Uit onderzoek is gebleken dat de gebruiksvriendelijkheid van een digitaal platform groeit met 160% na usability testing en door het optimaliseren van de punten die uit het onderzoek voortkomen. Met 4 tot 6 testpersonen per persona/doelgroep vind je, middels gebruikersfeedback, 85% van de pijnpunten op het gebied van website usability. Geen reden om niet aan de slag te gaan met usability testing lijkt ons!
Hoe gaat usability testing in zijn werk? Ten eerste vragen we 4 tot 6 testpersonen om bepaalde opdrachten uit te voeren op de website. We observeren hoe de testpersonen deze opdrachten uitvoeren en vragen ze hierbij hardop na te denken. We ontdekken waar de pijnpunten zitten en hoe ze de website ervaren. Dit kan bij jou op kantoor of op afstand, waarbij op kantoor onze voorkeur heeft. Hiermee kijk je namelijk live mee met de testpersonen, dus ook naar houding, emoties en gezichtsuitdrukkingen. Op afstand de usability test uitvoeren heeft als voordeel dat de testpersonen in hun eigen habitat gebruikmaken van je digitale oplossing, wat de testsituatie iets realistischer maakt.
De website usability test wordt samengevat in een rapport met daarin de aandachtspunten voor verbetering van de website, geprioriteerd en al.
Per usability test zijn er testpersonen nodig met hetzelfde persona-type of uit dezelfde doelgroep. Bij de eerste usability test is het goed om de belangrijkste doelgroep te kiezen. De testpersonen kunnen bijvoorbeeld bestaande klanten of relaties zijn, maar ook onbekenden die we verzamelen via de website. Via een pop-up kunnen we de bezoekers van de website vragen of ze interesse hebben (voor een mooie incentive) om mee te doen met een usability test om de website te verbeteren. We maken een lijst met vereisten waar de testpersonen aan moeten voldoen om mee te kunnen doen
De opdrachten die de testpersonen krijgen, worden gedefinieerd aan de hand van de doelen van de website usability test. Wat wil je testen? Het is belangrijk om daar een keuze in te maken om te zorgen voor goede testresultaten. Er komt minder kwalitatieve data uit het testen van de gehele website. Er kunnen bijvoorbeeld pijnpunten naar voren komen via Google Analytics 4. Met een usability test kunnen we kijken waarom er een hoge bounce rate is op bepaalde pagina’s. Die informatie haal je vaak niet uit Google Analytics.
Goede opdrachten kunnen zijn:
Test with us! Wil je echt weten hoe jouw doelgroep gebruikmaakt van je digitale platform? Gaaf! Wij stellen ons graag voor als jouw nieuwe usability expert! Neem contact op voor meer informatie.