Kennisartikel

Wat is Hotjar?

En voor wie is Hotjar nu belangrijk? Onze vrolijke supportmedewerker en online spin-in-het-web Thijs Hebels vertelt je graag alles over dit slimme programma en legt je eerlijk uit of het nu wel of niet een slimme investering is voor jouw website.

Soms…

… zou je willen weten wat ze denken en wat ze doen. Waar gaan je bezoekers heen, waar klikken ze op, wat snappen ze wel, wat snappen ze niet, wat vinden ze leuk, waar willen ze meer informatie over? Eigenlijk zou je het liefst gewoon een videocamera plaatsen op de schouder van iedere bezoeker, om te zien wat hij allemaal uitspookt vóór hij overgaat tot conversie. Of voor hij je website verlaat, zonder iets te kopen.

Voor je overgaat tot omslachtige Big Brother-praktijken, stel ik je graag voor aan een handig alternatief: Hotjar. Dit is een feedbacktool die nu ongeveer twee jaar op de markt is en het gedrag van je bezoekers analyseert. Daarmee zie je niet alleen welke pagina’s gebruikers bezoeken, zoals met Google Analytics, maar ook wat je gebruiker doet.

Altijd…

… jep. Altijd. Mits de gebruiker cookies accepteert. Om al deze data goed te kunnen analyseren maakt Hotjar zogenaamde ‘heatmaps’ aan. Met een heatmap zie je hoeveel gebruikers bepaalde handelingen doen en waar op de pagina ze zich bevinden.

Je hebt een click heatmap, waarop je kan zien waar mensen op klikken als ze op jouw pagina zijn. Als je ziet dat mensen een knop overslaan of juist op een niet klikbare afbeelding klikken, dan kun je daar actie op ondernemen. Je kunt een link achter de afbeelding plaatsen bijvoorbeeld, je knop aanpassen, of de functie op een andere plek zetten waar wél veel op wordt geklikt.

Voor verdere analyse wil je niet alleen weten waar de muis op klikt, maar ook waar de muis zich bevindt. Hoezo wil je dat? De muis vertelt je waar de ogen op zijn gericht. Als de muis beweegt, dan is dat bijna altijd omdat de ogen zich daar ook op richten. De muis is dan een beetje als een vinger die meeleest. De move heatmap laat zien waar de muis zich bevindt.

Ook handig: de scroll heatmap. Zo zie je tot waar de meeste mensen scrollen. Een veelgemaakte fout is dat mensen bijvoorbeeld een call-to-action helemaal onderaan de pagina zetten, terwijl veel mensen niet zo ver doorscrollen. Ook kun je hiermee zien of mensen überhaupt wel naar beneden scrollen, of dat ze geen idee hebben dat ze moeten scrollen. Een klein pijltje naar beneden of opzij kan dan bijvoorbeeld wonderen verrichten.

Naast heatmaps biedt Hotjar nog meer inzicht in je gebruiker. Zo kun je via Conversion Funnels een trechterweergave maken van je gebruikers en zien op welke stap de meeste gebruikers de website verlaten. Via Form Abandonment kun je zien wat gebruikers invullen in het formulier en dit analyseren, hoe lang ze erover doen en bij welk veld ze afhaken.

Ga je toch liever voor de camera-optie? Zelfs dat kan! Via de visitor playback kun je het gedrag van individuele bezoekers volgens. Alsnog een soort Big Brother, maar dan geanonimiseerd. Het IP-adres van de gebruiker wordt verwijderd.

Wanneer wil je dit niet?

Dat is eigenlijk vrij simpel. Als je website een online visitekaartje is, dan is Hotjar vaak de investering niet waard. Als je wilt dat bezoekers juist een beetje gaan dwalen in je portfolio, of dat ze er nog eens over nadenken om later bij je terug te komen. Kortom, als het juist de bedoeling is dat mensen zich verliezen op je website, dan is Hotjar overbodig.

En wanneer wil je dit wel?!

Hotjar geeft een perfect inzicht in de customer journey. Ideaal dus voor webshops waarbij het einde van de journey, conversie, het meest relevant is. Ik ben ervan overtuigd dat sowieso iedere webshop gebaat is met het gebruik van Hotjar.

Maar er zijn nog meer websites die Hotjar zouden kunnen gebruiken. Websites die meerdere doelen hebben, met meerdere doelgroepen. Bijvoorbeeld een site voor een bank. Die site heeft als doel om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten in te laten loggen én informatie te geven over de bank. En daarnaast wil de bank bijvoorbeeld ook nog nieuw talent aantrekken via de vacaturepagina, haar medewerkers informeren en informatie geven aan de pers.

Zo’n website kun je eigenlijk zien als een soort druk wegennet. Met buttons, menu-structuren en logo’s heb je geprobeerd om zo duidelijk mogelijk de weg aan te geven. Maar misschien heb je wel helemaal niet door dat de mensen die bijvoorbeeld de vacatures willen lezen, bij de persberichten uitkomen. Of dat ondernemers telkens willen inloggen bij de particulieren.

Hotjar vertelt je dit. En zo kun je zien of je wegennet wel wordt gebruikt als je had bedacht, of dat je misschien wat bordjes moet omgooien, de signalering moet verhelderen, wegen moet aanpassen of zelfs moet afsluiten. Je maakt je website gebruiksvriendelijker en slimmer. Ideaal dus!

Wij kunnen een Hotjar rapport voor je maken!

In overleg bepalen we de aandachtspunten van de website en dus ook de pagina’s waarover we de analyses zullen doen. Op basis daarvan doen wij aanbevelingen ter verbeteringen. Dit zijn verbeteringen die je zelf of door ons kunt laten doorvoeren. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op en vraag naar Thijs!

In contact komen?

Erik is je man!

Heb je het gevoel dat Redkiwi jou kan helpen? Bel of mail Erik!

Erik Mikx Online Advies

Stuur Erik een bericht

Of bel met ons kantoor
010 - 281 96 33