Er bestaan drie soorten klantportalen. De meest bekende soort is B2C, waar een particuliere klant gegevens, bestellingen en meer kan inzien. Er bestaan ook B2B portalen, waar zakelijke klanten dezelfde soort gegevens kunnen inzien, maar dan gericht op de zakelijke markt. En daarnaast bestaan er ook self-service platformen voor overheden en gemeentes. Wij vertellen je graag meer over klantportalen.
Een klantportaal toont professionaliteit. Door transparant en servicegericht te zijn kun je real time actuele informatie delen waar jouw klanten iets aan hebben. Zowel in de B2C als de B2B wereld. Dit brengt met zich mee dat jouw klanten niet meer tijdsgebonden zijn betreffende bepaalde acties, zoals bijvoorbeeld het opvragen van de status van een factuur of het downloaden van een document. Er is geen noodzaak om dit via een e-mail op te vragen, omdat alle informatie op een beveiligde plek te vinden is. Dat maakt werken met en vanuit een klantportaal ontzettend efficiënt, zowel voor de klant als voor jouw backoffice.
Door jouw klanten inzicht te geven in jouw organisatiestructuur kun je ze beter helpen met eventuele vragen. Jouw klant kan direct op de juiste plek terecht komen, en als dat dan toch niet het geval is, met de juiste persoon in contact komen. De meeste mensen klikken liever ‘gewoon’ door. Ze willen digitaal antwoorden kunnen vinden zonder te bellen of te mailen, zoals ze vroeger moesten doen. Behalve bij complexere vraagstukken, dan kan het nog weleens voorkomen dat mensen wél liever bellen. Maar vaak weet een klantportaal sneller en beter wat een klant nodig heeft of wat iemand zoekt dan een medewerker. Niet in elk geval, maar als jouw klantportaal goed is ontwikkeld is die kans wel groot.
Er komt ook een stukje personalisatie bij kijken. Wanneer je een privé omgeving ontwikkelt en alleen informatie toont toegespitst op de specifieke klant die heeft ingelogd, help je deze persoon beter én geef je jouw klant ook het gevoel gehoord en gezien te worden.
Al deze aspecten helpen mee in het vergroten van de klanttevredenheid van jouw klanten. Dat is - naast meer omzet en winst - ook een ultiem doel om na te streven.
Wij weten maar al te goed dat organisaties willen groeien. Jij zal daar vast ook oren naar hebben. Wanneer je een klantportaal ontwikkelt en deze efficiënt inricht biedt het de mogelijkheid om bedrijfsprocessen te digitaliseren en automatiseren, het is bijvoorbeeld mogelijk om herhaalde interacties als koppelingen en klantenservice te automatiseren. Normaal gesproken heb je daar mensen voor nodig die een x aantal uur kwijt zijn aan het uitvoeren van deze (inter)acties. Maar een digitaal portaal voert zo’n actie in een oogwenk uit. Dat scheelt manuren. Je spreekt in zo’n geval van bedrijfsefficiëntie en kostenbesparing. Je houdt dus meer tijd over voor marketing, klanttevredenheidsonderzoek, verder optimalisatie van je platform, etcetera. Daarbij komt ook nog eens dat je klantgericht bezig bent en zij aan zij met de huidige technologische ontwikkelingen volwassen wordt in een digitale samenleving.
We benoemden ze al, de redenen waarom je een klantportaal nodig hebt. Om het gemakkelijker te maken - daar helpen we graag bij, net als het bouwen van een klantportaal - zetten we de voordelen (op strategisch niveau) voor je op een rijtje:
En de voordelen voor jouw klanten? Ook die sommen we graag voor je op:
In eerste instantie gaat het erom dat je een klantportaal ontwikkelt toegespitst op jouw klant, de eindgebruiker. Voor ons gaat het erom dat dit portaal ook toegespitst is op jouw organisatie en jouw medewerkers. Belangrijke vragen om te beantwoorden zijn dan ook: wat voor KPI’s heb jij en wat moet jouw platform precies doen?
Wij zijn goed in het bouwen van platformen waarin meerdere databronnen bij elkaar gebracht worden in één omgeving. Bijvoorbeeld een CRM-systeem, een bestelsysteem, een marketing automation systeem, ga zo maar door, de lijst is eindeloos. Wanneer je een klantportaal wilt ontwikkelen waar veel systemen aan moeten worden gekoppeld zit je bij ons wel snor.
En? Hadden we gelijk? Heb jij ook wel oren naar het opschalen van jouw organisatie? Wij kijken graag samen met jou naar de waarde van een klantportaal voor jouw organisatie en medewerkers, zowel als voor jouw klanten. Wij helpen je bij het ontwikkelen van een efficiënt self-service platform. Schroom niet om contact op te nemen!