Usability testing

Wil je meer conversies? Of wil je de usability van je digitale platform, website of webshop verbeteren, omdat je eindgebruikers ontevreden zijn? Start dan met usability testing. Als usability expert gaan we graag aan de slag om jullie digitale oplossing te optimaliseren. Usability testing is een techniek die wordt gebruikt bij het ontwerpen van een gebruiksgerichte oplossing. We evolueren deze oplossing door het te testen op gebruikers/persona’s. Dit onderzoek geeft direct input over hoe echte gebruikers het systeem ervaren en levert daarmee verrassende inzichten op.

Lees meer

Waarom is usability testing belangrijk?

‘What people do, and what they say they do, are entirely different things.’ Dat klopt, doe geen aannames. Vermijd standpunten als: ‘Ik ken mijn doelgroep goed en kan wel inschatten hoe ze bewegen over mijn website’. Ieder mens is verschillend en gebruikt het internet anders. Maar hoe jouw eindgebruiker navigeert, kun je alleen maar weten door te testen.

Effecten van website usability testing

Uit onderzoek is gebleken dat de gebruiksvriendelijkheid van een digitaal platform groeit met 160% na usability testing en door het optimaliseren van de punten die uit het onderzoek voortkomen. Met 4 tot 6 testpersonen per persona/doelgroep vind je 85% van de pijnpunten op het gebied van website usability. Geen reden om niet aan de slag te gaan met usability testing lijkt ons!

Een schat aan ervaring

Zorgkantoor Zorg en Zekerheid logo svg
Feyenoord Rotterdam Fanshop logo
AVEX logo
Skins Cosmetics logo
Nooteboom trailers logo
Coutinho logo Magento & TYPO3
De Rotterdamse Electrische Tram N.V. (RET)
AustralianGoldShop logo
Nederlands fotomuseum logo
Talisman logo
ZHD Stevedores logo
Like2Cook logo
4ps logo
Witteveen+Bos logo
Verfcompleet logo
Van Manen kachels logo
TU Delft logo
Bickery Food Group logo
The consultancy firm logo
Pharmahorse logo
SVB logo
Stickersnow logo
Smit Lamnalco logo
Protix logo
SmartDC logo
ROC horizon college logo
MME-group logo
SGR - Stichting garantiefondsen Reisgelden logo
SPIE Nederland logo
Schadefonds logo
SEH logo
Gemeente Utrecht logo
Wesco logo
Cofely logo
Radar Advies logo
NRC Handelsblad Webwinkel logo
Rebelgroup logo
Transposafe logo
Seatrade logo
Scelta Mushrooms logo
Orange equipment logo
Boland logo
Medians logo
Grandcruwijnen logo
Mammoetstore logo
Losekoot speciaaldrukkerij logo
Lamboo logo
JSO logo
IXA logo
FBM Mahler logo
Gemeente Haarlem logo
Gezinnig logo
Interster logo
Intramed logo
Interiorworks logo
Intellimagic logo
i3D logo
Bavaria logo
Otolift trapliften logo
Gemeente Leiden logo
Nibud logo
Ploum - Rotterdam Law Firm logo
Hatenboer-water svg
Controlin logo
Elvy logo
Helvoet logo
Humanitas DMH logo
Euro-index logo
EUKN logo
Efiweb logo
DSP-groep advies logo
Droomstad logo
Dak Kindercentra logo
Cycletours logo
Cofra logo
Brohl Welpappe logo
Boskalis logo
Behangcompleet logo
Altec logo
ADS beton logo
AAG logo
JP van den bent stichting logo
ABB Bouwgroep logo
ACT Commodities trading logo

De usability test!

Hoe gaat usability testing in zijn werk? Ten eerste vragen we 4 tot 6 testpersonen om bepaalde opdrachten uit te voeren op de website. We observeren hoe de testpersonen deze opdrachten uitvoeren en vragen ze hierbij hardop na te denken. We ontdekken waar de pijnpunten zitten en hoe ze de website ervaren. Dit kan bij jou op kantoor of op afstand, waarbij op kantoor onze voorkeur heeft. Hiermee kijk je namelijk live mee met de testpersonen, dus ook naar houding, emoties en gezichtsuitdrukkingen. Op afstand de usability test uitvoeren heeft als voordeel dat de testpersonen in hun eigen habitat gebruikmaken van je digitale oplossing, wat de testsituatie iets realistischer maakt. 

De website usability test wordt samengevat in een rapport met daarin de aandachtspunten voor verbetering van de website, geprioriteerd en al.

Testpersonen zoeken voor een usability test

Per usability test zijn er testpersonen nodig met  hetzelfde persona-type of uit dezelfde doelgroep. Bij de eerste usability test is het goed om de belangrijkste doelgroep te kiezen. De testpersonen kunnen bijvoorbeeld bestaande klanten of relaties zijn, maar ook onbekenden die we verzamelen via de website. Via een pop-up kunnen we de bezoekers van de website vragen of ze interesse hebben (voor een mooie incentive) om mee te doen met een usability test om de website te verbeteren. We maken een lijst met vereisten waar de testpersonen aan moeten voldoen om mee te kunnen doen.

Voorbeelden van opdrachten binnen een usability test

De opdrachten die de testpersonen krijgen, worden gedefinieerd aan de hand van de doelen van de website usability test. Wat wil je testen? Het is belangrijk om daar een keuze in te maken om te zorgen voor goede testresultaten. Er komt minder kwalitatieve data uit het testen van de gehele website. Er kunnen bijvoorbeeld pijnpunten naar voren komen via Google Analytics. Met een usability test kunnen we kijken waarom er een hoge bounce rate is op bepaalde pagina’s. Die informatie haal je vaak niet uit Google Analytics.

Goede opdrachten kunnen zijn:

  • Bestel een product in de webshop dat je zelf mag houden.
  • Je oma wordt volgende week vrijdag 80 jaar. 


    • Vind een cadeau voor haar waarvan jij denkt dat ze leuk vindt om te krijgen.
  • Vind de technische specificaties van product X. 
  • Wat zijn de inkoopeisen van dit bedrijf? 

Test with us! Wil je echt weten hoe jouw doelgroep gebruikmaakt van je digitale platform? Gaaf! Wij stellen ons graag voor als jouw nieuwe usability expert! Neem contact op voor meer informatie.

Meer weten?

Q&A

Wat maakt Redkiwi uniek?

Wat maakt Redkiwi uniek?

Soms zijn onze oplossingen onverwacht en gedurfd. Maar altijd verrassend en betrouwbaar. En vanuit een open mind. Open Source zit in ons DNA. Toegankelijkheid in ons hart. Een full service digitaal bureau en alles ontwerpen en ontwikkelen wij vanuit het eigenzinnige gedachtegoed van de klant, customer-driven, dat wat jou onderscheidt van de rest. Alles met maar één doel: CREATE DIGITAL IMPACT!

Welke CMS systemen gebruiken jullie?

Welke CMS systemen gebruiken jullie?

Wij maken gebruik van drie open source systemen: Magento, TYPO3 & WordPress. Binnen deze systemen kijken wij altijd naar de beste oplossing voor de vraag die er ligt.

Besteden jullie development werkzaamheden uit?

Besteden jullie development werkzaamheden uit?

Bij Redkiwi hebben wij alles in eigen huis. Wij besteden dus geen development werkzaamheden uit.

Hoe ziet jullie ontwikkelstraat eruit?

Hoe ziet jullie ontwikkelstraat eruit?

Wij werken volgens de OTAP-straat. Dat wil zeggen een ontwikkel-, test-, acceptatie- en productomgeving. Dit om de kwaliteit van het platform op de productieomgeving te waarborgen.

Welke technieken en tools gebruikt Redkiwi?

Welke technieken en tools gebruikt Redkiwi?

Teveel om op te noemen in dit stukje tekst. Kijk anders even op deze pagina voor een antwoord op je vraag.

Heb ik direct contact met developers?

Heb ik direct contact met developers?

Soms is het gewoon beter om direct met een developer te praten. Betrokken als zij zijn komt dit regelmatig voor.

Bel Gijs

E-commerce consultant
010 281 96 33
bitter@redkiwi.nl

Deel jouw uitdaging

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.